Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med at Cpu vifte kjører på max hastighet

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig kjøpt ny pc med følgende komponenter:

INTEL Pentium Dual Core E5300 2.6GHz - oc 3.2Ghz

ASUS Mainboard S-775 G31 mATX

KINGSTON HyperX Kit 4GB (2x2GB) DDR2 800MHz

Asus EAH4850 MATRIX/HTDI/512M

Chill Innovation CP-520A4M 520W Modular

NEXUS XiR-2300 Full Aluminum Heat Pipe cooler for Intel

Dette har jeg montert i ett gammel Compaq Evo d31 kabinett :p

Pcen skal i utgangspunktet være veldig stillegående men da cpu viften eller bios justerer opp cpu viften så bråker den mer en jeg ønsker.

under idel så ligger cpu temperaturen på max 40grader mens MB temp ligger på max 50.

Hva kan jeg gjøre får å justere ned hastigheten på cpu viften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uaktuelt å klokke ned cpuen da jeg pcen også bruker til spilling.

Får meg så virker det som at den 4pin Fan pwm kontakten ikke funker riktig siden cpu viftehasigheten øker i forhold til temperatur isteden får idle/load

asus Q-fan funksjonen skal vell fungere slik at viften justeres ned når pcen ikke er i bruk og øker hastigheten når pcen brukers til tyngre oppgaver??

Edit:

En annen mulighet er jo en spenningsregulator.

Finnes det en spenningsregulatior som en kan koble til 4pin vifte kontakt på hovedkortet?

Eller er det mulig å få tak i en 4pin fan kontakt til 3 pin?

Endret av odd martin
Lenke til kommentar
Får meg så virker det som at den 4pin Fan pwm kontakten ikke funker riktig siden cpu viftehasigheten øker i forhold til temperatur isteden får idle/load

Viftens hensikt er å kjøle ned CPU. Dermed må viften gå raskere ved varmere CPU.

Hvis CPUen blir varmere enn den burde, bør du sjekke montering av kjøleribbe og bruk av kjølepasta.

Lenke til kommentar

Temmeling sikker på at cpu viften er montert riktig. Er jo ikke noe luftflyt i kabinettet siden jeg ikke fikk montert en kabinett vifte bak.

cpu viften blokkerte får den 80mm vifta :p

Kan det være derfor cpu viften øker hastighet?

Kansje det hadde vært en ide og laget hull i siden og monterte en 120mm vifte der?? :hmm:

Lenke til kommentar

Du kan jo fikle med temp-grenser og vifte-hastigheter i BIOS... Der kan du ofte stille inn hvor varm cpu kan bli før vifte skal slå inn for fullt.

Ellers går det jo an å kjøpe en spenningsregulator og koble vifta rett på en molex-kontakt. Men da må du huske å stille inn viftehastigheten selv hver gang du skal spille, ellers risikerer du at cpu blir varm og slår av pc'n...

Zalman leverer ihvertfall slike viftekontrollere. Anbefaler deg å aktivere cpu temp limit funksjonen i BIOS hvis du velger denne løsningen, slik at pc'n slår seg av hvis du glemmer å stille viftehastigheten før spilling begynner

Lenke til kommentar
Temmeling sikker på at cpu viften er montert riktig. Er jo ikke noe luftflyt i kabinettet siden jeg ikke fikk montert en kabinett vifte bak.

Kjenn på kjøleribbene. Blir de varme? Hvis de fortsatt er kalde og viften går for fullt kan det være dårlig kontakt mellom kjøleribber og CPU.

Lenke til kommentar

asus Q-fan funksjonen skal vell fungere slik at viften justeres ned når pcen ikke er i bruk og øker hastigheten når pcen brukers til tyngre oppgaver??

Dette er bare 2 sider av samme sak,

tyngre oppgaver medfører mer varme, og større kjølebehov = raskere vifte.

PS.

Intel Speed Step / EIST benyttes for dynamisk nedklokking ved lavere belastning

noe som medfører lavere temp og lavere viftehastighet.

Lenke til kommentar

Testet litt i dag med og ta av og på side panelet og forsjellen var stor.

med side panelet av så roterte cpu viften på 2500rpm

uten side panelet så roterte den på 1500rpm

cpu viften kan kjøres på en hastighet fra 1200rpm til 2500rpm +/-10%

Da kan vi vell rett å slett konkludere med at en 120mm vifte i siden vill løse problemet? :new_woot:

eller??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...