Gå til innhold

[Løst]Hvordan ta bra bilder?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et canon eos 450D med 18-55mm objektiv..

Men i går kjøpte jeg meg et nytt objektiv(canon 70-300mm IS USM) som jeg følte og har hørt er et veldig bra objektiv.

Jeg skal bruke det til å fotografere feks ting som beveger seg.

Er det noen som vet hvordan man får best mulig bilde?

Jeg prøvde det litt i går, men det ble veldig uklart, jeg hadde satt det på "sports modus"

Hvis jeg skal bilde av feks fotballkamp innendørs, er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få det til å bli klare bilder? noen som har en standard innstilling som fungerer?

På forhånd takk, håper noen har lyst til å hjelpe meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som hjelper er å øve deg. Du kan lese om dette til du blir grønn i trynet og allikevel kan du like lite. Så min mening er at man tar bilder, massevis, også studerer man hvilke innstillinger man har hatt på de bildene som man selv syns er bra. Da har du et godt utgangspunkt til neste gang. På den måten blir du kjent med utstyret ditt og hvordan det fungerer i forskjellig lys.

Lenke til kommentar
(canon 70-300mm IS USM)

Hvis jeg skal bilde av feks fotballkamp innendørs, er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få det til å bli klare bilder? noen som har en standard innstilling som fungerer?

Hvis du tror at en "billig" (i anførselstegn siden den ikke er billig...;)) 70-300 er egnet til innendørs sportfoto sammen med en 450D, så er jeg redd du ikke har gjort god nok research. Den er kanskje egnet for sjakk, men innendørs fotball er det i grunnen bare å glemme - til slikt er den alt for lyssvak. Sett kameraet i Av, iso til det høyeste (1600) og blenderen til størst mulig åpning (lavest mulig "f-tall" - et sted mellom 4 og 5.6 avhengig av brennvidde), og la det stå til. For fotball er vel 1/500 sek lukkertid et minimum. IS hjelper ingenting.

Siden du åpenbart mangler en del grunnkunnskaper, foreslår jeg at du begynner med denne guiden:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

Endret av Anew
Lenke til kommentar

På 70-300 objektivet har du en modus bryter for IS. Den skal stå på 2 når du beveger kamera for å følge motivet. Står motivet stille skal den stå på 1.

Du må ha kort lukkertid, selv om sport programmet skal til dels gjøre dette så er det mulig det er begrenset til en øvre iso setting på 400. På innendørs fotball må du kanskje opp på 1600 ISO for å ha en sjanse til å få et brukbart bilde. Sett kamera i Av modus, sett blenderen så åpen som mulig (lavt verdi) og sett opp ISO til 800-1600 og prøv.

Lenke til kommentar
Men i går kjøpte jeg meg et nytt objektiv(canon 70-300mm IS USM) som jeg følte og har

Kanskje du kan få levert dette tilbake frem til du har fått orientert deg ordentlig?

Objektivet passer ikke til ditt behov, slik du beskriver det.

Ellers er det universelle svaret på "Hvordan ta bra bilder?" helt enkelt "Ta masse bilder!"

Det kan likevel være greit å ha en liten bok som beskriver noen vanlige teknikker, slik at du har et utgangspunkt. F.eks. Digital Photography Companion av Derrick Story om du fikser litt engelsk.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ta noen bilder i en hockeykamp for et par uker siden og lånte kameraet til broder'n. Han har et Nikon D60 med 18-200mm objektiv. Det virket tilsynelatende meget bra inntil jeg skulle ta bilder. Det ble bare rør. Selv flombelysning i ishall og hvit isflate var ikke nok til å ta actionbilder. Eneste som funket bittelitt var å knipse på 18mm (f/3,6), hvilket ikke ble så kule bilder. Prøv å finn pucken på et bilde av hele forbanna ishallen ;)

Det var den kvelden jeg begynte å lese om lysfølsomhet og blenderåpning. Fikk noen aha-opplevelser da gitt..

I påvente av penger nok og en god dSLR-deal på bruktmarkedet så kjøpte jeg meg boka "Digital fotografi i praksis". Den boka er neppe noen garanti for at jeg blir så voldsomt flink til å ta bilder, men den peker ganske godt på ting man bør tenke på og ta hensyn til i de fleste situasjoner man kan finne på å ta bilder i. Jeg vil kanskje anbefale å gå i den retningen samtidig som du, i lekhet med hva alle andre påpeker, tar masse bilder og prøver deg frem.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
I påvente av penger nok og en god dSLR-deal på bruktmarkedet så kjøpte jeg meg boka "Digital fotografi i praksis". Den boka er neppe noen garanti for at jeg blir så voldsomt flink til å ta bilder, men den peker ganske godt på ting man bør tenke på og ta hensyn til i de fleste situasjoner man kan finne på å ta bilder i.

jeg har selv vært litt på jakt etter en bok som tar opp disse temaene. kjøpte et Canon powershot G9 som jeg har tatt cirka 1500 bilder med siden midten av desember. har gått ganske mange lys opp for meg siden da. ved å lese en slik bok vil jeg kunen få litt mer teoretisk kunnskap om hvordan bli bedre til å t abilder.

Lenke til kommentar

Stakkars koloture. Første innlegget ditt, også blir du behandla sånn!? Er det ikke meningen at man skal kunne stille litt "dumme" spørsmål her inne, eller må vi alle være utlært for å spørre?

Ser ut som du har løst det nå? Om det blir uklart er det to ting som kan være feil:

1) kamerabevegelse under lang lukkertid

2) feil fokus.

Du kan prøve å sette deg inn i hvordan fokusringen fungerer og lære deg hvordan å få riktig lys på forskjellige måter (ISO, lukkertid, blenderåpning..). Det er ikke veldig vanskelig. Her kommer noen tips til tekster som forklarer det bedre enn meg.

Boka til Magnar Fjørtoft selges i de fleste bokhandlere og har fått mye skryt. Før jeg kjøpte den leste jeg blant annet Per Otto Larsens kompendium på nett. Eller så har jo Akam laget en kjapp innføring i bruk av dSLR nokså nylig. Har ikke lest den så nøye, så vet ikke hvor god den er, men antakelig er den minst brukbar.

Personlig liker jeg den av Larsen veldig godt og vil anbefale den sterkt! Den er to the point, setter opp ting i en god rekkefølge. I tillegg er den gratis. Min personlige mening om Fjørtoft sin bok er at den ikke er like to the point, mer omfattende og synes ikke den er like godt strukturert. Boka handler i tillegg litt for mye om farger og pixler (fokus på etterbehandling, og en slags beundring for digitalkameraet som teknologi) og for lite om komposisjon og selve det å ta bildet. Understreker at dette bare er min mening. Kommer med den i den tro at noen kanskje kan ha nytte av den.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet,du fikk en pangstart her ja :)

Det er ikke så mye du får gjort med 70-300 innendørs ved bevegelige motiver,du får gjøre som endel andre av oss her på forumet og vente på sommeren og utendørs aktiviteter igjen.

Det og lese noen gode bøker/nettbøker er ikke dumt for og få en bedre forståelse.

Lenke til kommentar
:cry: Hva hvis motivet beveger seg under den lange lukkertiden på sportsmodus?

Hæ? Har du feilformulert? Hvis motivet beveger seg under en eksponering blir det uklart uansett opptaksmodus/innstilling. Poenget med sportsmodus er da at kameraet prioriterer å skaffe nok belysning ved hjelp av 1. blenderåpning, 2.lysfølsomhet (ISO), 3. lukkertid, i den rekkefølgen. Mitt kamera er litt konservativ på å skru ISO-verdiene i taket når den står på auto, så det blir fort til at lukkertiden blir litt lang. Spesielt ved bruk av tele vil det jo LETT bli for lang lukkertid, men det gjør jo lite i fotballsituasjoner, der man uansett, som noen sa tidliere trenger en kort lukkertid uansett (kanskje maks 1/500. Det er slett ikke alltid sportsmodus gir dette.

I tillegg til forklaringen med for lang lukkertid ift bevegelsen eller feil fokus, så kan det jo også være feil med objektivet. Det er bare å teste under enklere forhold (god belysning med stillestående motiv).

Anew: Ja, men er det nødvendigvis slik at når én har svart på noe, så er det besvart? At flere svarer selv om svarene ligner er i alle fall noe jeg setter pris på. Det kan også være forskjellige formuleringer som har betydning for trådstarter.

Edit: For øvrig enig i at det er gøy at det er løst. Endelig! Det var på tide egentlig. ;)

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Hva er et bra bilde? Et bilde som forteller noe kan være bra selv om det er teknisk dårlig, mens et bilde som er teknisk bra kan være helt elendig, et bilde som forteller noe kan være dårlig, et bilde som ikke har så mye story kan være bra det også etcetcetc.

Et bra bilde kan være så mye, forskjellige bilder fenger forskjellig publikum :cool:

Lenke til kommentar
Hva er et bra bilde? Et bilde som forteller noe kan være bra selv om det er teknisk dårlig, mens et bilde som er teknisk bra kan være helt elendig, et bilde som forteller noe kan være dårlig, et bilde som ikke har så mye story kan være bra det også etcetcetc.

Et bra bilde kan være så mye, forskjellige bilder fenger forskjellig publikum :cool:

Du har selvfølgelig helt rett, men tror ikke det hjalp så mye for trådstarter ;)

Har man hverken evnen til å finne motiver eller ta teknisk gode bilder så er man på tynn is. Man har i alle fall en lang vei å gå. Hvilken ende man skal ta tak i er vel ikke like lett å vite alltid. Jeg vet i alle fall for min egen del at jeg vil at alle brikker skal falle plass på en gang.. hvilket det på ingen måte har gjort :p

En ting som er ganske interessant er kikke i konkurransetrådene her på forumet. Der er det mange fine bilder og de er som regel i følge med tekniske data som brennvidde, blenderåpning og lukkertid. Det er veldig nyttig kunnskap når man skal prøve på noe lignende selv. Det gjelder å suge til seg kunnskap fra alle plasser og så prøve prøve prøve og prøve selv inntil det nærmer seg.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...