Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 helt generelt, hvordan blir man medlem i en skyterklubb hvor man får skyte med pistol? har skutt en del med luftpistol og softgun, men vil prøve ordentlig pistol. hvordan er reglene? får man låne eller må man ha selv? hva koster en brukbar pistol til blinkskyting? hva skal til for å få kjøpe en? Lenke til kommentar
War Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Hvis du aldri har vært medlem av en pistolklubb må du gjennom et sikkerhetskurs først. Dette holdes av de forskjellige klubbene og koster ca 1000kr. Det er ingen øvre aldergrense for å begynne å skyte, men ifølge loven må man være minst 21 år for å kunne kjøpe skytevåpen (18 år for luftpistol). Klubber kan ha tilbud for ungdom mellom 10 og 16 år og de skyter med luftvåpen og får full opplæring i dette, sikkerhetskurs trengs ikke. Ved fylte 16 år kan de også få opplæring i skyting med kruttvåpen i små kalibre, og fra fylte 17 år kan alle konkurrere med våpen i grovere kalibre. Alle under 18 år må ha tillatelse fra foreldre/foresatte for å begynne med skyting. Hvor gammel er du? Du må være 21 for å kjøpe din egen pistol for å oppbevare hjemme. Det vanligste i begynnelsen er å leie av klubben. Dvs du møter opp på treninger, betaler ca kr 25/50 får 50/100 skudd og låner 22.cal pistol der. 9mm koster fra 5000 til 13000 ca og konkurransepistoler fra 10000 og opp. Endret 17. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 er 18. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Da tar du kontakt med skyteklubben i ditt nærmiljø. Meld deg på neste sikkerhetskurs, så møter du opp på treninger for eks 1 gang i uka eller 2. Der kjøper du skudd og får låne pistol. 22.cal ca 20/25kr for 50 skudd. Vanligvis skyter man serier på 5 , går bort å klistrer på tape på hullene og går tilbake og skyter 5 til. Da går hele treningen på de 50 skuddene. Det er mest vanlig å deretter begynne å konkurrere i 22.cal da det er 25kg for 50 skudd VS 9mm og større der det er 2,50 kr skudd. Man må ikke konkurrere heller og kan bare skyte der til du blir 21 og kjøpe din egen pistol for å skyte på bokser. Våpenreglene er strenge og setter store krav og er man med i konkurranser får man lettere ha flere våpen og flere av samme kaliber osv. Det er er del som bare melder seg på her, skyter rævva til 10 plass på klubbstevner men det ser bra ut på våpensøknaden at du er en aktiv konkurannseskytter. Sånn ser for eks Innebanene til trondheim pistolklubb ut som jeg er medlem i. Og utebanene Og for luft Endret 17. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det meste er nevnt, Bare noen ekstra saker, noen klubber lar deg begynne å skyte da du er 15, men det krever en verge, som er over 18 han må ALTID stå ved deg hver gang du skal skyte og må ha tatt de samme kursene som deg, det er ofte også et krav om at du enten skyter 15 ganger med .22lr våpen før du skyter med grovkalibere 9mm og oppover, eller du kan ta grov krus som koster deg 800kr, jeg vil anbefale grov kurs, ikke at rekyl eller noe er farlig, men de lærer deg å sikte med kraftigere kalibere som er noe anderledes enn med .22 Som nevt MÅ du være 21 for å kjøpe håndvåpen, det er ingen muligheter for å få lov til eie tidligere(noe det er med rifler og hagler) Du må også ha et våpenskap som er godkjent fra første våpen, så det er ikke bare å bruke 5000kr på en pistol, det er flere tusen eksta utgifter på første våpen pga. skapet. Selv syns jeg det er kjedelig å skyte med .22 men det er billig, .22 brukes til hardcore konkuranser der folk går rundt med spesielle skytebriller og hansker osv. dyre .22 konkuranse våpen ser også ut som post modernisitsk kunst, med andre ord shit. Med grove kalibere er det ofte praktisk skyting som gjelder, her har man forskjellige grener, noen bruker standar pistoler fra 3000kr til litt under 10k, så har du andre grene som bruker oppgraderte våpen til 30 000kr alt etter hvordan man liker det Lenke til kommentar
War Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Må si meg enig at 9mm i for eks Grovskyting er mye mer artig , bakdelen er om man ikke lader selv så koster det noen hundrelapper mer pr trening i ammo. Grovpistol Programmet for grovpistol består av 2 deler; presisjonsskyting og duellskyting. Skyteavstand er 25 meter. Presisjonsskyting: Presisjonsskyting foregår mot den internasjonale presisjonsskiven. Denne skytingen består av 30 skudd fordelt på 6 serier á 5 skudd. Tid pr. serie er 5 minutter (nytt fra 1.1.2001, var tidligere 6 minutter). Duellskyting: Duellskyting foregår mot den internasjonale silhuettskiven. Denne skytingen består av 30 skudd fordelt på 6 serier á 5 skudd. I duellseriene svinger skivene slik at de er framme i 3 sekunder og borte i 7 sekunder. Dette gjentas 5 ganger, og det skal avfyres ett skudd hver gang skiven vises. Poengene for presisjonsdelen og duelldelen legges sammen til en sluttsum for konkurransen. Våpenet skal være minimum av kaliber 7,62mm (.32 ), og maksimum av kaliber 9,65mm (.40). Avtrekksvekt må være minst 1360 gram, og vekten av våpenet med tomt magasin skal ikke overstige 1400 gram. Ellers så har man Finpistol Programmet for finpistol består av 2 deler; presisjonsskyting og duellskyting. Skyteavstand er 25 meter. Presisjonsskyting: Presisjonsskyting foregår mot den internasjonale presisjonsskiven. Denne skytingen består av 30 skudd fordelt på 6 serier á 5 skudd. Tid pr. serie er 5 minutter (nytt fra 1.1.2001, var tidligere 6 minutter). Duellskyting: Duellskyting foregår mot den internasjonale silhuettskiven. Denne skytingen består av 30 skudd fordelt på 6 serier á 5 skudd. I duellseriene svinger skivene slik at de er framme i 3 sekunder og borte i 7 sekunder. Dette gjentas 5 ganger, og det skal avfyres ett skudd hver gang skiven vises. Poengene for presisjonsdelen og duelldelen legges sammen til en sluttsum for konkurransen. Våpenet skal være i kaliber 5,6mm (.22). Avtrekksvekten må være minst 1000 gram. Vekten av våpenet med tomt magasin skal ikke overstige 1400 gram. Standardpistol Programmet for standardpistol består av 60 skudd mot den internasjonale presisjonsskiven. Skyteavstand er 25 meter og skuddene fordeles slik: * 4 serier á 5 skudd på 150 sekunder pr. serie * 4 serier á 5 skudd på 20 sekunder pr. serie * 4 serier á 5 skudd på 10 sekunder pr. serie Våpenet skal være i kaliber 5,6mm (.22). Avtrekksvekten må være minst 1000 gram. Vekten av våpenet med tomt magasin skal ikke overstige 1400 gram. Standardpistol er et meget krevende program, der systematisk trening er nødvendig for at gode resultater skal kunne oppnås. Hurtigpistol NFS nasjonalt program Hurtigpistol er et nasjonalt program. Programmet består av 60 skudd mot den internasjonale silhuettskiven. Skyteavstand er 25 meter. Programmet skytes i to klasser; finpistol og grovpistol. Skuddene fordeles slik: * 4 serier á 5 skudd på 10 sekunder pr. serie * 4 serier á 5 skudd på 8 sekunder pr. serie * 4 serier á 5 skudd på 6 sekunder pr. serie Våpnene er de samme som i standardpistol (fin) og grovpistol. Osv Endret 17. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 sjekker de noen om deg før du får lov til å skyte eller kjøpe våpen? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 For å skyte nei, da det er en privat bedrift og kan ikke bare finne ut om deg om de vil det. Men for å kjøpe må du ha plettfri vandel, altså du kan ikke være dømt for noen voldlige handlinger, ran osv. Er ikke sikker på om det gjelder lovbrudd som økonomsik svindel osv. Men jo snillere du har vært jo lettere er alt sammen Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) + bare for å ha med: Når du skyter på treninger noteres det med signatur. Når du søker ser politiet at du er "aktiv" Skyteklubben skal også skrive på søknadspapirene før du leverer dem til politimesteren. Papirene kan man hente på politihuset når man vil, er på stativer/veggen sammen med andre blanketter. Ett tips kan være å levere det til politihuset som ikke er hovedpolitihuset om du bor i en stor by. For eks Trondheim, Heimdal politistasjon behandler litt kjappere en Trondheim Sentrum politistasjon da politimesterene der sitter i flere møter osv og sansynligvis har flere saker på bordet. Da jeg leverte sa de 2 uker, så pekte jeg på politimesteren jeg så litt lenger bort og påpekte at han var der nå og det ser ut som han har tid. Da ble den behandlet på 3min på stedet, det er bare tull at det tar flere uker. Endret 18. februar 2009 av War Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 kunn skytebane enn har lov å bruke en pistol? hvordan er reglene her? og hvordan er reglene med rifle og hagle? det samme? Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Du kan skyte overalt, må ha tilatelse fra grunneier, må være moten en vold og mye styr. Skytebane er best, det er også feltskytebaner ikke bare kjedelige rekker. Gevær/hagle går under 2 muligheter. Bli med i en klubb, kjøp støttedrakt med lodd hengene over alt , eller ta jegerprøven, bestå og kjøp deg et gevær. Uansett hva man gjør må man ha et godkjent skap til våpenen, evt lagre de hos klubb. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 kan jeg stå i hagen å skyte i husveggen? Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Nei, ikke i en by på landet ja. Sikkerhet er alfa og omega, her i trondheim reiser jeg/og alle andre 1mil for å finne et sikkert område. Endret 18. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det er vel noen skyttere som har laget skytebane i kjelleren, men da for luftpistl, da det er ganske likt en .22 så de bruker det til å øve med. Men skarpe våpen er det værre med, selv en .22 vil gå gjennom my treverk og ja selv noe betong, eneste som virklig stopper kuler er sand, og mye av det, men jeg vil tro at uansett hvor mye man bruker på å bygge ut kjelleren vil du nok ikke få lov til å skyte der. selv kjente skytterbaner må gjennom godkjenning nå og da og noen ganger må de faktisk oppgradre sikkerheten, så de er ganske strenge på det Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det er også regler for ammo, for eks maks 9mm inne, kun bly inne osv. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 er det da mulig å ta med seg en ordinær pistol til hytta å skyte på eiendommen? har selv en luftpistol som jeg kjøpe i fjor, den brukes en del om sommeren ute i hagen på et boligfelt, nå er det skog området ved siden av huset så er helst der blykulene havner... er dette ulovlig? Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Nå får du vel trøbbel om du skyter med bly ute. Har ikke noen erfaring med å ta med 9mm ut på plenen i tettbebygget strøk og fyre av men tipper det ikke blir veldig positivt mottatt. Har kun skytet på min eindom på gård, og da var det bare grunneier som måtte godta + at jeg ringte politiet for å si ifra så jeg slipper å få swat i hagen. Automatvåpen er ikke lov og da min pistol hang seg opp og den avfyrte 16 skudd på 1 sek kom politiet på døra for å beslaglegge "automatvåpenet" Her får noen andre svare. Hvor bor du ca? har du naboer? Du kan jo ringe ditt lokale politikontor og spørre om reglene med tanke på soner osv. Endret 18. februar 2009 av War Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 hva, ikke lov å skyte med bly ute ? heh, burde vel ikke solgt luftpistoler med blykuler til alle og enhver mann haugesund , stor boligfelt, men bor i hjørnet på boligfeltet så skog skog bak huset.. kanskje jeg skulle investert i en BB gun istedenfor hvis jeg skal fortsette å leke meg.. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 bly som i 9mm og hagle, luftammo blir annerledes. En 9mm smeller så mye at naboene hadde klaget, det er nok heller ikke lov i et boligfeit. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 så bly til luftpistolen er lov til å kose seg med ute? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå