Fredrikef Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg lurer virkelig på hvordan jeg burde gå frem hvis jeg skal skaffe meg jobb på en oljerigg. Jeg ska fortløpende søke VGS og lurer på hva som lønner seg å velge både på VGS og eventuelle senere studier. For øyblikket har jeg ett snitt på rundt 4,3, men snittet jeg får ved andre termin pleier som regel å gå opp rundt en halv karakter. Trenger svar fortløpende!!! Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Automasjon slår bra an. Men du trenger strengt tatt ikke utdanning om det ikke er spesifikke jobber du vil gjøre. Det meste blir du kurset i på forhånd. Lenke til kommentar
Fredrikef Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Automasjon slår bra an.Men du trenger strengt tatt ikke utdanning om det ikke er spesifikke jobber du vil gjøre. Det meste blir du kurset i på forhånd. Takker for kjapp respons. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Automasjon slår bra an.Men du trenger strengt tatt ikke utdanning om det ikke er spesifikke jobber du vil gjøre. Det meste blir du kurset i på forhånd. Ja, men om du ikke har gode kontakter er det svært vanskelig å få jobb om du ikke har en utdanning det er behov for. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Du må nesten tenke litt på kva du vil jobbe med. Faget med flest lærlinger offshore er kjemi og prosess. Då går du på skule 2 år og etter det læretid. Deretter har du mekanisk, så automasjon og elektro. I alle fagene er det 2-3 års skule og så læretid. Den beste måten å kome seg ut på er ved å få seg lærlingplass offshore. Då er du langt nærmare ein jobb etterpå. Etter VGS søker du på alle bedrifter som har offshoreplasser, det blir vel hovudsakleg operatørselskapene StatoilHydro, BP, Shell osv. Det er mange som vil offshore, i første omgang sorterer mange ut dei med best karakterer, så du bør absolutt gå for toppkarakterer på VGS. Om du treng kurs er heilt avhengig av kva firma du eventuelt får jobb i, men foreløpig er ikkje det noko du treng tenke på foreløpig. Med gode karakterer og ein god referanse blir sjansane for å få lærlingplass offshore større. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå