Mannen med ljåen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hei! Jeg har en gammel, britisk glassfiberbåt. Mange av instrumentene var frakoblet da jeg kjøpte den, og vil sannsynligvis bli erstattet med moderne, elektriske instrumenter. En ting fascinerer meg: Ut fra sida på båten stakk en slags skruepropell. Vingene på propellen har en veldig slakk vinkel. Mer som en treskrue enn en flypropell. Den er veldig lett å få til å rotere. På innsiden av båten har den kun en tilkobling. Det er en slange, tydeligvis en luftslange. Hvordan gir denne propellgreia signal til instrumentet? Mangler den en vaier som skulle vært inni slangen? Eller sender den lydbølger gjennom slangen? Eller barometrisk trykk? Sikkert et idiotisk spørsmål, men jeg forstår ikke hvordan denne dingsen er ment å fungere... Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det går nok på barometrisk trykk ja Selv har jeg aldri skjønt helt patenten, men jeg tror at vannet går inn på ene siden av propellen (som et vannkraftverk) og går ut igjen på andre siden, og mens vannet går forbi, sender den et trykk opp i slangen og til måleren. Jo fortere du kjører, jo mer vann kommer det inn, og jo høyere blir trykket. Rett meg hvis jeg tar feil, ikke skyt meg. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Interessant. Men hvis det er en slags kompressor, hvor er da luftinntaket? Jeg har ikke dingsen foran meg, men mener å huske at den var ganske dekket av vann når det var vann i bunnen av båten. I så fall ville den vel pumpet vann oppover i slangen? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det tenker jeg også på, men jeg har bestemt meg for å ikke tenke på det. Det er akkurat som matte, finn deg i det eller la være å bry deg. Det finnes ingen logisk løsning Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det er ikke heller vakuum da? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg vet ikke, men hvis den flytter på luft, så må den jo gjøre av den et sted? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hvis det er luft går den nok ut av selve instrumentet. Det er ingen problem. Vannet derimot.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå