Gå til innhold

16 år og jobbe i klesbutikk?

Anbefalte innlegg

Ja, som emnetittelen sier lurer jeg på om det er for tidlig å jobbe i klesbutikk som 16 åring.

Jeg er interessert i klær og kan oppføre meg og har litt erfaring med salg og ekspedisjon (i kassa) fra en annen jobb, men er det bruk for meg i en klesbutikk?

Går enda på skole. Blir vel helst i helger, ferier og evt. etter skoletid.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, som emnetittelen sier lurer jeg på om det er for tidlig å jobbe i klesbutikk som 16 åring.

Jeg er interessert i klær og kan oppføre meg og har litt erfaring med salg og ekspedisjon (i kassa) fra en annen jobb, men er det bruk for meg i en klesbutikk?

Går enda på skole. Blir vel helst i helger, ferier og evt. etter skoletid.

Takk på forhånd!

Om du trives med det og allerede har erfaring med kunder og slikt - så ser jeg ikke noe i veien med dette. Kommer vel an på om der er butikker hvor de trenger hjelp da. Men, you go boy ^^

Skal være relativt enkelt for en 16åring å skaffe seg jobb.

Lenke til kommentar

Den einaste måten å finne ut av dette heilt sikkert er å ta kontakt med aktuelle butikkar. Om det er for tidleg eller ikkje varierer litt på kva slags butikkar det er snakk om og størrelsen på desse.

Kan være vanskelig å få seg ein jobb på ein liten butikk som 16 åring sidan du då har ansvaret for både butikklokalet og kassa, men på butikkar der det er minst to ansatte der den eine er over 18 skal det ikkje være noke problem å få seg jobb.

Lenke til kommentar

Du tar så feil.

Hvor gammel er du krisdoffer?

Når jeg var 16 var det bare to dager på farten og levere cver og jeg hadde sikret meg deltidsstilling til jeg bytta 2 år senere.

Bare ikke vær for kresen ;) Still med ett åpent sinn, jeg jobbet på lampebutikk i 2 år, variert lærerikt og spennende. Skinnet kan bedra;)

Om trådstarter kan jobbe på klesbutikk eller ikke vet ikke jeg, men det høres jo slik ut, men igjen ikke vær for kresen.

Det er lett for en 16 åring å få seg jobb hvis han bare gidder å ta seg litt opp og stiller med så lite krav som mulig! Personen har tross alt nesten nettopp fått lov til å begynne å jobbe i det hele tatt.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Du tar så feil.

Hvor gammel er du krisdoffer?

Når jeg var 16 var det bare to dager på farten og levere cver og jeg hadde sikret meg deltidsstilling til jeg bytta 2 år senere.

Bare ikke vær for kresen ;) Still med ett åpent sinn, jeg jobbet på lampebutikk i 2 år, variert lærerikt og spennende. Skinnet kan bedra;)

Om trådstarter kan jobbe på klesbutikk eller ikke vet ikke jeg, men det høres jo slik ut, men igjen ikke vær for kresen.

Det er lett for en 16 åring å få seg jobb hvis han bare gidder å ta seg litt opp og stiller med så lite krav som mulig! Personen har tross alt nesten nettopp fått lov til å begynne å jobbe i det hele tatt.

Jeg er for øyeblikket 17. Tror du har vært heldig, eller så har jeg vært veldig uheldig. Delte ut/sendte søknader til en rekke butikker og restauranter, men ingen svar fra noen. Var innom 11 steder for å være presis. Nå kan det hande at jeg var litt sent ute, men jeg fikk en del tilbakemeldinger som: "Vi vil helst ha folk som har fylt 18...".

Nå har jeg fast deltidsjobb, med helt grei lønn. Men når sant skal sies så kjenner jeg flere sekstenåringer som jobber på klesbutikker. Skader aldri å besøke stedet du er interessert i å få deg jobb å spørre om de har behov for hjelp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Personen har tross alt nesten nettopp fått lov til å begynne å jobbe i det hele tatt.

Jeg har jobbet i butikken jeg nevnte i nesten 2 år. Kjenner sjefen og litt sånt. Så jeg har jo litt erfaring.

Men jeg tror det burde gå greit å jobbe i klesbutikk når man er 16 år ja smile.gif De ser jo etter andre ting også, men det er bare å søke!

Vet du hva de ser etter?

Jeg er jo å handler mye i butikken der og prater jo med folka der og sånn, så skriver en søknad og stikker innom jeg.

Tusen takk for svar alle sammen!

Lenke til kommentar
Tror nok ikke du har vært så uheldig. Har gått rundt med utallige søknader nå, men jeg får jo ikke svar en gang. Syntes det er skikkelig kjipt av dem. jeg veit om MANGE som har akkurat det samme problemet.

hvis det er steder som du vet trenger folk som deg eller du er spesielt intressert i er det en selvfølge at du ringer dem og hører hvordan det går med den søknaden du leverte for noen dager siden. Det teller bare positivt for deg. Sier du det på en riktig måte er du ikke masete, men heller veldig intressert og åpen for akkurat denne jobben.

Men nå, hvis du ikke bor i en storby eller befinner deg gjerne ved ett tettsted kan jeg heller forstå at det er vanskelig. Personlig så bor jeg i kristiansand , og har flust av jobbmuligheter som 16 åring.

Helt vanlig og ikke få svar fra de fleste, men du må følge det opp og legge litt arbeid i det helt fra starten av(søknad, cv) , så går det fint;)

angående tips til cv og søknad, så finnes det mange gode guider på nett. ;)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Du tar så feil.

Hah, var nesten sikker på at det kom til å komme en del slike. Dette kommer selvfølgelig an på hvor du bor og hvor tilgjengelig arbeid til ungdommer faktisk er. Selv har jeg jobbet siden jeg var rundt 14, og bor ganske usentralt. Det er som regel alltid en jobb å få, bare man er villig til å lete godt nok. Å begynne med dårlig lønn er som regel også noe man bare må godta.

Ser at du har fått deg jobb nå, etter å ha vært veldig flittig angående letingen. Fint og sikkert fortjent ^^

Lenke til kommentar
Jo. Jeg har søkt så mange forskjellige steder, og skrivd veldig mange søknader. Jeg får ikke svar fra dem, ikke et lite nei en gang.

Nå har jeg egentlig aldri søkt på jobb så vet ikke helt, men inntrykket mitt er at det er ganske lett, mange bekjente som er ute etter jobb får det ;) .

Selv fikk jeg jobb med at jeg startet på utplassering i en matvarebutikk og spurte etter hvert om en deltidsjobb. Jobber der i to år nå og har nå blant annet 18 års tariff selv om jeg kun er 16. Har også skaffet en ganske grei deal med at jeg vasker butikken før skolen hver morgen til en timesbetaling på ca 240 kroner ;) .

Lenke til kommentar

Du tar så feil.

Nja, så lenge man ikke er kresen og gjør et godt arbeid med søkingen er det ikke akkurat vanskelig.

Mye av problemet ligger i hvor du bor, som sagt tidligere. (By/landsby/landet) Det er en grunn til at halve tenåringsflokken i nordnorge skjærer torsketunger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du tar så feil.

Nja, så lenge man ikke er kresen og gjør et godt arbeid med søkingen er det ikke akkurat vanskelig.

Mye av problemet ligger i hvor du bor, som sagt tidligere. (By/landsby/landet) Det er en grunn til at halve tenåringsflokken i nordnorge skjærer torsketunger.

he-he-he. Det må være den latterligste påstanden jeg har hørt.

Og nei, slik det er blitt nå er det nesten umulig å få seg jobb som 16-åring. Har søkt på en del jobber det siste halvåret for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Du tar så feil.

he-he-he. Det må være den latterligste påstanden jeg har hørt.

Og nei, slik det er blitt nå er det nesten umulig å få seg jobb som 16-åring. Har søkt på en del jobber det siste halvåret for å si det mildt.

Den var ikke spesielt latterlig, jeg er forsovidt enig i kun10kr. Har også en del med om du møter opp personlig og spør, hvordan innstillingen din er osv. Men alt dette ser jeg ikke vits i å ramse opp mht at de fleste som søker jobb allerede har tenkt over dette. Gi meg en uke i Tromsø du Anti LFC så skal jeg finne deg en jobb! (Bare tøff tastaturprat selvfølgelig.)

@Phinex; Jeg ingenting, Krisdoffer skrev selv at han hadde fått seg jobb etter å ha lett en god stund.

Lenke til kommentar

Vel, nå har det seg slik at jeg kommer fra et fiskevær utenfor Tromsø, og selv ikke der går det særlig mye i torsketungeskjæring. Nei, jeg tviler ikke på at du på en uke kan fikse meg jobb. Innrømmer lett at jeg er uerfaren når det kommer til å skaffe seg jobb ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...