Rodswinger Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Mens jeg holder på her, ett par spørmål til.. Dersom jeg ikke skulle komme over en brukt 5D, hva mener dere om Canon EOS-1D Mark II N..ser ut som det er flere 1Dseriekameraer til salgs? Det behøver vel ikke være en N etter heller,vel. Det er selvfølgelig meget bra kameraer,tross alt er det jo det som er proffserien til Canon; bra teknologi,raskt,solid og værtett,og det er ingenting å si på bildekvaliteten tatt med disse.Riktignok er de større og tyngre,men er ikke det sånt vi lærer oss å leve med? Det finnes jo noen her inne som har kjøpt 1DmkII,virker som om de er fornøyd. Limer en link igjen jeg: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...7&id=104374 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Kunne få kjøpe kameraet for 8500,- Skulle få objektivet for 2500,- Men har jo ett 24-105f/4L så jeg trenger kanskje ikke det..mn f/2,8 frister jo litt.. Samtidig er den faste 24mm-en mer kompakt og sannsynligvis mer rettegnende. Tom Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Kunne få kjøpe kameraet for 8500,- Skulle få objektivet for 2500,- Men har jo ett 24-105f/4L så jeg trenger kanskje ikke det..mn f/2,8 frister jo litt.. Så ikke denne.Lykke til! Trenger egentlig ikke det objektivet,det du har med IS dekker det greit. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Ligger ett par på Finn.no til noe varierende pris.. Synes prisen på brukte 5D er noe overkill. Er da ikke veldig lenge siden jeg så 5D for rundt 10.000 i butikker (rett før lansering av 5D mkII). Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 "Når sant skal sies er den bildemessige kvalitetsforskjellen mellom EOS 5D og EOS 20D ganske beskjeden. Og, siden forskjellen mellom EOS 20D og EOS 350D er nærmest null, blir EOS 5D først og fremst et spørsmål om økonomi. Bildekvaliteten er det altså ingen grunn til å diskutere." Sakset fra Digit.no sin test av 5D, kommentarer til utsagnet eller? Har ett dilemma nå, har fått tilbud om tre forskjellige 5D : Kamera 1. Godt brukt i 3 år, kjenner ikke til antallet eksponeringer. 8500,- Kamera 2. 6500 eksponeringer 2 eiere. 10.000 Kamrea 3. Mellom 15000 og 20000 eksponeringer, vært inne til rens før det ble pakket ned. 9000,- Hva gjøre jeg...eller hva ville dere gjort? Lenke til kommentar
GLN Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 kamera 1. Du sier at hun er hobbyfotograf. Og da har den ihvertfall ikke over 30k eksponeringer. Rense sensoren kan du gjøre selv, med en cleaning kit Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Mulig jeg husker feil, men 5D er vel laget for å tåle 50.000 eksponeringer. Ofte ryker mekanikken før den tid (eventuelt begynner å bli ustabil). 20.000 - 30.000 eksponeringer hadde jeg ikke sett på som et problem med 1D(s) serien, men for 5D ville jeg styrt unna. Du kan sjekke reelt antall eksponeringer via PixelFixer programvaren (freeware), bare få tak i en rimelig ny RAW fil tatt med det enkelte kamera (fungerer på Nikon, rimelig sikker på at også Canon skriver denne infoen i headerinfoen av RAW-filene). Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 På testen til digit sto det at den var teste til å tåle 100.000 eksponeringer.. Vriker ikke 6500 eksponeringer på ett 5D mistenkelig lite? Kan selvfølgelig være en som ikke har brukte kameraet mye men.. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Gjorde et lite søk, 100.000 stemmer. Egentlig er ikke 6500 eksponeringer så lite, spørs på bruk. Min D80 som jeg egentlig ikke brukte veldig mye på 1 år hadde rett over 1800 eksponeringer totalt, men jeg hadde flere kamerahus da Om du bruker kamera på bursdag, konfirmasjon og et par bryllup der du bare tar bilde for egen del + et par ferier. Så havner man i løpet av 3år på ca 6500, kan stemme det. Ikke alle som bruker kamera hver dag/uke. Endret 25. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Vil takke absolutt alle som har kommet med inspill til meg her! Har hatt 5D'n i hus en uke nå, må jo bare si at jeg er canonfornøyd med det! Har vært heldig og fått solgt alle objektivene mine unntatt 24-105 f/4L som jeg selvfølgelig skal ha selv. Gikk utrolig kjapt og få solgt alle de andre jeg hadde. Venter på ett 70-200 f/4L i posten..etter den blir det ett 17-40 f/4L. Da holder det for meg en stund..føler at jeg har kommet sånn bortimot i mål. Ps. sensoren så skummelt diger ut..får jo nesten angst for å skifte objektiver.. Endret 11. mars 2009 av BorgSol1 Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ps. sensoren så skummelt diger ut..får jo nesten angst for å skifte objektiver.. Ligger det ikke et speil foran når du tar av objektivet? Eller tror du ikke det holden den tilbake? Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Ps. sensoren så skummelt diger ut..får jo nesten angst for å skifte objektiver.. Ligger det ikke et speil foran når du tar av objektivet? Eller tror du ikke det holden den tilbake? Gjør vel det..utttrykte meg litt amatørmessig kanskje..hehe Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Må jo gratulere,dette høres storveis ut! Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Må jo gratulere,dette høres storveis ut! Takker for det Rodswinger! ;)Er iallefall kjempefornøyd så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå