Gå til innhold

AMD funker dårlig til videoredigering...?

christt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om programmene støtter SSE2 (noe jeg ikke tror dem gjør), så vil en P4 lede ganske godt. Er det bare MMX/SSE støtte, vil det være dødt løp, om om programmet skulle bruke gamle FPU-instruksjoner, så vil en AMD XP vinke farvel til P4.

Men om du skal drive med seriøs videredigering med en del effekter osv osv, så kan det være aktuelt å tenke på en dual AMD XP/MP løsning. DA får du en maskin som rendrer film som man med ljåen ... ;) Og om du er villig til å "modde" litt (meget enkelt), så koster det ikke mange kronene mer enn et single system.

PM om du lurer på hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar

Vel, intel er fortsatt litt raskere enn AMD på videorendering, i hvertfall viser testene til diverse internettsider det.

Men som "alle" vet er det mac som er designet for videoredigering. Powermac G4 er rå på dette, og faktisk ikke så ille på spill heller - i hvertfall kan den bli grei nok :)

Lenke til kommentar
Vel, intel er fortsatt litt raskere enn AMD på videorendering, i hvertfall viser testene til diverse internettsider det.

Men som "alle" vet er det mac som er designet for videoredigering. Powermac G4 er rå på dette, og faktisk ikke så ille på spill heller - i hvertfall kan den bli grei nok :)

Nyere tester viser at PC slår MAC på programmer der MAC tidligere var best, som Photoshop, Premiere og andre grafiske programmer. Var linket til disse testene i forumet, men finner de ikke igjen. Var visstnok gjort av ett MAC blad. Dette gjaldt de nyeste, råeste MAC-maskinene VS de nyeste, råeste PC maskinene.

Men som alle vet får du mye mer kraft til det meste fra en PC til 10.000 enn du gjør av en MAC til 10.000. Powermac er ganske dyr, er den ikke?

Lenke til kommentar
Joa.. Det skal jeg ikke se bort ifra.. men tviler på at man får den like stabil som en G4 med mac OS X

Windows XP er like stabilt som OS X. Jeg har hatt ett par små problemer med Windows XP etter jeg fikk det for snart halvannet år siden. I de fleste tilfellene har jeg imidlertid bare valgt å avslutte programmet som kranglet, og XP har fortsatt som om ingenting har skjedd (at programmene krasjet er imidlertid programmenes feil, og ikke XP).

En venninne av meg fikk en flunkende ny bærbar MAC med OS X som skulle brukes i jobben. Installasjonen var flunkende ny, men hun hadde store problemer. Det kan ha vært ett enkelttilfelle, akkurat som det er noen som har problemer med Windows XP. Det går begge veier.

Når det gjelder de gamle OS 8 og 9, så var de mer ustabilt enn Windows 98 i mitt syn. Brukte Mac'er med OS 8 og 9 på jobben, og PC med Windows 98 hjemme, og Mac'ene på jobben hadde store stabilitetsproblemer mens PC'n hjemme stort sett fungerte knirkefritt. Igjen, kanskje ett enkelttilfelle, men dette gjaldt faktisk flere maskiner. På grunn av misnøye med Macintosh byttet de ut alt de hadde med PC like før jeg sluttet, og etter hva jeg hører, har de ikke hatt problemer med de ennå.

Bruker AMD XP1800+ til semiproff videoredigering. Software er Adobe Premiere under Windows XP. Har til nå ikke hatt store problemer. Hadde større problemer da jeg redigerte med Media 100 på en Macintosh på skolen jeg gikk på.

Smaken er som baken... jeg foretrekker PC på grunn av dårlig erfaring med MAC. Noen MAC brukere foretrekker MAC på grunn av dårlig erfaring med PC.

Lenke til kommentar

Vel.. jeg har for all del ikke noen spesiel dårlig erfaring med PC.. jeg bruekr pc selv til videoredigering.. Og det funker flott med Adobe Premiere.. men hvis jeg hadde fått valget mellom å redigere video på en mac eller PC ville jeg valgt mac.. Men til "all-over-bruk" ville jeg brukt pc i og med at den i mitt syn er lettere å ha med å gjøre. Angående tidligere mac OS versoner som 8 og 9.. er jeg enig. det var til tider svært ustabilt.. Men OS X har jeg aldri hatt problemer med.. derfor Liker jeg Mac OS X..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...