Equanox Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hei, har fattet litt interesse for et CZ objektiv jeg har sett til salgs. Dette er da et Carl Zeiss Jena Biometar 80mm f2.8 objektiv med M42 fatning, altså det passer ikke rett på mitt Sony a300 kamera, men kan få med en adapter til minolta/sony kamera der alt av AF, lysmåling osv skal fungere med. Dette objektivet sammen med adapteren kan jeg da få for 2300,- Fra før av har jeg et Minolta 50mm f1.7 og lurer på hvordan dette er sammenlignet med det? Vil virkelig den adapteren fungere godt også? Har typ null erfaring med det fra før av tusen takk for alle konstruktive svar. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 1. Carl Zeiss Jena er ikke den velkjente produsenten av tysk kvalitetsoptikk. Snarere dreier det seg om østtyskere med gamle plantegninger. Det trenger ikke være dårlig ("Sovjetoptikk" viser seg ofte å være gull pakket inn i kaldt stål), men mener å vite at det er et stykke mellom juvelene der i gården. 2. Det er svært tvilsomt om du får AF med et M42-Alpha-adapter. Om du får det, vær oppmerksom på at den optiske kvaliteten vil lide ganske mye (AF-adaptere "må" fungere noenlunde likt som telekonvertere, mener jeg å vite). 3. Kompatibiliteten generelt på Sony-kameraer vet jeg ikke (jeg bruker Pentax og har bare moderat interesse for M42-festet), men du må nok belage deg på en ganske manuell tilværelse, hvor du må stoppe ned objektivet selv hver gang du skal ta bilde. Dette gjelder generelt for M42-objektiver. 4. 2300kr verdt det? Sikker er jeg ikke, men det mister mye av sitt formål på cropkamera (det er i utgangspunktet et objektiv for større format), og det kan godt hende at et bedre og mer praktisk objektiv er tilgjengelig om du leter opp gamle Minolta-objektiver. Da får du en mye mer praktisk løsning, som kan brukes som et hvilket som helst nytt objektiv. Jeg ville nok heller kjøpt f.eks. en brukt Tamron 90mm f/2.8 macro. Kanskje ikke like tøft, men det koster nok omtrent det samme. PS: Arbeidsflyten med et helmanuelt objektiv er en vanesak, men det er ikke sikkert det er forenelig med akkurat din arbeidsmetode. Tar man bilder av ting som står stille er det jo alltids moro med noe annerledes, men det blir nok ofte mest "leketøy". Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 selger sa det meste ville fungere med adapteren, samt ga meg en link til en på ebay: Ebay.com selv bruker jeg mye manuelt med kamera da jeg synes dette er veldig gøy, men utrolig kjekt hvis det også virker med AF osv. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Autofokus på M42? Den må du nok vesentlig lengre ut på landet med. Fokusbekreftelse kanskje, men den autofokusen man eventuelt kunne fått på M42 (i tilfelle en aktiv AF) vil du ikke ha (og dette objektivet har det garantert ikke). Regn også med nedblendet lysmåling. Funker gjør det sikkert, men ikke særlig smidig. Endret 17. februar 2009 av Anew Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 egentlig et veldig unyttig objektiv iom at jeg også har minolta 50mm f1,7 og da!? takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå