Gå til innhold

Hva kjøper du? DVD eller blu-ray?

Jo Are

Hvilket filmformat kjøper du?  

198 stemmer

1. 1. .

• DVD
      88
    • Blu-ray
      74
    • Laster ned
      37
    • Kjøper/ser ikke film
      1

Anbefalte innlegg

Hvilken butikk er det som selger nye BD for 50 kroner?

Senest idag så jeg Blu-Ray-filmer til 50 NOK (2 for 99) på Jula. :) Der har jeg kjøpt filmen Moon (anbefales på det sterkeste) og en 2-in-1-film med The Hurt Locker og We Were Soldiers (begge fantastiske filmer!).

*snip*

Åja, trodde du snakket om nye releaser, ikke nyere filmer.

Kjøper selv omtrent bare BD, eneste jeg kjøper på DVD er serier fordi mange av de er kun tilgjengelig på DVD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åja, trodde du snakket om nye releaser, ikke nyere filmer.

Nei, det var nyere filmer jeg snakket om. :) Men du får sjekke ut filmene jeg nevnte (kommer ikke til å angre hvis du liker kvalitetsfilmer), kanskje finner du dem hos din lokale Jula-butikk! ;)

Har Blu-Ray spiller og heftig TV, ja, men ettersom at jeg har DVD-er, ender jeg ofte opp med å se på Macbook Pro-en uansett, da liggende i senga.

Det er koselig det, å se film i senga. ^^, Hva med å koble til en LED-LCD-skjerm på soverommet via en cat. 7-kabel eller en 10 meters HDMI-kabel? Du får billige 27-tommere (PC-skjermer). Det skal jeg ihvertfall, slik at jeg kan styre HTPC derfra, enten om det er film eller musikk når jeg legger meg. Jeg liker å ha radio eller Spotify i bakgrunnen når jeg skal sove om kvelden. :) Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

En Blu-Ray-spiller fikk jeg først i juni, så det er mulig det går mer i Blu-Ray-veien nå framover. Ser ikke noe problem i å kjøpe gamle klassikere på DVD fremdeles.

Mitt problem med Blu-Ray er den stygge blå linjen de må legge til på utgivelser. Jeg likte hvordan de satte en transparent DVD-logo på siden av pakkene.

Det blå dekselet ødelegger mye for meg.

Denne LOTR-boksen ser bedre ut i mine øyne i DVD-versjonen, hvor DVD-logoen er på siden i passene gull-farge med resten av skriften:

lord-of-the-rings.jpg

Enn denne, som har en skarp og unaturlig blåfarge klistret på toppen av boksen. Hvorfor ikke ha Blu-ray-logoen i passende gullfarge med resten av boksen? Det kan sikkert være et regelverk som forhindrer dette. Men jeg synes dette ser stygt ut. Det hindrer ikke meg i å kjøpe Blu-Ray-utgivelser, men likevel er dette et stort minus fra min side.

LOTR_Blu-ray__scaled_300.jpg

(Denne boksen var bare et eksempel. Dette gjelder veldig mye annet som kommer ut i Blu-Ray.)

Lenke til kommentar
Enn denne, som har en skarp og unaturlig blåfarge klistret på toppen av boksen. Hvorfor ikke ha Blu-ray-logoen i passende gullfarge med resten av boksen? Det kan sikkert være et regelverk som forhindrer dette. Men jeg synes dette ser stygt ut. Det hindrer ikke meg i å kjøpe Blu-Ray-utgivelser, men likevel er dette et stort minus fra min side.

LOTR_Blu-ray__scaled_300.jpg

(Denne boksen var bare et eksempel. Dette gjelder veldig mye annet som kommer ut i Blu-Ray.)

Mange Blu-ray utgivelser har et blå banner øverst i front, ingen tvil om det, men det morsomme i akkurat ditt eksempel er jo at på denne LOTR BD-boksen så er det blå banneret del av et løst ark brettet rundt boksen. M.a.o. kan du ta det vekk. :)

Lenke til kommentar

Mange Blu-ray utgivelser har et blå banner øverst i front, ingen tvil om det, men det morsomme i akkurat ditt eksempel er jo at på denne LOTR BD-boksen så er det blå banneret del av et løst ark brettet rundt boksen. M.a.o. kan du ta det vekk. :)

Haha. Vel, da fant jeg ikke et godt eksempel likevel. :D

Men du skjønte poenget mitt. Jeg synes det er synd at det er sånn. De løste det så fint med DVD-er. Ingen sjokkerende kanter. Og noen ganger var de litt kreative, som å gi "Shrek" på DVD med et grønt deksel (slik som XBOX 360-spill).

Det kan passe i et cover som dette:

wall-e.jpg

Men ikke her:

The+Shining+%25281980%2529+Bluray+720p.jpg

Greit at man kan ta det vekk på BD-boksen til LOTR. Det er jo en løsning jeg fint kan leve med.

Er det noen restriksjoner på hvorfor nesten alle BD-utgivelser må ha en stygg blå kant?

Lenke til kommentar

De løste det så fint med DVD-er. Ingen sjokkerende kanter. Og noen ganger var de litt kreative, som å gi "Shrek" på DVD med et grønt deksel (slik som XBOX 360-spill).

Regner med at du er såpass oppegående at du helt sikker skjønner at det var for å skille BD fra DVD filmene når disse kom på markedet. Akkurat samme grunnen som at HD-DVD kom i røde covere for å skille dem ut fra DVD og BD.

På DVD så hadde man også disse fantastiske møkka coverene:

snapperclosed.jpg

snapperopen.jpg

Jeg foretrekker helt klart BD coverene, at de er blå og det står Blu-ray på dem gir jeg egentlig helt beng i. Coverene er tynnere og lavere, noe som gjør at jeg får flere filmer i bredden og i høyden.

Lenke til kommentar
De løste det så fint med DVD-er. Ingen sjokkerende kanter. Og noen ganger var de litt kreative, som å gi "Shrek" på DVD med et grønt deksel (slik som XBOX 360-spill).
Regner med at du er såpass oppegående at du helt sikker skjønner at det var for å skille BD fra DVD filmene når disse kom på markedet. Akkurat samme grunnen som at HD-DVD kom i røde covere for å skille dem ut fra DVD og BD. På DVD så hadde man også disse fantastiske møkka coverene: snapperclosed.jpg snapperopen.jpg Jeg foretrekker helt klart BD coverene, at de er blå og det står Blu-ray på dem gir jeg egentlig helt beng i. Coverene er tynnere og lavere, noe som gjør at jeg får flere filmer i bredden og i høyden.

Jeg er helt enig i at dette DVD-valget er tåpelig.

Skal jeg være ærlig visste jeg ikke at det var formatkrigen for noen år tilbake som var grunnen. Men det er forståelig hvorfor dette ble gjort. Men det er noen år siden nå, så nyere utgivelser kunne ha kvittet med blåfargen vel?

Den er litt forstyrrende for min del. For eksempel The Shining-coveret ovenfor. Hvorfor ikke ha et helt sort deksel som passer med posteren som vises på forsiden. Blåfargen dreper mye av dette klassiske bildet av Jack Nicholson fra denne flotte skrekkfilmen.

Men jeg er enig med deg angående tykkelse og form på dekselene. De er mindre og tynnere, og det er nok for meg å skille dem fra DVD. De passer fint i filmhylla og gir rom for mye plass. Dette er et kjempepluss.

Noen ganger blir det litt mye. Til og med på diskene:

Fra DVD:

En sortfarge som passer med bildet på coveret.

Lost__Season_2_WS_R1_-front-www.GetCovers.net_.jpg

Blu-Ray:

Lost-The-Complete-Second-Season-Cd-Cover-65569.jpg

Det blir litt: "SE PÅ MEG! Jeg er en kjempekul og blå Blu-ray!"

Lenke til kommentar

Det blir litt: "SE PÅ MEG! Jeg er en kjempekul og blå Blu-ray!"

Dette må være første og siste gang jeg kommer til å foreslå dette, men du har ikke vurdert piratkopiering?

Da slipper du covere og selve disken.

At disken skal være et problem kan jeg ikke skjønne, for den ser jeg kun i de tre sekundene det tar meg å ta den ut av coveret og sette den i BD spilleren.

Jeg er også rimelig sikker på at hvis jeg setter meg ned å går igjennom DVD filmene mine så vil jeg sikker finne eksempler som er verre enn den bd plata der.

De eneste gangene jeg faktisk bryr meg om hvordan coverene ser ut er når jeg kjøper LE/SE utgaver av ting som f. eks. (selv da så bryr jeg meg ikke om hvordan diskene ser ut.)

watchmenzd.jpg

51iksa8ptlsl500aa300.jpg

Lenke til kommentar
Dette må være første og siste gang jeg kommer til å foreslå dette, men du har ikke vurdert piratkopiering? Da slipper du covere og selve disken. At disken skal være et problem kan jeg ikke skjønne, for den ser jeg kun i de tre sekundene det tar meg å ta den ut av coveret og sette den i BD spilleren. Jeg er også rimelig sikker på at hvis jeg setter meg ned å går igjennom DVD filmene mine så vil jeg sikker finne eksempler som er verre enn den bd plata der. De eneste gangene jeg faktisk bryr meg om hvordan coverene ser ut er når jeg kjøper LE/SE utgaver av ting som f. eks. (selv da så bryr jeg meg ikke om hvordan diskene ser ut.) watchmenzd.jpg 51iksa8ptlsl500aa300.jpg

Jeg tror jeg overdrev det litt. For min del er det ikke et stort problem at jeg går over til piratkopiering. Kanskje jeg går over til å finne Blu-ray-cases som er sorte, gjennomsiktige eller som jeg kan farge til en nøytral farge som passer med resten av posteren på forsiden. Men mest sannsynligvis lar jeg saken stå, og kommer likevel til å kjøpe Blu-rays av den grunn.

Jeg glemmer den stygge blåfargen på dekselet når jeg ser på filmen i fantastisk kvalitet. Og til syvende og sist er det hva du selv får i det du setter inn disken som teller. Det er bare at det visuelle intrykket når jeg tar ut Blu-rayen og setter inn disken som plager meg.

Forøvrig er Watchmen- og Alien-boksene ekstremt kule. Det er en god retning.

Lenke til kommentar

&--#62;2012

&--#62;kjøpe film

gt+2012+gt+censoring+the+word+quot+fuck+quot+gt+I+_9c010ccb4002c3897bf7ac3f161867e0.jpg

Tror du forveksler denne med 4chan tråden? Du er nok kjempe kul som laster ned.

La de voksne få være i fred her.

Hos meg er det kun BD, utenom serier som kun har DVD release, unntaket er akutt lyst på en film som kun er på DVD.

Endret av Cortese
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å laste ned filmer gir mange fordeler, bl.a. gratis, miljøvennlig, ingen reklame, stort utvalg, raskt, god tilgjengelighet etc.

De eneste ulempe er vel at regissørene mister sine DVD-inntekter. Og jeg vil tro at disse DVD-inntektene er en liten del av regissørenes samlede inntekt.

Det eneste jeg kjøper av film er serier, fordi da får du alle episodene samlet i en CD.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...