Gå til innhold

Hva kjøper du? DVD eller blu-ray?


Jo Are

Hvilket filmformat kjøper du?  

198 stemmer

  1. 1. .

    • DVD
      88
    • Blu-ray
      74
    • Laster ned
      37
    • Kjøper/ser ikke film
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naar det gjelder nye filmer. Fra 2000 og oppover. Da kjQper jeg blu-ray. Jeg selv elsker 80 tals filmer.

Og de synes jeg man skal se i Den orginale kvaliteten. Blir ikke det samme og se en 80 tals i blu-ray ,vist dere skjQnner hva jeg mener :p Men gjelder det nye filmer i dag er det ingen poeng i og kjQpe dvd. DA kjQper jeg blu-ray !

Lenke til kommentar
Blir ikke det samme og se en 80 tals i blu-ray ,vist dere skjQnner hva jeg mener :p

 

Så da kjøper du dem på VHS? ;)

 

Nop, Paa dvd

 

Blir ikke det feil i forhold til det du sier da? Fantes ikke dvd på 80-tallet heller ;) Hvorfor blir det "det samme" å se en 80s-film på dvd, men ikke på BD?

En god Blu-Ray-utgivelse av en gammel film har jo evnen til å være lik god som filmrullen som ble vist på kinoene. Vel og merke på en tv.

Lenke til kommentar
Blir ikke det samme og se en 80 tals i blu-ray ,vist dere skjQnner hva jeg mener :p

 

Så da kjøper du dem på VHS? ;)

 

Nop, Paa dvd

 

Blir ikke det feil i forhold til det du sier da? Fantes ikke dvd på 80-tallet heller ;) Hvorfor blir det "det samme" å se en 80s-film på dvd, men ikke på BD?

 

AA herregud saa kranglete og imot staaende dere er da :p Uansett jeg har prQvd og forklare,men klarer ikke forklare :(

Men uansett. Si filmen commando av Arnold. Jeg har sett den i bd. Og det jeg merket var bitte litt strekere kontrast paa bilde. Og lyd bedre lyd. men naar det frks kornete bilde kommer saa synes det faktisk enda bedre paa bd. Og betale 200 kroner fordi er lite poeng. Derfor velger jeg og ikke kjQpe bd av gamle filmer. Uansett saa synes jeg det er ekstra kos og sette seg ned med en god 80 tals film med litt kornete bilde og lyden :)

 

Sory men har skrive vansker saa dere skjQnner ikke sikkert en dritt xD

Lenke til kommentar
Jeg kjøper alltid DVD. Får flere filmer for samme pris, og blu ray er særdeles oppskrytt.

DVD holder i masse vis :)

Det sa nok vhs-kidsa da dvd'en var på frammarsj.

 

Ja, for vhs-dvd kan sammenlignes med dvd-blu ray. Wow.

Absolutt!

DVD gir på ingen måte et dårlig bilde, men hvis du har en god tv og et godt anlegg blir det som å sammenlikne vhs med dvd og mp3 med cd.

Lenke til kommentar
Jeg kjøper alltid DVD. Får flere filmer for samme pris, og blu ray er særdeles oppskrytt.

DVD holder i masse vis :)

Det sa nok vhs-kidsa da dvd'en var på frammarsj.

 

Ja, for vhs-dvd kan sammenlignes med dvd-blu ray. Wow.

Absolutt!

DVD gir på ingen måte et dårlig bilde, men hvis du har en god tv og et godt anlegg blir det som å sammenlikne vhs med dvd og mp3 med cd.

Forskjellen er rimelig stor. Hvis du ikke har sett det har du rett og slett ikke god nok tv og anlegg.

Lenke til kommentar

Kjøper aldri en DVD mer hvis det er tilgjengelig på BD. At førstnevnte er billigere får så være, jeg er fremdeles fornøyd med mengden film jeg får kjøpt.

Spranget fra DVD til HD-formatene er større enn VHS -> DVD. DVD er jo bare samme bildet, bare skarpere og med bedre lyd. HD er overlegent på alle måter.

Lenke til kommentar
Kjøper aldri en DVD mer hvis det er tilgjengelig på BD. At førstnevnte er billigere får så være, jeg er fremdeles fornøyd med mengden film jeg får kjøpt.

Spranget fra DVD til HD-formatene er større enn VHS -> DVD. DVD er jo bare samme bildet, bare skarpere og med bedre lyd. HD er overlegent på alle måter.

 

Er enig i at spranget fra DVD til BD er stort, men det er da ikke på langt nær like stort som spranget fra VHS til DVD.

DVD kan jo faktisk bli nesten (merk nesten) like bra som BD med oppskalering, VHS er milevis unna DVD. Med VHS får du et kornete og uklart bilde, mens med DVD får du et helt rent bilde pluss at lyden er mye bedre.

 

Nå sier ikke jeg at det ikke er forskjell på DVD og BD, bare at det er større forskjell på VHS og DVD :)

Lenke til kommentar

Det er jo som oftest bildekvalitet folk sammenlikner, så hvis vi tar oppløsingene f.eks. som er:

VHS: 330x480 px (158.400)

DVD: 720x576 px (414.720)

BD: 1920x1080 px (2.073.600)

 

DVD har en oppløsning som er 2,61 ganger høyere enn VHS. Blu-ray har 5 ganger høyere enn DVD.

Husk at når man sammenliknet VHS med DVD så var det på ofte 28" og 32", nå er det gått mer over til 42" og 50".

Hvis du sammenlikner DVD og blu-ray på en liten tv i dag så blir såklart forskjellen mindre.

Lenke til kommentar

Hvis DVD-en oppskaleres er ikke kvalitetsøkningen "i" DVD-en, man kan jo oppskalere hva som helst. Jeg står fast på min påstand, men det er jo klart at kildekvaliteten og masteringen har mye å si. Noen BD-utgivelser er ikke mye forskjellige fra DVD-en. Du kaller ikke DVD-bildet "klart" hvis du har sett en skikkelig HD-film. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...