Asaf_p Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg har funnet frem til 1920. Men ligger det ikke lister på nettet etter dette? Lenke til kommentar
Acey Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hei! Beklager å svare på spørsmålet ditt med et nytt spørsmål, men hvor fant du det frem til 1920? Hadde vært interessant å vite Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Kirkebøker i riksarkivet. Fant ihvertfall min bestefar født 1919 Lenke til kommentar
bBax1 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 har du prøvd Disnorge ? mener at den går laaangt tilbake;) Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg skal ikke langt, snarere tvert imot. Jeg har registrert at de går langt tilbake. Men jeg skal sjekke på 40 tallet =) Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Hvis du virkelig vil finne ut av ting må du nok bevege deg bort fra dataen og ned i kirkebøkene og på biblioteket ditt. Klart, er du heldig finner du det du leter etter på internett. 1940 er jo relativt 'nytt' sånn sett. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Arkivverket: Sperrefrister Snakk med de eldste i familien, de har kanskje ting å fortelle som vil gå i glemmeboken når de er borte. Kirkegårder med gravstener kan gi god informasjon. Aviser kan ha opplysninger om dåp, vielser og dødsannonser/nekrologer. Bygdebøker er gjerne ført fram til i dag, med begrensede opplysninger. Finn andre som er i slekt med deg, som også driver forskning. Meld deg inn i et lokalt slektshistorielag i det området du leter etter slekt i. Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Prøv å se her. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read Lenke til kommentar
Rubenhe Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det går ikke å finne opplysninger fra kirkebøkene fra nyere enn 192?. Det er sånn p.g.a. at da hadde det vært muligheter å få tilgang til personalopplysninger til gjennlevende personer. Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Ops, beklager. Tenkte andre veien, jeg. Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Prøv å se her. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read Men kan vi ikke finne personer som døde heller på 1940 tallet? Lenke til kommentar
Rubenhe Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Jeg prøvde men det kommer bare opp at opplysningene ikke er tiljengelig på internett på grunn av personver og/ eller andre klausuler. Det nyeste jeg kom inn på var 1928. den eneste måten som jeg kan tenke meg er at du må oppsøke det aktuelle sognet, eller få noen til å undersøke det for deg. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Digitalarkivet har en oversikt over de forskjellige sperrefristene. Mye av grunnlaget for sperrefristene er opplysninger om adopsjon, dødsårsak og at personene fremdeles er i live. Imidlertid så kan du finne at opplysninger om vigsel ikke er underlagt sperrefrist, så her kan du i alle fall få informasjon helt til de nyest daterte skannete kirkebøkene. Ettersom du er ute etter informasjon om døde personer, så finnes det et digitalt alternativ: Gravminner i Norge. Dette er et prosjekt hos DIS-Norge basert på frivillig registrering og/eller velvillige kirkeverger. Det er registrert over 1,9 millioner gravminner så langt. Det er uansett alltid et godt råd å høre med slekta. De gamle er ofte glad for å kunne snakke om disse tingene så sant det ikke er noen "mørke hemmeligheter" i familien. Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Vill tru at du kan finna det i bygdebøker og kyrkjebøker. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Kontakt nærmeste sogelag(hvis det eksisterer i ditt område), de har relevant informasjon om det meste. Samt de samler i hop masse fra både riksarkivet samt folk i samfunnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå