Gå til innhold

Normalobjektiv til D80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, Nikon har jo netopp annonsert et nytt 35mm f/1,8 DX-objektiv med fokusmotor til en forholdsvis rimelig pris(ca 2000 penger) som vil fungere som et lyssterkt normalobjektiv. Jeg ville drøye de ukene det tar før det kommer på markedet og satset på det.

 

-Lazy

 

Edit: Minuttet for sein der :hrm:

Endret av lazyman
Lenke til kommentar
(Har hittil kun D80 med kit-objektivet)

 

Du har jo allerede et normalobjektiv, og det er ikke helt enkelt å anbefale et alternativ. Hvis det er 18-55 VR du har må du enten opp i pris for å finne en zoom med mer lysstyrke eller velge et rimelig fastobjektiv. 50mm F1.8 kan være et bra alternativ, men på D80 får du en svak televirkning med en 50mm. Nikons nye 35mm F1.8 er et annet alternativ.

 

Det finnes noen rimelige F2.8 zoomer også, men det gir ikke så veldig mye bedre lysstyrke enn du allerede har med vidvinkel. På tele er forskjellen større, men de rimelige versjonene har ikke bildestabilisator. Her er et par aktuelel kandiadater, men det finnes mange fler.

https://prisguiden.no/product.php?productId=34761

https://prisguiden.no/product.php?productId=41671

Lenke til kommentar
Innefotografering uten blits kan se ut til å være målet med denne oppgraderingen din. Til dette formålet må du rettogslett sikte deg inn på et fastobjektiv i normalområdet (eller litt under) med en blenderåpning på f2 eller større (mindre tall).

 

Det nevnte 35mm f1.8mm er nok midt i blinken. Alternativt har du Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

 

Takker for gode innspill, dere var ganske samstemte på AF-S DX 35mm f/1.8. Da blir den ihvertfall et bedre valg enn gamle Nikkor 35m F2.0 skjønner jeg. Sigmaen har jeg og lurt på og den hadde jeg øverst på listen om jeg skulle handle "idag".

 

Skal smøre meg med litt tålmodighet da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...