jonlem Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Forøvrig morsomt å høre om alle unnskyldningene som finnes for å bryte fartsgrensene, for så å snakke om hvordan -andre- prøver å drepe en.. Og der kom den ja. Må innrømme jeg føler jeg burde reagert på det utsagnet der, men vet sannelig ikke helt hvordan jeg skal tolke det.. Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 du viser med farten du holder under forbikjøringen at du er villig til å ligge litt over fartsgrensen og når du da får en på hengerfestet(som også forsåvidt er ulovlig), så burde du ignorere personen som ligger bak deg og holde din daværende hastighet for å så bytte fil så fort som er trygt mulig. ikke bremse ned. Problemet er bare at dette begynner å bli et dagligdags problem. Det er ikke noe man opplever en gang iblant. Det skjer også, som jeg nevnte, på tofelts veier. Derfor har jeg sluttet med å belønne rævkjørere ved å kjappe meg unna. Når jeg i speilet ser biler som holder avstand, gjør jeg en forbikjøring kjappest mulig. Men rævkjørere yter jeg ikke den servicen. Da vil de iallfall benytte dette som pressmiddel hvis de ser det virker. Som trådstarter nevnte, så finnes det også de som skal ligge helt oppå også på motorveier, enda man ligger i høyrefila og hvor venstrefila er ledig. Lurer på hva som går rundt i huet på slike? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) GeirG, you shouldn't get annoyd with idiots, they only drag you down to their level and beat you with experience.... er forskjell på å kjappe seg unna(som jeg tolker som en hastighetsøkning for å fortere bli ferdig med forbikjøringen) fordi du mener folk kjører på en korrekt måte og la seg irritere på en slik måte at du faktisk selv blir til hindring for trafikken når folk ligger for nærme deg. strengt tatt burde ingen av de to hendelsene endre noe som helst på ditt kjøremønster. Men slik er det ikke. jeg blir og påvirket av folk som kjører idiot i trafikken selvfølgelig. men å kjøre idiot for å gi de en "lærepenge" er bare dumt. det eneste du oppnår er muligheten for å bli bøtlagt og en person som kjører livsfarlig vil kjøre enda fortere for å ta igjen den tapte tiden som "du" gjorde at han mistet. det er korttenkt å tro at når du hindrer den ene bilen så er det kun den som blir påvirket. og de som bare skal ligge loff-i-rompe og aldri kjøre forbi/ligge først, tror jeg at det er mentalt. de tror det er tryggere/mindre sjanse for å bli tatt av politiet vis de ikke ligger først. Eller muligens de "slippstreamer" på deg *edit* lagt til litt på min loff teori Endret 20. februar 2009 av stich_it Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Lener meg godt telbake å slapper av jeg, å kjører som jeg ville gjort om idioten bak meg ikke skulle vært der. Om han kommer i 150 å trur han kan få meg tel å gi bånn pine i forbikjøringa mi bare fordi han vil komme fram 4 sekunder tidligere, må han gjerne tru det. Min oppgave er å kjøre som en trygg og sikker sjåfør, å verken la meg presse, eller vanskliggjøre ferden for noen andre. Om noen andre ønsker å ligga i 150 er det dems problem, å ikke mitt. Jeg ville kjørt forbi som jeg hadde planlagt, lagt meg inn til høyere, så fikk bilen bak vente på tur Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Er du også en av de som ikke greide å holde seg på veien under siste snøfall her? For å være ærlig, jeg ler litt for meg selv, når jeg blir forbikjørt i 15 cm løs, sørpete snø av en svær SUV, som jeg tar igjen en kilometer lengre framme fordi han ligger på huet i grøfta og ikke forstår hva som skjedde. Er ikke særlig våkent å ikke forstå at man har dårligere veigrep på vinterføre. Nei, beklager å måtte skuffe deg her. Sist gang det kom mye snø så lå jeg bredt i de fleste oversiktlige svingene som var. Sålenge det er oversiktlig så skal det mer enn 10 cm snø til for at man ikke kan kjøre i fartsgrensa der det er mulig. Veit at ikke alle er helt sikre på bilen/føret, men der tør jeg faktisk å påstå at jeg har lært veldig mye av sladdingen. Klarer man å følge svingene med spinn på hjulene med bilen i vinkel så veit man utmerket godt hvordan man kan ta svingen på vanlig måte. Selvsagt er det fort gjordt å dra av veien om den er full av svinger og bakketopper og man ikke er kjent der, men folk som ligger i 50 km/h i 80in på rette og oversiktlige veier bare pga litt snø irriterer meg. Er folk som meg som liker å sladde med den bakhjulsdrevne bilen en av idiotene du sikter til og? Endret 22. februar 2009 av ChrML Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Er du også en av de som ikke greide å holde seg på veien under siste snøfall her? For å være ærlig, jeg ler litt for meg selv, når jeg blir forbikjørt i 15 cm løs, sørpete snø av en svær SUV, som jeg tar igjen en kilometer lengre framme fordi han ligger på huet i grøfta og ikke forstår hva som skjedde. Er ikke særlig våkent å ikke forstå at man har dårligere veigrep på vinterføre. Nei, beklager å måtte skuffe deg her. Sist gang det kom mye snø så lå jeg bredt i de fleste oversiktlige svingene som var. Sålenge det er oversiktlig så skal det mer enn 10 cm snø til for at man ikke kan kjøre i fartsgrensa der det er mulig. Veit at ikke alle er helt sikre på bilen/føret, men der tør jeg faktisk å påstå at jeg har lært veldig mye av sladdingen. Klarer man å følge svingene med spinn på hjulene med bilen i vinkel så veit man utmerket godt hvordan man kan ta svingen på vanlig måte. Selvsagt er det fort gjordt å dra av veien om den er full av svinger og bakketopper og man ikke er kjent der, men folk som ligger i 50 km/h i 80in på rette og oversiktlige veier bare pga litt snø irriterer meg. Er folk som meg som liker å sladde med den bakhjulsdrevne bilen en av idiotene du sikter til og? Delvis, ja. Sorry. Respekt for at du greier å holde deg på veien i høy fart, for all del. Men greier du å stoppe så kjapt som du burde? Jeg tviler.. Det er altså slik at det er din plikt å ha fullt herredømme over bilen, og du skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Selvfølgelig er det ikke noe problem å holde omså 140 på speilholke, om du bare skal rett fram og aldri kommer til å få behov for å stoppe for noe eller noen. Det klarer de aller fleste.. Er det tilstrekkelig glatt og tilstrekkelig mye trafikk osv, ser jeg overhodet ikke problemet med å holde 30 i 100-sona, uansett hvor rett fram og oversiktlig veien er. Misforstå meg rett, jeg ser absolutt "behovet" for å sladde litt, det er gøy, det er lærerikt, men vær grei å ikke sett andres liv og helse i fare bare.. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Nei, beklager å måtte skuffe deg her. Sist gang det kom mye snø så lå jeg bredt i de fleste oversiktlige svingene som var. Sålenge det er oversiktlig så skal det mer enn 10 cm snø til for at man ikke kan kjøre i fartsgrensa der det er mulig. Veit at ikke alle er helt sikre på bilen/føret, men der tør jeg faktisk å påstå at jeg har lært veldig mye av sladdingen. Klarer man å følge svingene med spinn på hjulene med bilen i vinkel så veit man utmerket godt hvordan man kan ta svingen på vanlig måte. Selvsagt er det fort gjordt å dra av veien om den er full av svinger og bakketopper og man ikke er kjent der, men folk som ligger i 50 km/h i 80in på rette og oversiktlige veier bare pga litt snø irriterer meg. Er folk som meg som liker å sladde med den bakhjulsdrevne bilen en av idiotene du sikter til og? Må bare smile litt av det jeg har uthevet her. For det første, 10 cm snø er mer enn nok til at man ikke alltid kan holde de oppgitte fartsgrenser. Forsøk deg på en krapp sving i 80 km/h på 10 cm snø, så får vi se hvor langt du kommer. Et hett tips er grøfta. Du kan dog holde 80 km/h på rette strekninger uten problemer. Dette med at folk som klarer å håndtere bilen sin i en sladd tror at de er verdensmestere på vinterføre, slår meg som litt rart. En vital del av det å kjøre på vinterføre er å få stoppet bilen i tide. En sladd vil ikke hjelpe deg med dette, den vil tvert imot gjøre tingene vanskeligere. Visst er det morro å slenge rundt med bilen på åpne plasser, og visst lærer man mye om hvordan biler oppfører seg på glatt føre, men skal man virkelig ha praktisk nytte bør man kjøre bremseøvelser, ikke sladder. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Sålenge det er oversiktlig så skal det mer enn 10 cm snø til for at man ikke kan kjøre i fartsgrensa Detta var et latterlig utsagn fra en typisk værdensmester som anntaklig lærte opp kjørelæreren, å ikke motsatt. Fartsgrensa er satt ut i fra hva som er max forsvarlig hastighet på godt tørt føre, å utover det er det meninga hastigheta skal gå ned parralelt med føret. Er desuten ikke antall cm snø som bestemmer forsvarlig hastighet, det er friksjon mellom dekka og vei-banen. Å man har MANGE typer snø, som kan gi forskjellig friksjon. Våt snø, tørr snø, pudder-snø, tung snø, slafs, sørpe, så jeg er HELT uenig i at det er antall cm snø som bestemmer forsvarlig hastighet, men det er derimot snø-type, tempratur, hva som er under snøen, sikt, osv. Er det speil-blank is under, betyr ikke det at det er drømme-føre bare fordi det er under 10 cm ny-snø oppå. Fartsgrensene er gitt ut i fra hva som kan skjule seg langs veien, å dermed hvilken strekning man skal kunne stoppe på for å unngå feks en farlig utkjørsel, gårdstun eller et kryssningsområde for hjort eller elg. Om området er slik at man bør kunne stoppe på 50 meter for å unngå en farlig situasjon i et område det ofte er elg, er fartsgrensa gitt ut i fra at man med tørt, godt føre kan stoppe på 50 meter. Når vintern kommer, det kommer snø, friksjonen minnsker, å man plutselig er nødt til å bruke 150 meter på å stanse i samme hastighet med samma bil, så kan det fortsatt være mulig å kjøre i "fartsgrensa" å fortsatt holde seg på veien, FORUTSETT at det ikke dukker opp en farlig situasjon. Men om den situasjonen dukker opp veit du ALDRI, å du er derfor NØDT til å redusere fartsgrensa såpass at du FORTSATT kan stoppe på de 50 meterne. Om du trur du er en god sjåfør, så kan du fortsatt ikke påvirke bremselengden. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Veldig enig med BECMST her. Jeg vurderte også å kommentere ulike typer snøføre, og at det er stor forskjell på f.eks. tørr og våt snø. Applaus! For å presisere min kommentar angående rette strekninger i min forrige post, siktet jeg selvsagt til rette, OVERSIKTELIGE strekninger. Og man holder selvsagt ikke 80 km/h på slike strekker heller dersom ikke snøen er fin og tørr. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Delvis, ja. Sorry. Respekt for at du greier å holde deg på veien i høy fart, for all del. Men greier du å stoppe så kjapt som du burde? Jeg tviler.. Det er altså slik at det er din plikt å ha fullt herredømme over bilen, og du skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Selvfølgelig er det ikke noe problem å holde omså 140 på speilholke, om du bare skal rett fram og aldri kommer til å få behov for å stoppe for noe eller noen. Det klarer de aller fleste.. Er det tilstrekkelig glatt og tilstrekkelig mye trafikk osv, ser jeg overhodet ikke problemet med å holde 30 i 100-sona, uansett hvor rett fram og oversiktlig veien er. Misforstå meg rett, jeg ser absolutt "behovet" for å sladde litt, det er gøy, det er lærerikt, men vær grei å ikke sett andres liv og helse i fare bare.. Yep, helt enig i det. Man skal kunne stoppe på godt under den avstanden man har oversikt over, og jeg holder somregel den hovedregelen. Men når det er lang kø på hovedveien fordi han første ikke vil kjøre i 80 km/h (men heller 50) på den rette strekninga med autovern og gjerder på begge sia forblir for meg et mysterium. Må bare smile litt av det jeg har uthevet her. For det første, 10 cm snø er mer enn nok til at man ikke alltid kan holde de oppgitte fartsgrenser. Forsøk deg på en krapp sving i 80 km/h på 10 cm snø, så får vi se hvor langt du kommer. Et hett tips er grøfta. Du kan dog holde 80 km/h på rette strekninger uten problemer. Dette med at folk som klarer å håndtere bilen sin i en sladd tror at de er verdensmestere på vinterføre, slår meg som litt rart. En vital del av det å kjøre på vinterføre er å få stoppet bilen i tide. En sladd vil ikke hjelpe deg med dette, den vil tvert imot gjøre tingene vanskeligere. Visst er det morro å slenge rundt med bilen på åpne plasser, og visst lærer man mye om hvordan biler oppfører seg på glatt føre, men skal man virkelig ha praktisk nytte bør man kjøre bremseøvelser, ikke sladder. Sier ikke at ved 10 cm snø så kan du holde fartsgrensa til enhver tid selv om det innebærer å ligge akkurat på grensa i svingene. Men på rette strekninger med god oversikt så ser jeg ikke problemet med å holde 80 km/h selv på ganske dårlig vinterføre sålenge man har sikt til det og man er klar over enkelte ting og tilpasser farten deretter enkelte steder, fex at kryssende trafikk ikke har muligheten til å komme seg fort ut på veien eller kan ha blokkert sikt pga høye brøytekanter osv... Detta var et latterlig utsagn fra en typisk værdensmester som anntaklig lærte opp kjørelæreren, å ikke motsatt. Fartsgrensa er satt ut i fra hva som er max forsvarlig hastighet på godt tørt føre, å utover det er det meninga hastigheta skal gå ned parralelt med føret. Er desuten ikke antall cm snø som bestemmer forsvarlig hastighet, det er friksjon mellom dekka og vei-banen. Å man har MANGE typer snø, som kan gi forskjellig friksjon. Våt snø, tørr snø, pudder-snø, tung snø, slafs, sørpe, så jeg er HELT uenig i at det er antall cm snø som bestemmer forsvarlig hastighet, men det er derimot snø-type, tempratur, hva som er under snøen, sikt, osv. Er det speil-blank is under, betyr ikke det at det er drømme-føre bare fordi det er under 10 cm ny-snø oppå. Fartsgrensene er gitt ut i fra hva som kan skjule seg langs veien, å dermed hvilken strekning man skal kunne stoppe på for å unngå feks en farlig utkjørsel, gårdstun eller et kryssningsområde for hjort eller elg. Om området er slik at man bør kunne stoppe på 50 meter for å unngå en farlig situasjon i et område det ofte er elg, er fartsgrensa gitt ut i fra at man med tørt, godt føre kan stoppe på 50 meter. Når vintern kommer, det kommer snø, friksjonen minnsker, å man plutselig er nødt til å bruke 150 meter på å stanse i samme hastighet med samma bil, så kan det fortsatt være mulig å kjøre i "fartsgrensa" å fortsatt holde seg på veien, FORUTSETT at det ikke dukker opp en farlig situasjon. Men om den situasjonen dukker opp veit du ALDRI, å du er derfor NØDT til å redusere fartsgrensa såpass at du FORTSATT kan stoppe på de 50 meterne. Om du trur du er en god sjåfør, så kan du fortsatt ikke påvirke bremselengden. Enig i det meste du sier her. Selvsagt er det mange forskjellige snøføre, og det man kan se gir ikke alltid en god nok indikasjon på hva som virkelig er under der, selv om det (kombinert med en avlesing av termometeret) stemmer ganske godt de aller fleste gangene. Jeg er ikke den som tar svingene i 85 km/h når fex 90 km/h er maks man kunne hatt for å ikke sklidd ut. Det går, men det går helt til man møter på noe i svingen, og da har man plutselig to ting å bruke veigrepet på, bremsingen og å følge svingen. Selvsagt hjelper det heller ikke noe på bremselengden å kunne sladde seg gjennom svingen, grepet er det det er, men sladdingen min gjør at jeg alltid veit hvor glatt det faktisk er sånn at jeg kan bruke det til å beregne fart i svinger med god nok bremselengde. En lærer seg etter nok kjøring hvor glatt det er etter hvor lett det spinner, haha. Så sier sikkert noen at det er ikke trygt å sladde, men en kan fint sladde/spinne bortover veien der det ikke er noen andre å treffe eller biler bak å sprute ned uten å satse noen ting. Det er når man skal satse i svinger med 70 graders sladd i "på-grensen" fart at det kan gå galt, spesiellt uoversiktlige. De jeg prater om som jeg irriterer meg over er de som kjører langt under fartsgrensa der det fint går an å kjøre hvertfall i fartsgrensa, selv om det er vinterføre, men skjønner det at ikke alle takler det, men da bør de hvertfall slippe folk forbi og ikke tenke "JEG bestemmer hva som er forsvarlig her!". Endret 22. februar 2009 av ChrML Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Må bare smile litt av det jeg har uthevet her. For det første, 10 cm snø er mer enn nok til at man ikke alltid kan holde de oppgitte fartsgrenser. Forsøk deg på en krapp sving i 80 km/h på 10 cm snø, så får vi se hvor langt du kommer. Et hett tips er grøfta. Du kan dog holde 80 km/h på rette strekninger uten problemer. Dette med at folk som klarer å håndtere bilen sin i en sladd tror at de er verdensmestere på vinterføre, slår meg som litt rart. En vital del av det å kjøre på vinterføre er å få stoppet bilen i tide. En sladd vil ikke hjelpe deg med dette, den vil tvert imot gjøre tingene vanskeligere. Visst er det morro å slenge rundt med bilen på åpne plasser, og visst lærer man mye om hvordan biler oppfører seg på glatt føre, men skal man virkelig ha praktisk nytte bør man kjøre bremseøvelser, ikke sladder. Sier ikke at ved 10 cm snø så kan du holde fartsgrensa til enhver tid selv om det innebærer å ligge akkurat på grensa i svingene. Men på rette strekninger med god oversikt så ser jeg ikke problemet med å holde 80 km/h selv på ganske dårlig vinterføre sålenge man har sikt til det og man er klar over enkelte ting og tilpasser farten deretter enkelte steder, fex at kryssende trafikk ikke har muligheten til å komme seg fort ut på veien eller kan ha blokkert sikt pga høye brøytekanter osv... Nei, på rette oversiktelige strekker kan tørt snøføre tillate 80 km/h, enig i det. At man kan holde 80 km/h på typisk nullføre eller underkjølt regn er derimot bare tullball. Husk uansett på at en oversiktelig strekning er en strekning der man er helt sikker på at hindringer ikke kan oppstå. Annen trafikk, inn- og utkjørsler, osv. kan være eksempler på steder hvor hindringer kan oppstå. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg vil påstå at mange overvurderer strekker med "god sikt". Inn å utkjørsler kan man alltids få kontroll på, men dyrelivet er helt uforutsigbart. Har kjørt over Ørskogfjellet ca 2 netter i uka fra i fjor sommer og til nå med lastebil. Drar i halv-11 tida om kvelden fra ålesund, med retur fra Molde halv 4 om mårran, å det er brei, fin, "oversiktlig" vei stort sett hele tiden. Men så begynte jeg å stusse på hvorfor det bare var 70-sone på så fine veier? Så begynte å kikke ut på jorder å i skau-kanten mens jeg kjørte, å trukke jeg kjørte EN tur der i høst før snøen kom, uten å se 10-15 hjort og rådyr, 2-3 rev, å enda litt snask i veikanten. Å hva var standard på returen klokka 5 om mårran? jo, jevnt 2-3 dyr som hadde blitt overkjørt HVER natt. VELDIG mye rev, en del anndre små loddene skapninger, men også en del hjort. Kan jo også nevne en episode hvor jeg var på ei strekke LANGT utti ødemarka, flere mil fra sivilisasjon, et langt juv ner på venstre-sia, å med andre ord HELT utenkelig å møte både dyr å mennesker. kjørte vel i ca 80 km/t, å plutselig hopper det en svartkledd fyllefant opp fra grøfta å ut i veien, rett forran lastebilen. Så reiser meg opp på bremsen (heldigvis tørt føre), legger meg over i venstre felt for å unngå å treffe han, men da gjør han akkurat det samma, så forbreder meg på å kjøre av veien å heller offre lastebilen å helsa enn å drepe noen andre. Men da jeg skulle svinge av, var farta så lav jeg tenkte det var bedre å kjøre han ned enn å kjøre av veien siden han ville overlevd en slik påkjørsel, så da hoppa han unna i siste lita da. fikk stoppa når jeg var akkurat 3 meter forbi han. Å det var i fartsgrensa på TØRT føre. Sikkert ikke så ille å høre på, men det fåregikk i sakte film, å var bra nervøs etterpå. Hadde det vært litt slafsete eller glatt akkurat da, ville jeg vurdert strekka tel såpass oversiktlig å usannsynlig å møte noe, at jeg antakligvis ville hatt samma farta, men med samme situasjon på vinterføre ville jeg aldri værden greid å stoppe. Er to ting jeg har lært meg etter noen ganske få år på veien, å det er at det er mye mer langs ei "oversiktlig" strekke enn det man ser, å BRUK REFLEKS! (har kansje lært litt mer da, men det er det viktigste). Fartsgrensa sier noe om hvor mye man kan vente seg av det man ikke ser. Dem som sier dem har full oversikt sjøl om føret gjør at dem har 3 ganger så lang bremselengde, har fått for få AHA-opplevelser. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Slik overvurdering som du prater om er grunnlag for mange ulykker langs norske veier, og da spesielt av type dyrepåkjørsel som du nevner. Men jeg tror likevel at man ikke må bli for paranoid, fartsgrenser er som du sier satt på grunnlag av en vurdering av veien og eventuelle farer rundt den. Med andre ord, det er ikke poeng i å snegle seg avgårde heller. Fartstilpasning i henhold til trafikkflyt er et bra utgangspunkt. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 neida, jeg ser den, å er absolutt ikke noen stor tilhenger av snegle-kjøring, å lar meg sjøl stresse og irritere av folk med ALT for god tid. er selvsagt forskjell på å avpasse farten etter forholdene, å leike tysk bobil-turist. ville bare understreke at det er langt vanligere blandt mange å avpasse farten etter om man kan holde seg på veien uten å offre en tanke på at man faktik skal greie å stanse for uforutsette ting også. rett fram går man UANSETT hvor glatt det er, å mange oppfatter det at man kommer seg rett fram som et sikkert tegn på gode forhold, mens de glemmer alt de har lært om prøve-bremsing for å sjekke friksjon osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå