Gå til innhold

Melding til DEG som stadig prøver å ta livet av meg..


jonlem

Anbefalte innlegg

 

Og det du nevner med at folk kjører så fort at iløpet av tiden du har sjekket speil og blindsone og har begynt forbikjøringen, så kommer det biler du ikke har sett i venstrefila, så tror jeg ikke du skal holde deg pent i høyrefila på motorveiene her i Norge med 100 i fartsgrense og ikke kjøre i utlandet :). Det skjer ikke her i Norge, det skjer heller ikke i utlandet hvis man bare passer på å sjekke godt nok og ta avgjørelsene/manøvrene fort nok etter sjekk.

 

Jo. Det skjer. Videre sørover, mot Svinesund (ja, jeg er harry :p), opplever jeg dette.

Men selvfølgelig, det hører vel til sjeldenhetene.

Samtidig, hvis jeg skulle la være å starte på ei forbikjøring fordi jeg skimter et sett lys flere kilometer bak meg, vil det jo sjelden eller aldri bli noe av. Allikevel er det innimellom noen som kommer fortere enn du regner med eller klarer å regne deg fram til på den avstanden. Selvfølgelig venter jeg hvis jeg ser at det kommer en bak som åpenbart har mye høyere hastighet enn meg. Så travelt har jeg det sjelden..

Det er altså enkelte som tror det er greit å kjøre i 140-200 på den veien, men heldigvis for alle oss andre er det plenty med sivilpurk der ute ;)

Så du påstår at det er "normalt" at folk holder 200 km/t på motorvei i Norge? Man må faktisk ha MINST den hastigheten, og sannsynligvis mer, for at man skal kunne bli overrasket over at noen plutselig er på fangeren. Og kommer noen så fort, så merker du det godt når du kikker i speilet.

 

Dette har aldri vært noe problem for meg i Norge, ei heller i Tyskland, hvor det hender titt og ofte at biler i venstre felt holder opp mot 200-250 km/t.

 

 

 

om noen hadde kjørt i 200-250 på E6'n her i nordland og lengre nord hadde de ligget ved fjæresteinene :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du påstår at det er "normalt" at folk holder 200 km/t på motorvei i Norge? Man må faktisk ha MINST den hastigheten, og sannsynligvis mer, for at man skal kunne bli overrasket over at noen plutselig er på fangeren. Og kommer noen så fort, så merker du det godt når du kikker i speilet.

 

Dette har aldri vært noe problem for meg i Norge, ei heller i Tyskland, hvor det hender titt og ofte at biler i venstre felt holder opp mot 200-250 km/t.

 

Nei, jeg påstår ikke at det er normalt. Men jeg påstår at det skjer.

Og jeg sier ikke at jeg blir overrasket over at noen plutselig ligger på fangeren min. Jeg fremstår tydeligvis som fullstendig svimete og i tåka her, men det er jeg altså ikke.

Selvfølgelig ser jeg at de kommer, men de kommer ofte etter at jeg har lagt meg over i venstrefila for å kjøre forbi noen. Og de rekker å ta meg igjen før jeg er kommet meg forbi, og synes det er vanvittig ufint av meg å være i veien for dem.

Og les nå hva jeg skriver. Jeg sier ikke at dette er "normalt". Jeg sier at det skjer. Det hender. Du har hatt flaks du vil jeg påstå, eller så har du ikke kjørt nok på sånn vei..

 

Og med "de", så mener jeg altså de som kjører som om de har fanden etter seg og er livredde for å måtte slakke av på gassen i 4 sekunder.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
om noen hadde kjørt i 200-250 på E6'n her i nordland og lengre nord hadde de ligget ved fjæresteinene :dontgetit:

 

Men så er det ikke den veien jeg snakker om. Jeg kjører for det meste på E6 sør for Oslo, det er motorvei, 4 felt, for det meste 100-sone. Har du prøvd en sånn noen gang? :p

 

Men for all del, det med å holde avstand gjelder like mye der også. Til og med kanskje enda mer, siden veien er smalere og skauen nærmere som oftest, og mulighetene for nødmanøvre er dårligere.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Samma om man ligger i 80, 100 eller 120, kommer det en bil bak deg som holder større fart, SKAL DU VIKE TIL HØYRE.

 

Hvor har du dette fra?

 

ser man at det kommer noen med større fart enn en selv i venstrefila. Følg med i speilene!

 

Minner meg på en episode for noen år siden.

Jeg havnet bak en lastebil i oppoverbakke. Det var en forsåvidt liten lastebil, så den klarte å holdefartsgrensen oppover. Men vanligvis ligger jeg gjerne litt over, så jeg kikket i speilet,og der fantes det INGEN biler i venstrefeltet på minst en kilometer bak meg. I høyrefeltet lå det heller ingen som så ut til å holde høyere fart enn meg.

 

Da jeg hadde lagt meg ut og begynt å komme meg noenlunde opp på siden av denne lastebilen, ser jeg en bil i voldsom fart nærme seg bak. La meg for ordens skyld nevne at dette var E6 mellom Skedsmokorset og Kløfta i nordgående retning, og dermed neppe noen "utrykning" med syke personer.

Vel....innen jeg hadde kommet meg halvveis forbi lastebilen, lå denne så nærme meg at jeg kunne se det hvite i øynene på sjåføren. En glattsleiket dresstype med en sannsynligvis dyr BMW.

Da må du mene hva du vil, men da går det en faen i meg. Jeg slapp gassen og rullet videre med nåla på fartsgrensa. Uten tanke på eventuell feilvisning på hastighetsmåleren.

 

Du tar feil dersom du mener at folk med høyere fart alltid har forskjørsrett foran de med lavere fart. Vegtrafikkloven forteller klart hva maks hastighet er, og kun de som ligger under den, kan defineres som saktegående trafikk.

Det gir selvsagt ikke alle trafikanter rett til å opptre som politi, like lite som det gir fartsgale rett til å kreve fri vei.

 

Det er merkelig hvordan de som selv bryter trafikkregler alltid krever at andre skal følge dem.

Lenke til kommentar

Så veldig godt å høre at det ikke bare er meg som opplever slikt.

 

Var virkelig begynt å lure på om jeg har drømt alt dette :p

 

Og jeg er enig, jeg nekter å tro at en strengt tatt har noen form for vikeplikt for biler som kommer bak med altfor høy fart. Man har vikeplikt ved filskifte, ja så absolutt, men er det ei luke på ei mil eller så, samme søren hvor fort bilen bak kommer, så har man per definisjon mener jeg ikke vikeplikt.

Lenke til kommentar

etter å ha lest litt i denne tråden vil jeg bare komme med et par sitater fra trafikkreglene:

1.

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

 

Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

 

Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder.

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

 

2.

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

3.

§ 14. Signal og tegn

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

 

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

Lenke til kommentar
Samma om man ligger i 80, 100 eller 120, kommer det en bil bak deg som holder større fart, SKAL DU VIKE TIL HØYRE.

 

Hvor har du dette fra?

 

ser man at det kommer noen med større fart enn en selv i venstrefila. Følg med i speilene!

 

Minner meg på en episode for noen år siden.

Jeg havnet bak en lastebil i oppoverbakke. Det var en forsåvidt liten lastebil, så den klarte å holdefartsgrensen oppover. Men vanligvis ligger jeg gjerne litt over, så jeg kikket i speilet,og der fantes det INGEN biler i venstrefeltet på minst en kilometer bak meg. I høyrefeltet lå det heller ingen som så ut til å holde høyere fart enn meg.

 

Da jeg hadde lagt meg ut og begynt å komme meg noenlunde opp på siden av denne lastebilen, ser jeg en bil i voldsom fart nærme seg bak. La meg for ordens skyld nevne at dette var E6 mellom Skedsmokorset og Kløfta i nordgående retning, og dermed neppe noen "utrykning" med syke personer.

Vel....innen jeg hadde kommet meg halvveis forbi lastebilen, lå denne så nærme meg at jeg kunne se det hvite i øynene på sjåføren. En glattsleiket dresstype med en sannsynligvis dyr BMW.

Da må du mene hva du vil, men da går det en faen i meg. Jeg slapp gassen og rullet videre med nåla på fartsgrensa. Uten tanke på eventuell feilvisning på hastighetsmåleren.

 

Du tar feil dersom du mener at folk med høyere fart alltid har forskjørsrett foran de med lavere fart. Vegtrafikkloven forteller klart hva maks hastighet er, og kun de som ligger under den, kan defineres som saktegående trafikk.

Det gir selvsagt ikke alle trafikanter rett til å opptre som politi, like lite som det gir fartsgale rett til å kreve fri vei.

 

Det er merkelig hvordan de som selv bryter trafikkregler alltid krever at andre skal følge dem.

Så pga du ikke likte typen som kjørte BMW-en, så roar du ned på forbikjøringa du var i ferd med å gjøre og heller sakker farta? Slike som deg er jeg drittlei av. Minner meg om mannfolk med mensen som gir gass når jeg legger meg ut og skal forbi.

 

Mange av dere følger boka litt for mye. Sunn FORNUFT sier at man skal slippe folk som ligger nærme deg forbi, man må ikke finne det skrevet et sted, selv om akkurat dette står i punkt 4 på § 12. forbikjøring.

Lenke til kommentar
Mange av dere følger boka litt for mye. Sunn FORNUFT sier at man skal slippe folk som ligger nærme deg forbi, man må ikke finne det skrevet et sted, selv om akkurat dette står i punkt 4 på § 12. forbikjøring.

 

Det kan vel knapt kalles sunn fornuft å ikke holde avstand til bilen foran..

Det er også sunn fornuft, OG i henhold til reglene, å kjøre hensynsfullt og være aktpågivende i trafikken.

Og boka er til for å følges. Det er et sett regler som er til for alle, i beste mening. Hvis alle klarte å følge dem likt, ville verden vært et mye tryggere sted for oss alle.

 

Og ja, du har helt rett, man skal slippe folk fram. Det er også sunn fornuft.

Men det er ikke i nærheten av sunn fornuft å kjøre som en gris og forvente at andre skal respektere det.

 

Og så snakket vel ikke GeirG så mye om typen, som kjørestilen hans..

Lenke til kommentar
Samma om man ligger i 80, 100 eller 120, kommer det en bil bak deg som holder større fart, SKAL DU VIKE TIL HØYRE.

 

Hvor har du dette fra?

 

ser man at det kommer noen med større fart enn en selv i venstrefila. Følg med i speilene!

 

Minner meg på en episode for noen år siden.

Jeg havnet bak en lastebil i oppoverbakke. Det var en forsåvidt liten lastebil, så den klarte å holdefartsgrensen oppover. Men vanligvis ligger jeg gjerne litt over, så jeg kikket i speilet,og der fantes det INGEN biler i venstrefeltet på minst en kilometer bak meg. I høyrefeltet lå det heller ingen som så ut til å holde høyere fart enn meg.

 

Da jeg hadde lagt meg ut og begynt å komme meg noenlunde opp på siden av denne lastebilen, ser jeg en bil i voldsom fart nærme seg bak. La meg for ordens skyld nevne at dette var E6 mellom Skedsmokorset og Kløfta i nordgående retning, og dermed neppe noen "utrykning" med syke personer.

Vel....innen jeg hadde kommet meg halvveis forbi lastebilen, lå denne så nærme meg at jeg kunne se det hvite i øynene på sjåføren. En glattsleiket dresstype med en sannsynligvis dyr BMW.

Da må du mene hva du vil, men da går det en faen i meg. Jeg slapp gassen og rullet videre med nåla på fartsgrensa. Uten tanke på eventuell feilvisning på hastighetsmåleren.

 

Du tar feil dersom du mener at folk med høyere fart alltid har forskjørsrett foran de med lavere fart. Vegtrafikkloven forteller klart hva maks hastighet er, og kun de som ligger under den, kan defineres som saktegående trafikk.

Det gir selvsagt ikke alle trafikanter rett til å opptre som politi, like lite som det gir fartsgale rett til å kreve fri vei.

 

Det er merkelig hvordan de som selv bryter trafikkregler alltid krever at andre skal følge dem.

Jeg har dette fra trafikkreglene. Du kan selv lese utdrag fram dem i en post over her. Forbikjøring på høyre side er, uten at trafikken er veldig tett, ulovlig. Go figure.

 

Jeg har aldri brukt ordet "forkjørsrett" i denne diskusjonen, jeg har kun brukt ordene "å vike til høyre". Og nei, fartsgale mennesker har ikke "rett" til "fri vegbane". Det er det kun utrykningskjøretøy under utrykning som har. MEN, får man trafikk bak seg i venstre felt på en vei med flere felter i samme retning, skal man skifte felt mot høyre. Dette for å sikre god og trygg trafikkavvikling. Større motorveier i Europa har tidligere vært nevnt i tråden, og disse er prima eksempler på hvordan motorveier skal fungere. Fartsgrensen er gjerne 120 km/h, men det ligger ingen idioter og blokkerer venstre felt i akkurat 120 km/h av den grunn, akkurat slik det skal være! Når skal egentlig nordmenn lære av tyskere, franskmenn, italienere, østerikere, you name it?!?

 

Denne opplevelsen som du forteller om er meget spesiell, det skal sies. Jeg tviler på at venstre felt var fri sitat "minst en kilometer bak meg". I så fall må du ha brukt laaaang tid på forbikjøringen, basert på enkel matematikk. Uansett, det var vel ikke nødvendig å ligge og sperre for BMW'en. De fleste her vet at jeg er sterk motstander av slik idiotkjøring, men du oppførte deg jo like idiotisk du også! Det er ikke opp til mannen i gata å drive "fartskontroller", det klarer Politiet fint på egenhånd. Skal du ligge å blokkere venstrefila på den måten, får du bare godta at folk blir irriterte bak deg og blinker med lys, osv. Men avstand, det skal alle holde!!

Lenke til kommentar

tor_erik:

 

Jeg liker veldig mye av det du skriver, respekt og honnør!

 

Men jeg ønsker å presisere et par ting..

HVIS jeg skulle ønske å kjøre forbi et par vogntog som ligger og deiser med en halvmeter mellom seg, på E6, i 100-sona, kan det helt fint gå an at noen rekker å ta meg igjen før jeg rekker å komme meg forbi. Med mindre jeg kjører i 150, noe jeg aldri gjør. 120, lett, men der går også grensa for meg. De som ikke respekterer det, får gå og ta seg en kjeks.

 

Ok, det med vogntogene er satt litt på spissen, men jeg håper du forstår poenget mitt. Ei forbikjøring er ikke nødvendigvis gjort på 20 sekunder med en V40, og det er ikke alltid plass å smette inn etter første eller andre bilen, nettopp fordi folk ikke har vett nok til å holde tilstrekkelig avstand mellom seg.

Lenke til kommentar

jonlem:

 

Verden er ikke svart-hvitt, det er noe jeg virkelig har måttet lære meg i livet. Hovedbudskapet mitt når jeg diskuterer trafikk, er at man skal etterstebe en god og trygg trafikkflyt og -avvikling. Dette krever at førere har god oversikt over hva som skjer rundt kjøretøyet, også i andre felter enn sitt eget. Derfor ser jeg også generelt på problemstillingen i denne tråden, og kommenterer ikke enkelthendelser, uten at de beint fram er preget av idiotisme. Jeg skjønner godt at det kan oppstå situasjoner der man ikke klarer å komme helt forbi før noen er i ræva på en. Du må ikke misforstå, jeg mener ikke at man skal komme seg vekk fra venstrefeltet på nanosekunder, mitt budskap går til typiske "stayere" og til tullete kjøring som den GeirG forteller om tidligere i tråden. Med andre ord, jeg forstår godt hva du mener! Og jeg er 100% enig med deg at noe av det viktigste i trafikken er å holde avstand til kjøretøyet foran. :)

Lenke til kommentar
jonlem:

 

Verden er ikke svart-hvitt, det er noe jeg virkelig har måttet lære meg i livet. Hovedbudskapet mitt når jeg diskuterer trafikk, er at man skal etterstebe en god og trygg trafikkflyt og -avvikling. Dette krever at førere har god oversikt over hva som skjer rundt kjøretøyet, også i andre felter enn sitt eget. Derfor ser jeg også generelt på problemstillingen i denne tråden, og kommenterer ikke enkelthendelser, uten at de beint fram er preget av idiotisme. Jeg skjønner godt at det kan oppstå situasjoner der man ikke klarer å komme helt forbi før noen er i ræva på en. Du må ikke misforstå, jeg mener ikke at man skal komme seg vekk fra venstrefeltet på nanosekunder, mitt budskap går til typiske "stayere" og til tullete kjøring som den GeirG forteller om tidligere i tråden. Med andre ord, jeg forstår godt hva du mener! Og jeg er 100% enig med deg at noe av det viktigste i trafikken er å holde avstand til kjøretøyet foran. :)

 

Jo, men da er vi nok på bølgelengde ;)

Lenke til kommentar
Så pga du ikke likte typen som kjørte BMW-en, så roar du ned på forbikjøringa du var i ferd med å gjøre og heller sakker farta? Slike som deg er jeg drittlei av. Minner meg om mannfolk med mensen som gir gass når jeg legger meg ut og skal forbi.

 

Jeg gjør det med ALLE som ikke klarer å holde avstand. Så vet du det!

 

Mange av dere følger boka litt for mye. Sunn FORNUFT sier at man skal slippe folk som ligger nærme deg forbi, man må ikke finne det skrevet et sted, selv om akkurat dette står i punkt 4 på § 12. forbikjøring.

 

Leste du hva jeg skrev? Jeg lå ved SIDEN av en lastebil. Det er litt vanskelig å legge seg til høyre da. Hadde BMW-typen roet ned noen bittesmå km/t før han begynte å rævkjøre, hadde jeg gjort ferdig forbikjøringen lenge før han kom. Man kan tenke litt lenger fremover i tid enn 0.5 sek når man kjører bil. Men neida, han skulle rævkjøre. Når han skaper en FARLIG situasjon, skaper jeg en kjedelig-for-han situasjon. Om det er deg, får du være så drittlei du vil. Bare moro for meg.

Lenke til kommentar
De fleste her vet at jeg er sterk motstander av slik idiotkjøring, men du oppførte deg jo like idiotisk du også!

 

Som sagt, du må mene hva du vil! Det endrer ikke min innstilling.

Det er så enkelt som å senke farten sin bittelitt når man ser noen kjøre forbi, så når man ikke igjen den bilen før den har gjort seg ferdig.

Men rævkjøring tar jeg igjen med ved at jeg bruker lenger tid. That's it, og ingenting vil endre det.

 

Folk rævkjører jo faktisk også på tofelts veier. Enda man ikke kjører sakte.

 

Når det gjelder de som "eier" venstrefila, så kan vi være enige.

Endret av GeirG
Lenke til kommentar
Når han skaper en FARLIG situasjon, skaper jeg en kjedelig-for-han situasjon. Om det er deg, får du være så drittlei du vil. Bare moro for meg.

det er da ikke hensynsfult og aktpågivende. ;)

 

må si jeg klandrer deg ikke for oppførselen din i den situasjonen, men... den er nå litt på kanten av hva som kan kalles lovlig.

 

du viser med farten du holder under forbikjøringen at du er villig til å ligge litt over fartsgrensen og når du da får en på hengerfestet(som også forsåvidt er ulovlig), så burde du ignorere personen som ligger bak deg og holde din daværende hastighet for å så bytte fil så fort som er trygt mulig. ikke bremse ned.

 

men det går litt fanden i oss av og til og da gjør man nå en gang slike "rare" ting. :p

 

*edit* fjernet litt leif

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg forstår GeirGs reaksjon og handlinger, jeg har selv slakket litt av på gassen i irritasjon over idiotskapen som foregår, og somlet litt ekstra med hensikt. Det er dumt, jeg innrømmer det, men det er også ganske tilfredsstillende ;)

 

Men stitch, det er ikke bare bare å ignorere noen som bevist prøver å ta livet av deg og seg selv.

 

Men ja, det eneste riktige å gjøre i en sånn situasjon er desverre, som du sier, å holde farten og pelle seg unna så snart det er mulig, selv om det også for enkelte ikke er godt nok.

 

Jeg lurer på om jeg kunne montert et kamera med fjernutløser bakpå bilen, og tatt bilder? Kunne noe sånt fungert som bevis hvis man vil anmelde idiotkjøring? ;)

Lenke til kommentar
Pga min gode oppmerksomhet og den ekstreme reaksjonshastighet ser jeg ikke på det som noe problem, nei. Må ikke glemme at når bilføreren observerer, har jeg allerede rukket å trykke foten på bremsepedalen.

Diskusjonen blir jo nærmest forvirrende med all denne ironien som flyr i tråden. ;)

 

Forøvrig morsomt å høre om alle unnskyldningene som finnes for å bryte fartsgrensene, for så å snakke om hvordan -andre- prøver å drepe en..

Lenke til kommentar
Pga min gode oppmerksomhet og den ekstreme reaksjonshastighet ser jeg ikke på det som noe problem, nei. Må ikke glemme at når bilføreren observerer, har jeg allerede rukket å trykke foten på bremsepedalen.

Diskusjonen blir jo nærmest forvirrende med all denne ironien som flyr i tråden. ;)

 

Hehe, jau... vet du, det finnes faktisk folk som mener sånt i fullt alvor.

 

Kranglet litt med en fyr for noen år tilbake, etter at han lå klint oppi meg i 80-90 på en landevei oppi nord. Rundt en sving sto det et halvt tonn elg midt i veien, og det endte med at han kom seilende på stive hjul opp på sida av meg.

 

"Nei, det der var da ikke farlig i det hele tatt, du ser jo hvilken sinnsykt bra reaksjonsevne jeg har!"

 

Selvinnsikt på høyt nivå der altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...