Gå til innhold

Melding til DEG som stadig prøver å ta livet av meg..


jonlem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HVORFOR, HVORFOR ...

 

 

Hør nå, jeg vil ikke ha det på meg at jeg driver med venstrefilskjøring kun for moro skyld. Jeg viker og slipper folk forbi meg så langt det overhodet lar seg gjøre. Dvs jeg bytter ganske kjapt til høyre igjen hvis jeg ser antydning til at det kommer noen bak med større fart enn meg selv. HVIS det lar seg gjøre ganske kjapt.

Jeg er OGSÅ interessert i å holde en fornuftig avstand til bilen foran meg, så hvis det å smette inn til høyre i ei fart innebærer å skvise seg inn mellom to biler som i utgangspunktet har for liten avstand til hverandre, så dropper jeg det, og kjører heller et par hakk videre. Da gir jeg gjerne litt ekstra gass også. Men FORTSATT er det noen som ikke takler det.

Det er PLENTY med situasjoner der det ikke er "bare å skvette inn til høyre".

 

Og speilbruk gidder jeg ikke diskutere engang. Jeg tør å påstå at jeg har godt over gjennomsnittlig god kontroll på hva som skjer i speilene mine og i blindsona mi.

Ser jeg at det kommer noen i hundre-og-helsvett bak meg, så venter jeg selvfølgelig med å kjøre forbi, men av og til kommer altså disse så fort at du faktisk ikke ser dem før du er halvveis i forbikjøringa di.

 

Alt det du skriver er egentlig helt åpenbart riktig. Og jeg klager ikke på at folk kjører fortere enn meg eller tar meg igjen. Jeg klager på at enkelte, og da mener jeg enkelte, overhodet ikke har fått det inn i skallen sin at det er LIVSFARLIG å kline seg oppi støtfangeren på bilen foran i høy fart.

 

Ikke vil jeg ha det på meg at jeg leker politi heller.. Jeg vet det er enkelte som gjør det, hindrer andre med hensikt, "det er bare 100 her, hold deg bak" osv.. det gjør jeg aldri. For min del må folk sånn sett gjerne kjøre i 180 på E6 her ute, selv om jeg synes det er rallende galskap.

OM jeg hindrer noen i å komme forbi meg, så er det fordi jeg i øyeblikket rett og slett ikke KAN vike til høyre, men det tar jo sjelden mer enn 10 sekunder før jeg er unna vei. Men det er altså mer enn nok tid for enkelte til å gå fullstendig av skaftet med lys og horn.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Jeg gjør det for å minske utslippa på moderjord. Aerodynamikken fra din bil gir bilen min mindre forbruk og utslipp når jeg ligger på fangeren din. Tenk på andre enn deg selv.

 

Jeg velger å anta at det der var et forsøk på å være morsom :p

Lenke til kommentar
Jeg gjør det for å minske utslippa på moderjord. Aerodynamikken fra din bil gir bilen min mindre forbruk og utslipp når jeg ligger på fangeren din. Tenk på andre enn deg selv.

 

du er bra "smart", hva skjer om han foran deg bremser og du ikke klarer å reagere? er det bedre å risikere livet?

 

dette er scenarioet; der kjører du i fred og ingen fare, plutselig kommer det en person som rævkjører bilen og der midt på veien går det noen over og du er nødt å bremse, bilen bak deg klarer jo ikke å reagere så det ender med at du blir dyttet og kjører på moren med barnevognen, diverse andre bilder, så det ender med at du dør, bilen bak deg dør, moren med barnevognen dør og alt er fordi en skal leke stuntmann

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Jeg gjør det for å minske utslippa på moderjord. Aerodynamikken fra din bil gir bilen min mindre forbruk og utslipp når jeg ligger på fangeren din. Tenk på andre enn deg selv.

 

du er bra "smart", hva skjer om han foran deg bremser og du ikke klarer å reagere? er det bedre å risikere livet?

 

dette er scenarioet; der kjører du i fred og ingen fare, plutselig kommer det en person som rævkjører bilen og der midt på veien går det noen over og du er nødt å bremse, bilen bak deg klarer jo ikke å reagere så det ender med at du blir dyttet og kjører på moren med barnevognen, diverse andre bilder, så det ender med at du dør, bilen bak deg dør, moren med barnevognen dør og alt er fordi en skal leke stuntmann

Jeg kan forstå skepsisen din, men husk at jeg kjører stor semitrailer og har god sikt framover i trafikken. Og jo nærmere jeg ligger, jo bedre sikt.

Lenke til kommentar

Det er en ting som irriterer meg spesielt er når jeg svinger over i venstrefila for å kjøre forbi veldig saktkjørende motorkjøretøy. Det er når biler bak meg blinker med lysende og mener jeg kjører for sent når jeg har en fart på 110-120 og hele høyrefila er nå fullt opp med biler. Fartsgrensene gjelder selv om det er motorvei!

Lenke til kommentar
Jeg gjør det for å minske utslippa på moderjord. Aerodynamikken fra din bil gir bilen min mindre forbruk og utslipp når jeg ligger på fangeren din. Tenk på andre enn deg selv.

 

du er bra "smart", hva skjer om han foran deg bremser og du ikke klarer å reagere? er det bedre å risikere livet?

 

dette er scenarioet; der kjører du i fred og ingen fare, plutselig kommer det en person som rævkjører bilen og der midt på veien går det noen over og du er nødt å bremse, bilen bak deg klarer jo ikke å reagere så det ender med at du blir dyttet og kjører på moren med barnevognen, diverse andre bilder, så det ender med at du dør, bilen bak deg dør, moren med barnevognen dør og alt er fordi en skal leke stuntmann

Jeg kan forstå skepsisen din, men husk at jeg kjører stor semitrailer og har god sikt framover i trafikken. Og jo nærmere jeg ligger, jo bedre sikt.

 

og semi-trailere har jo som kjent veldig kort bremseavstand, spesiellt om vinteren.

så, når en elg løper ut i veien forran bilen du kjører bak, så klarer så klart du å stoppe leeenge før bilen forran deg når han bråbremser?

eller hva?

Lenke til kommentar
Pga min gode oppmerksomhet og den ekstreme reaksjonshastighet ser jeg ikke på det som noe problem, nei. Må ikke glemme at når bilføreren observerer, har jeg allerede rukket å trykke foten på bremsepedalen.

 

for du ser jo gjennom skogen der elgen bor...

evt den katta som er svart som skal over veien på natta.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Pga min gode oppmerksomhet og den ekstreme reaksjonshastighet ser jeg ikke på det som noe problem, nei. Må ikke glemme at når bilføreren observerer, har jeg allerede rukket å trykke foten på bremsepedalen.

 

for du ser jo gjennom skogen der elgen bor...

evt den katta som er svart som skal over veien på natta.

Enig med Akkla her. Jo større bil, jo STØRRE avstand. Prøv å fortell sensor på førerprøven at jo nærmere du ligger bilen forran, jo bedre oversikt har du, så er du GARRANTERT å stryke. Minimum 5 sekunder på tørt føre med tungbil, sier teorien. Å at man er flinkere tel å observere enn bilen forran, opphever seg sjøl med at bremsene på en lastebil bruker lenger tid på å virke sammenliknet med en personbil. På personbilen har du vakumhydrauliske bremser med bremsevæske som reagerer med en gang, mens på lastebil har du luft-bremser, å i fra du trår inn bremsen tel lastebilen begynner å bremse, kan det ta opp mot ett sekund, litt avhengig av merke og alder. Så da risikerer man plutselig at man begynner å bremse seinere enn personbilen alikkavæl, sjøl om man kansje reagerte kjappere.

 

Sjøl når jeg kjører tungbil, liker jeg å ha så god avstand til bilen forran, at når jeg ser han må bremse, er det nok for meg å slippe gassen. Å ligga i ræva på bilen forran er absolutt ingen god å økonomisk kjørestil. Du får sett det du skal se, tidsnok alikkavæl. Å de 2 sekundene du kommer tidligere fram ved å ligge i ræva på bilen forran, vil du ikke få brukt til noe fornuftig uansett.

Endret av BECMST
Lenke til kommentar
Pga min gode oppmerksomhet og den ekstreme reaksjonshastighet ser jeg ikke på det som noe problem, nei. Må ikke glemme at når bilføreren observerer, har jeg allerede rukket å trykke foten på bremsepedalen.

 

for du ser jo gjennom skogen der elgen bor...

evt den katta som er svart som skal over veien på natta.

Enig med Akkla her. Jo større bil, jo STØRRE avstand. Prøv å fortell sensor på førerprøven at jo nærmere du ligger bilen forran, jo bedre oversikt har du, så er du GARRANTERT å stryke. Minimum 5 sekunder på tørt føre med tungbil, sier teorien.

 

Jeg sa faktisk det til sensor på oppkjøring, og med gode nok argumenter i bilen var han NESTEN enig. Det var IKKE JEG..... Stor bil, trege bremser og tung last, og lang stopp lengde = hold avstand.

 

Tol alle dere vestleniger som har vert ute å kjørt i Stavanger omrædet i dag (17/2-2009) Koffer i HEL****E kan dokker ikkje holda meir enn 1-2 sekunders avstand på snø/isføre????? Lera dokke å kjøra før dokk komme ud på veien (verstingane e di mellom 30 og 50 år)

Lenke til kommentar

Heahehah, ler meg skakk av Oppkast og at halvparten av brukerne her ikke har hørt om sarkasme. :lol:

Oppkast, you made my day!

 

\\ Holder minimum 3 sekunder avstand på motorveien, noe annet gjør at jeg føler meg ubekvem i tillegg til at jeg hater når folk ikke holder avstand selv. Blokkerer så godt som aldri trafikk i venstre fil, selv om jeg bruker den endel i hastigheter på rundt 100-120km/t. Når jeg først blokkerer er det gjerne en BMW M5 som har swappet fram og tilbake mellom filene bak meg i 130 i stedet for å ligge konstant i venstre slik at jeg ikke har merket meg at den kom før jeg er halvveis forbi Sarpsborg Pensjonistforening på tur i Lundebussen. Makan til tailgating har jeg aldri vært borti.

Lenke til kommentar
HVORFOR, HVORFOR ...

 

 

Hør nå, jeg vil ikke ha det på meg at jeg driver med venstrefilskjøring kun for moro skyld. Jeg viker og slipper folk forbi meg så langt det overhodet lar seg gjøre. Dvs jeg bytter ganske kjapt til høyre igjen hvis jeg ser antydning til at det kommer noen bak med større fart enn meg selv. HVIS det lar seg gjøre ganske kjapt.

Jeg er OGSÅ interessert i å holde en fornuftig avstand til bilen foran meg, så hvis det å smette inn til høyre i ei fart innebærer å skvise seg inn mellom to biler som i utgangspunktet har for liten avstand til hverandre, så dropper jeg det, og kjører heller et par hakk videre. Da gir jeg gjerne litt ekstra gass også. Men FORTSATT er det noen som ikke takler det.

Det er PLENTY med situasjoner der det ikke er "bare å skvette inn til høyre".

 

Og speilbruk gidder jeg ikke diskutere engang. Jeg tør å påstå at jeg har godt over gjennomsnittlig god kontroll på hva som skjer i speilene mine og i blindsona mi.

Ser jeg at det kommer noen i hundre-og-helsvett bak meg, så venter jeg selvfølgelig med å kjøre forbi, men av og til kommer altså disse så fort at du faktisk ikke ser dem før du er halvveis i forbikjøringa di.

 

Alt det du skriver er egentlig helt åpenbart riktig. Og jeg klager ikke på at folk kjører fortere enn meg eller tar meg igjen. Jeg klager på at enkelte, og da mener jeg enkelte, overhodet ikke har fått det inn i skallen sin at det er LIVSFARLIG å kline seg oppi støtfangeren på bilen foran i høy fart.

 

Ikke vil jeg ha det på meg at jeg leker politi heller.. Jeg vet det er enkelte som gjør det, hindrer andre med hensikt, "det er bare 100 her, hold deg bak" osv.. det gjør jeg aldri. For min del må folk sånn sett gjerne kjøre i 180 på E6 her ute, selv om jeg synes det er rallende galskap.

OM jeg hindrer noen i å komme forbi meg, så er det fordi jeg i øyeblikket rett og slett ikke KAN vike til høyre, men det tar jo sjelden mer enn 10 sekunder før jeg er unna vei. Men det er altså mer enn nok tid for enkelte til å gå fullstendig av skaftet med lys og horn.

Beklager hvis jeg var krass mot deg, men dette med nordmenn og motorvei henger bare ikke på greip. Uansett, tullete av meg å kritisere deg på slutten av mitt forrige innlegg, jeg kjenner jo verken deg eller kjørestilen din.

 

Du tar opp at det finnes mange situasjoner hvor man ikke kan vike til høyre med en gang. Enig med deg til en viss grad, men det er jo nettopp dette blinklyset er laget for. Blinker man, viser man tydelig at man vil bytte felt, og trenger hjelp. Man er selvsagt også avhengig av at bilene som ligger i høyre samarbeider. Mitt poeng når det gjelder speilbruk er å følge med bakover slik at man ser at bilen bak kommer i god tid før den ligger på fangeren, på den måten kan man vike til høyre før problemet i det hele tatt oppstår. I Norge kommer folk meget sjelden så fort at man ikke ser dem i speilet før man plutselig har dem i ræva. I Tyskland kanskje, men ikke i Norge.

 

Når dette er sagt, er jeg SELVSAGT enig med deg i at man skal holde avstand i trafikken, også i venstre felt. Men jeg skal innrømme at jeg bruker lyshorn på folk som stopper trafikken i venstre felt, slik at høyre felt går like fort eller fortere enn venstre. Da snakker vi om typen som tenker "er vel samma hvilket felt jeg ligger i, de går jo samme vei..." Skulle vært skuddpremie på dem. :)

Lenke til kommentar

Heh, vel.. det betyr jo egentlig at vi i prinsippet er mer eller mindre enige. Fatter ikke hva vi krangler om da :p

 

Moralen blir vel uansett at man skal gjøre som det så fint står Skrevet, "ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Det er to meget viktige poenger der.

 

Samtidig mener jeg at skulle jeg, eller andre, komme til å drite oss såpass ut en gang imellom at man i noen sekunder litt unødig hindrer eller forstyrrer noen, så gir fortsatt ikke dette noen rett til å utsette meg, andre eller seg selv for unødvendig fare.

 

Og ja, jeg er svært enig med deg ang "er vel samma hvilket felt jeg ligger i, de går jo samme vei..."

Men det er i grunnen en litt annen sak. Da er man nok mer inne på folk som helt åpenbart ikke har forstått hvordan motorveien fungerer, det skal jeg være enig i.

Lenke til kommentar

Må enten være noe veldig spesiellt med kjørestilen til trådstarter eller så kjører han tilfeldigvis på samme tid som alle idiotene på veien kjører. Må ærlig innrømme at jeg aldri har opplevd det som noe utbredt problem, skjer kanskje en gang veldig sjelden bare. Jeg kjører heller ikke noe spesiellt fort i forhold til fartsgrensene på motorveiene og bruker venstrefila en god del mtp forbikjøringer.

 

Sikker på at speedometeret ditt ikke viser altfor mye og at du er en sinke i trafikken? Det gjør ofte folk irriterte og da legger de seg av naturlige årsaker veldig nærme, selv om man egentlig ikke kommer fortere fram av den grunn. Venstrefila er også forbeholdt de som kjører litt over fartsgrensa, en legger seg ikke over i venstrefila i 110 km/h ekte fart for å snike seg sakte forbi en som kjører i 100 km/h.

 

Og det du nevner med at folk kjører så fort at iløpet av tiden du har sjekket speil og blindsone og har begynt forbikjøringen, så kommer det biler du ikke har sett i venstrefila, så tror jeg ikke du skal holde deg pent i høyrefila på motorveiene her i Norge med 100 i fartsgrense og ikke kjøre i utlandet :). Det skjer ikke her i Norge, det skjer heller ikke i utlandet hvis man bare passer på å sjekke godt nok og ta avgjørelsene/manøvrene fort nok etter sjekk.

 

Som dere sikker skjønner, så er jeg en av de som blir irriterte når folk kjører jævlig sakte bare fordi det kommer litt snø på de mest oversiktlige veiene, folk som legger seg feil i rundkjøringer, folk som ikke kan rette opp en sladd og folk som generellt virker "fjerne" og gjør dumme ting i trafikken. Våkn opp folkens :)

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Må enten være noe veldig spesiellt med kjørestilen til trådstarter eller så kjører han tilfeldigvis på samme tid som alle idiotene på veien kjører. Må ærlig innrømme at jeg aldri har opplevd det som noe utbredt problem, skjer kanskje en gang veldig sjelden bare. Jeg kjører heller ikke noe spesiellt fort i forhold til fartsgrensene på motorveiene og bruker venstrefila en god del mtp forbikjøringer.

 

Hehe, vel.. om det er noe veldig spesielt med kjørestilen min, vil jeg gjerne vite hva jeg gjør galt så jeg kan rette opp i det. Men nei, altså.. misforstå meg rett. Dette er ikke noe som skjer meg daglig, eller hver gang jeg er ute og kjører. Men jeg lover deg at om du tar en tur sørover langs E6 ut fra Oslo, forbi Vinterbro og videre sørover en ettermiddag mellom 15 og 1800, så kommer du sannsynligvis til å se en god del idiotkjøring. I den tida er det ganske tett trafikk, og det virker som veldig mange mister fullstendig oversikten og besinnelsen når det går litt fort og litt tett.

MEN, selv om det ikke er et veldig utbredt problem, eller noe som skjer "hele tiden", så er det et alvorlig problem. Det er, mener jeg, noe av det farligste en kan finne på, å ikke holde god nok avstand til bilen foran i slike hastigheter det er på den veien.

 

Sikker på at speedometeret ditt ikke viser altfor mye og at du er en sinke i trafikken?

 

Tanken har faktisk ikke slått meg. Skal vurdere å få det sjekka :p

 

Og det du nevner med at folk kjører så fort at iløpet av tiden du har sjekket speil og blindsone og har begynt forbikjøringen, så kommer det biler du ikke har sett i venstrefila, så tror jeg ikke du skal holde deg pent i høyrefila på motorveiene her i Norge med 100 i fartsgrense og ikke kjøre i utlandet :). Det skjer ikke her i Norge, det skjer heller ikke i utlandet hvis man bare passer på å sjekke godt nok og ta avgjørelsene/manøvrene fort nok etter sjekk.

 

Jo. Det skjer. Videre sørover, mot Svinesund (ja, jeg er harry :p), opplever jeg dette.

Men selvfølgelig, det hører vel til sjeldenhetene.

Samtidig, hvis jeg skulle la være å starte på ei forbikjøring fordi jeg skimter et sett lys flere kilometer bak meg, vil det jo sjelden eller aldri bli noe av. Allikevel er det innimellom noen som kommer fortere enn du regner med eller klarer å regne deg fram til på den avstanden. Selvfølgelig venter jeg hvis jeg ser at det kommer en bak som åpenbart har mye høyere hastighet enn meg. Så travelt har jeg det sjelden..

Det er altså enkelte som tror det er greit å kjøre i 140-200 på den veien, men heldigvis for alle oss andre er det plenty med sivilpurk der ute ;)

 

Som dere sikker skjønner, så er jeg en av de som blir irriterte når folk kjører jævlig sakte bare fordi det kommer litt snø på de mest oversiktlige veiene...

 

Er du også en av de som ikke greide å holde seg på veien under siste snøfall her? :p

For å være ærlig, jeg ler litt for meg selv, når jeg blir forbikjørt i 15 cm løs, sørpete snø av en svær SUV, som jeg tar igjen en kilometer lengre framme fordi han ligger på huet i grøfta og ikke forstår hva som skjedde. Er ikke særlig våkent å ikke forstå at man har dårligere veigrep på vinterføre.

 

Men hei, jeg tror dere misforstår meg litt..

 

Jeg sier ikke at dette er et veldig utbredt problem, eller noe som skjer meg "hele tiden".. men det skjer, og det irriterer vettet av meg. I tillegg opplevde jeg at en IDIOT prøvde å kjøre over meg bakfra i 120, noe som satte en skikkelig støkk i meg, og jeg trengte å få ut litt frustrasjon ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Og det du nevner med at folk kjører så fort at iløpet av tiden du har sjekket speil og blindsone og har begynt forbikjøringen, så kommer det biler du ikke har sett i venstrefila, så tror jeg ikke du skal holde deg pent i høyrefila på motorveiene her i Norge med 100 i fartsgrense og ikke kjøre i utlandet :). Det skjer ikke her i Norge, det skjer heller ikke i utlandet hvis man bare passer på å sjekke godt nok og ta avgjørelsene/manøvrene fort nok etter sjekk.

 

Jo. Det skjer. Videre sørover, mot Svinesund (ja, jeg er harry :p), opplever jeg dette.

Men selvfølgelig, det hører vel til sjeldenhetene.

Samtidig, hvis jeg skulle la være å starte på ei forbikjøring fordi jeg skimter et sett lys flere kilometer bak meg, vil det jo sjelden eller aldri bli noe av. Allikevel er det innimellom noen som kommer fortere enn du regner med eller klarer å regne deg fram til på den avstanden. Selvfølgelig venter jeg hvis jeg ser at det kommer en bak som åpenbart har mye høyere hastighet enn meg. Så travelt har jeg det sjelden..

Det er altså enkelte som tror det er greit å kjøre i 140-200 på den veien, men heldigvis for alle oss andre er det plenty med sivilpurk der ute ;)

Så du påstår at det er "normalt" at folk holder 200 km/t på motorvei i Norge? Man må faktisk ha MINST den hastigheten, og sannsynligvis mer, for at man skal kunne bli overrasket over at noen plutselig er på fangeren. Og kommer noen så fort, så merker du det godt når du kikker i speilet.

 

Dette har aldri vært noe problem for meg i Norge, ei heller i Tyskland, hvor det hender titt og ofte at biler i venstre felt holder opp mot 200-250 km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...