residenevil Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 hei. jeg har nettopp kjøpt meg en elgitar og en 25watts forsterker. når jeg ikke spiller på gitaren og forsterkern er på kommer det en skurring og når jeg tar på strengene eller noe metall på gitaren eller forsterkeren blir den borte. jeg og selgeren har kommet fram til at dette er en jordingsfeil. går det an å fikse? håper det. takker for svar. Lenke til kommentar
Berntkr Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Det går ann å fikse, bruk et multimeter også ohm'er du deg frem. start der strømmen kommer inn Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Det går ann å fikse, bruk et multimeter også ohm'er du deg frem. start der strømmen kommer inn så jeg må altså bytte forsterker? Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 ?????????????? Lenke til kommentar
Berntkr Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 BRUK ET MULTIMETER eller bytt forsterkern din? Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 BRUK ET MULTIMETER eller bytt forsterkern din? hva kan det hjelpe å bruke et multimeter hvis det fortsatt ike går å fikse? Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 BRUK ET MULTIMETER eller bytt forsterkern din? hva kan det hjelpe å bruke et multimeter hvis det fortsatt ike går å fikse? Feilsøke er et fint ord...! Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hvilken type gitar er det? Hvis det er en Stratocaster-type med single pickuper vil de kunne brumme/suse litt hvis de brukes alene. Kombinerer du dem (bruker to samtidig, eller bruker en dobbel hvis gitaren har dette) vil brummingen være mer dempet. Jordingen fungerer slik at når du tar i strengene eller andre metalldeler som er koblet til jord så forsvinner støyen. Hvis ikke støyen er meget høy vil jeg tro gitaren og forsterkeren din er helt normal. "Trommer" du forsiktig på stemmeskruene eller stolen vil det kunne høres ut som svak gnistring. Dette er normalt. Prøv gjerne med en annen forsterker og skru opp litt. Får du lignende lyd er det en bekreftelse på at din forsterker er OK. Prøv også å bruke forskjellige pickuper, det kan variere hvilke av dem som plukker opp mest lyd. Brukes de sammen (to av gangen) vil som sagt de fleste gitarer dempe seg. Samtidig som du får en mer "glassaktig" lyd. Hvis det viser seg å være en reell jordingsfeil bør du ikke prøve å fikse det selv hvis du ikke har peiling på hva du gjør. Da er det bedre å få noen som kan det til å se på forsterkeren. Er gjerne lagret strøm i kondensatorer i forsterkeren, selv om den ikke står plugget i. Fort gjort å få seg en karamell om du ikke er forsiktig.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Hvis det viser seg å være en reell jordingsfeil bør du ikke prøve å fikse det selv hvis du ikke har peiling på hva du gjør. Da er det bedre å få noen som kan det til å se på forsterkeren. Er gjerne lagret strøm i kondensatorer i forsterkeren, selv om den ikke står plugget i. Fort gjort å få seg en karamell om du ikke er forsiktig.. Om du kobler forsterkeren fra strømnettet og lar den stå en stund vil kondensatoren lade seg ut og det er ingen fare å åpne forsterkeren. Om du skal måle deg frem til en jordfeil må du nesten bruke en megger. Kan ikke skjønne hvordan du skal klare dette med et multimeter. Megger er ett måle apparat som stort sett blir brukt av elektrikkere til å måle jordingsfeil og om jordingen som er lagt er god nok. Ofte er jordingsfeil vanskelig og finne, men "eksperter" klarer dette. , jeg ville derfor levert inn forsterkeren til noen som har peiling. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hvis det viser seg å være en reell jordingsfeil bør du ikke prøve å fikse det selv hvis du ikke har peiling på hva du gjør. Da er det bedre å få noen som kan det til å se på forsterkeren. Er gjerne lagret strøm i kondensatorer i forsterkeren, selv om den ikke står plugget i. Fort gjort å få seg en karamell om du ikke er forsiktig.. Om du kobler forsterkeren fra strømnettet og lar den stå en stund vil kondensatoren lade seg ut og det er ingen fare å åpne forsterkeren. Om du skal måle deg frem til en jordfeil må du nesten bruke en megger. Kan ikke skjønne hvordan du skal klare dette med et multimeter. Megger er ett måle apparat som stort sett blir brukt av elektrikkere til å måle jordingsfeil og om jordingen som er lagt er god nok. Ofte er jordingsfeil vanskelig og finne, men "eksperter" klarer dette. , jeg ville derfor levert inn forsterkeren til noen som har peiling. Du bør være forsiktig med en megger på finelektronikk...! Om du sender ut en spenningen på 250V eller 500V så kan det hende at det er noe som kan gå i fløyten... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bb8tEVpY Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Du bør være forsiktig med en megger på finelektronikk...! Om du sender ut en spenningen på 250V eller 500V så kan det hende at det er noe som kan gå i fløyten... Det er sant! Tenkte ikke på det, beklager....... Men hvordan skal han bruke et multimeter til å finne jordingsfeilen? Regne ut hvor mye strøm/spenning/resistans som er i kretsene å se hvor han måler feil i forhold til beregningene? Syntes det er litt vagt å bare skrive at han må bruke et multimeter. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Du bør være forsiktig med en megger på finelektronikk...! Om du sender ut en spenningen på 250V eller 500V så kan det hende at det er noe som kan gå i fløyten... Det er sant! Tenkte ikke på det, beklager....... Men hvordan skal han bruke et multimeter til å finne jordingsfeilen? Regne ut hvor mye strøm/spenning/resistans som er i kretsene å se hvor han måler feil i forhold til beregningene? Syntes det er litt vagt å bare skrive at han må bruke et multimeter. Et multimeter er ufarlig for elektronikken, annet enn hvis du parallellkobler en krets i Ampere... Skal du måle spenning er multimeter et ypperlig verktøy, samt kunne måle deg fram til hvis resistansen er feil...ska du feilsøke med OHM, så må du vite hvor stor spenning og strøm som skal gå igjennom punktet...da kan du regne ut dette og deretter måle med OHM-meteret... Husk å ikke ha piping på...! Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 har fiksa det nå fikk bytta forsterkern i butikken og nå er det normalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå