Clarice Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Hei. Idag var jeg i en "bilulykke" der bilen foran meg fikk en påkjørsel bak ved en rundkjøring. Har et par spørsmål angående det med tanke på forsikringen. Kjørte bilen til pappa der han har aldersrabatt, som sier at ingen under 23 år kan kjøre den bilen, men det visste jeg ikke da jeg skulle kjøre. det var is rett foran rundkjøringen og derfor klarte jeg ikke bremse ner da avstanden til den bilen foran meg var 15-20m og farten min var under 3 i utgangspunktet. Når vi skulle fylle ut skadeskjema senere nektet han andre sjåføren at pappa skulle skrive navnet sitt under "fører under uhellet", noe som endte med mitt eget navn. jeg er 21 år. Skaden på bilen som jeg kjørte bak i var bulk i bakdøra og litt bulk i støtfangeren bak. Det var en VW Golf. Hva skjer liksom nå? dekker forsikring skaden, men fjerner "aldersrabatten" eller må vi dekke hele skaden selv? det gikk fint med våres bil som er VW caravelle. Forsikringen er Trygg Vesta Takk for deres kommende svar. Endret 16. februar 2009 av Clarice Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Var "dårlig" gjort at dere ikke fikk skrive under med din fars navn på skademelding, men det ville jo blitt forsikringssvindel hvis ikke? Det var vel det føreren av den andre bilen var redd for. Dere taper nok litt poeng på forsikringen, og jeg vil tro dere må betale mer i forsikring fremover... og dere må nok betale skaden selv. Endret 16. februar 2009 av DSG Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg veit ikke hvordan dette blir gjort i alle forsikringsselskaper, men jeg veit at egenandelen går fra å være f.eks. 4000 til 12k (eller 16k) hos noen selskaper, dersom det ikke er tegner forsikring for fører under 23/25 år. Det enkleste er å sjekke vilkårene dine far har i sin forsikringsavtale. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Selv om ikke du visste om denne 23-års-regelen, må jo din far ha visst det da han ga deg bilnøkkelen? Jeg er ikke jurist, men det høres ut som om noen har gjort en leif? Lenke til kommentar
Clarice Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 hele problemet var at bilen min begynte å brenne etter noe feil med batteriet (kortslutning) eller hva det var, og det var forrige uke, så den skal kastes. idag måtte jeg kjøre bilen til pappa pga jeg skulle på jobb. Derfor visste jeg ingenting om at man trenger å være over 23 år for å kjøre den. Har hatt lappen i 3 år og dette er første gang jeg krasjer. Bare tragisk viss det skal ende slik at man ska dekke alt selv. bilen til han andre fikk bulk i bakdøra og i bakre støttfanger. Det var en Golf, tor det var 2002-2004 modell eller noe sånt. hvor mye kan dette koste? noe som kan tippe ca pris? for han vil jo helt sikkert ha ny bakdør og støttfanger pluss at dette skal lakkeres. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Visste faren din at du tok bilen hans? Han har jo signert en kontrakt som sier at du er for ung til å låne den. Jeg er ikke jurist, og har null peiling. Det er mulig forsikringsselskapet dekker deler av skaden, men ikke hele siden feil person kjørte. Endret 17. februar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det vanlige her er at egenandelen økes med 100%, det jeg ikke vet er om noen selskaper har andre regler hos seg, eller opperer med andre løsninger.. Det med at skdaen må dekkes selv stemmer nok ikke siden dette ikke er et stort brudd i reglementet, men en detalj som bare fører til billigere forsikring/egenandel for din far.. Mulig det blir et ekstra trekk i bonusen, men det går nok bra til slutt. Lenke til kommentar
Clarice Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 ja, hadde vært fint viss det hat ended slik at man skulle bare betale ekstra engangsbeløp. Eller halve skaden, men ikke fullt for jeg mener at det ville kostet veldig mye. Idag skal skadeskjema sendes tilbake, så får vi se hvordan dette ender. Kommer sikkert til å poste utfallet. Takk for deres svar:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Fra TrygVesta sine vilkår: "3.2.5.F Kasko Egenandeler Er fører i skadeøyeblikket under 23 år, økes egenandelen med kr 5.000 når ikke annet fremgår av forsikringsbeviset." Dersom det er skade (dekket på forsikringen) på bare eget kjøretøy, blir det kun bonustap. Ved skade (dekket på forsikringen) på annet kjøretøy blir det bonustap og egenandel, i dette tilfelle forhøyet. Endret 17. februar 2009 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Kva som er praksis når en person under 23 år kjøyrer bilen er avhengig av kva slags forsikringsselskap det er snakk om. Enkelte forsikringsselskap seier f.eks berre at bilen primært skal brukast av personar over 23 år altså at en under 23 år kan kjøyre bilen ein gong i blandt utan nokon konsekvens. Andre forsikringsselskap er mykje strengare. Så du må lese kva som står i forsikringsvilkåra. Lenke til kommentar
Clarice Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Fra TrygVesta sine vilkår: "3.2.5.F Kasko Egenandeler Er fører i skadeøyeblikket under 23 år, økes egenandelen med kr 5.000 når ikke annet fremgår av forsikringsbeviset." Dersom det er skade (dekket på forsikringen) på bare eget kjøretøy, blir det kun bonustap. Ved skade (dekket på forsikringen) på annet kjøretøy blir det bonustap og egenandel, i dette tilfelle forhøyet. Tror dette er rett. hvor fikk du utdraget ifra forresten? =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Fra TrygVesta sine vilkår: "3.2.5.F Kasko Egenandeler Er fører i skadeøyeblikket under 23 år, økes egenandelen med kr 5.000 når ikke annet fremgår av forsikringsbeviset." Dersom det er skade (dekket på forsikringen) på bare eget kjøretøy, blir det kun bonustap. Ved skade (dekket på forsikringen) på annet kjøretøy blir det bonustap og egenandel, i dette tilfelle forhøyet. Tror dette er rett. hvor fikk du utdraget ifra forresten? =) Logget inn på "Min side" på www.trygvesta.no. Hvor ellers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå