CorporalClegg Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Da var det tid for det store filmprosjektert for 10. klassinger i Bodø. Jeg er totalt blank på filmskaping, bare så det er sagt.. jeg har fått låne Sony Vegas Movie Studio Platinum 9. Planen til nå er å gjøre ett eller annet som innebærer Greenscreen, spørsmålet er om dette er veldig krevende, både med tanke på tid og kunnskap? Filmen skal vare i 1 min, pluss 15 sek rulletekst. (Eventuelt 3min+15sek.) enn annen sak jeg lurer på er om det er noen som har innspill på hva jeg (vi) kan gjøre? Takk! Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 bump Lenke til kommentar
Emberley Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Stop-motion. Ingenting slår en god stop-motion-film, iallefall ikke om den kan vare i maks 3 min. Lenke til kommentar
Jonnvoll Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Husker jeg og noen kamerater brukte greenscreen til vårt filmprosjekt på Ungdomsskolen ( Var det tiende? ) Uansett. Bør ikke være så vanskelig. Så lenge du har en greenscreen og litt kunnskaper i å bruke redigeringsprogrammet bør det gå greit. Pass på å ha nok med lys og gjerne en greenscreen som ikke reflekterer mye. Blått funker bra det og. Kanskje dere kan lage en humoristisk nyhetsreportasje. Håper dette hjalp. Lenke til kommentar
HammerBro Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Stop-motion. Ingenting slår en god stop-motion-film, iallefall ikke om den kan vare i maks 3 min. Jeg tror ikke det er så lurt å bruke greenscreen i stop motion, det er best uten (med mindre du skal ha spessielle effekter) Min første green screen malte jeg for mange år siden. Anbefaler deg å kjøpe en skikkelig først som sist, hvis dette interesserer deg Lenke til kommentar
Requi Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg har en (stor) green-screen som er laget av 2 stk grønne laken jeg fant i kjellerstua. Ikke mal veggen, gå på IKEA eller noe slikt å kjøp noe grønt stoff eller noe i den duren som du kan bruke. Lenke til kommentar
eivihnd Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Det er et par ting som er viktig når en driver med greenscreen: Når en bruker "forbruker/amatør-" programmer som Vegas eller Pinnacle studio, er det viktig å gjøre alt rett NÅR en filmer, ikke i etterarbeidet. Ved bruk av kraftigere programmer, som feks Adobe After Effects, har en mye mer kontroll over keyingen (fjerne keyscreen/greenscreen/bakgrunn). De vanligste fargene i bruk som keyscreen er grønn og blå. Her følger en liste med ting som er greit å tenke på: 1. Hvilke klær skal skuespilleren bruke? Poenget er å oppnå stor kontrast mellom skuespiller/objekt (heretter kalt objekt) og keyscreenen. Her kan det være lurt å bruke komplementærfarger. Så om objektet er rødt, kan det være smart å bruke en blå keyscreen. Men bruker objektet blå jeans, kan det fort bli et problem. Da bør en bruke en grønn keyscreen. Slike hensyn må taes tidlig i prosessen. 2. Oppsett av keyscreen Bare fantasien og budsjettet setter grenser for hva keyscreenen skal lages av. Det som er viktig er at det ikke er noen bølger eller skrukkete områder som kaster skygger på keyscreenen. For denne skal være så flat som mulig. Bruker en et laken er det lurt å stryke dette først. 3. Lyssetting Dette er noe av det viktigeste for å få et godt resultat. Prøv å få et så jevnt som mulig lys over hele flaten/keyscreenen. Bruk gjerne flere lamper. Og ikke plasser de slik at objektet kaster skygger på keyscreenen. Dersom en bruker for mye/sterkt lys, vil spesielt den grønne keyscreenen reflektere en del grønt lys. Dette kan føre til at objektet får en grønn "glorie" rundt seg, og det blir mye vanskeligere å keye ut (fjerne bakrgunnen) fordi objektet blir litt grønnt rundt kantene. Da kan det se ut som om det mangler en del av ytterkantene på objektet etter at en har fjernet den grønne bakgrunnen. Det er også viktig å ha nok lys på objektet. Se i kameraet ditt. Dersom bakgrunnen/keyscreenen er veldig lys og objektet er veldig mørkt, vil det ikke bli et bra resultat. Dersom objektet er bra belyst, men bakgrunnen/keyscreenen er veldig mørk eller veldig lys, kan det fort bli problemer. Her er det bare å prøve og feile (med mindre du har en lysmåler, da bør ikke forskjellen mellom objekt og keyscreen være mer enn 1 stop.) Igjen, pass på at objektet ikke lager skygger på keyscreenen! Håper denne lille og enkle guiden kan hjelpe noen der ute Endret 16. mars 2009 av eivihnd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå