Gå til innhold

ThePirateBay.com på vei til og gå duken.

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

For å se litt større på det, så vil jeg nesten tro at samfunnet er på vei over mot en tilstand der åndsverk er fritt tilgjengelig for alle.

Hvis man ser litt mindre materialistisk på det, så er det vel faktisk litt merkelig at vi skal måtte betale for å høre eller se på noe som noen andre har laget og lagret, er det ikke?

Det vi faktisk har betalt for, er selve distribusjonen av disse tingene, og denne distribusjonen har nå med allment tilgjengelig internett-tilgang nesten utspilt sin rolle. - men det er tross alt en stor branse som fortsatt er helt avhengig av denne arkaiske forretningsmodellen for å overleve, og de vil selvsagt kjempe med nebb og klør for å beholde inntektene sine. - De har jo i mange mange år kjempet imot at artistene skal ha noen som helst rettigheter til sitt eget materiale så lenge de er under kontrakt.

Jeg har selv vært stor fan av å ha noe "fysisk" - og samler på dvd'er etc, men man kan jo spørre seg: hvis du UANSETT hvor du er i verden, når som helst - kan spille av den musikken eller den filmen/whatever du vil på en enhet som du alltid har med deg uansett (gratis?)- hva skal vi da med fysiske medier?

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syntes det er forkastelig a ikke bare stjele arbeidet til andre uten a betale for det, men ogsa sa spytte dem i ansiktet a si at de ikke har retten til a fa betalt.

For det første: Piratkopiering er ikke tyveri.

For det andre: Man har ikke rett eller krav på å få betalt. Hvis ingen er villig til å betale for det du lager, så er det i utgangspunktet ditt eget problem. Så har man lover og regler for å lage et kunstig marked, men det er egentlig mindre relevant for det prinsipielle her, nemlig at man ikke har noen grunnleggende rett til å kreve at andre betaler en for noe som helst.

Lenke til kommentar
Hvis piratkopiering fortsetter KAN CD formatet do ut.

CD formatet dør nok uavhengig av om piratkopiering stopper eller ikke...

Tror for øvrig bransjen hadde fått mye mer igjen for å ta pengene som går til slike rettsaker, advokater, kopisperrer (som uansett blir brutt) og i stedet bruke dem på betalingstjenester folk ønsker å bruke.

Endret av pax1
Lenke til kommentar
ser nå ut at thepiratebay.org har blitt sperret på telenors linjer.

Steike

Men da må de ha gjort en Stor helomvending. Telenor sjefen kom ut med en pressemelding i går, og fortalte at de ikke skulle sensurere piratbukta? :roll: Jeg regner uansett med at IT Avisen er det første mediet i Norge som publiserer en artikkel om det, selvom de kanskje ikke er like populære.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Hm. Jeg har Get-internet, og jeg kommer heller ikke inn. Dog kommer jeg heller ikke inn via vtunnel noe som burde fungere. På hvilket grunnnlag påstår du at tilgang til TPB har blitt sperret på telenor sine linjer tmyrdal?

For meg ser det ut som om siden kun er nede.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Dersom du deler en sjokolade med noen; Vil det da si at vedkommende du deler den med har stjålet den fra produsenten fordi personen fikk en smakebit uten å betale for den? Mest sannsynligvis er det god reklame for Freia som får venninden din til å få lyst på mer sjokolade og kjøper seg en bit selv, samt en annen sort i tillegg for å prøve den og deler litt med deg.

Kan jo ikke sammenlignes, sjokolade er et fysisk produkt som ikke kan kopieres dermed vil folk ikke kunne få tilgang til masse gratis sjokolade.

Problemet med piratkopiering er ikke oss vanlige forbrukere, som så alt for mange liker å tro, men pirater som tar seg betalt for verket. Og de finner vi ikke på nettet. De står på torget og selger massevis av kopierte filmer som de tjener penger på selv.

Er faktisk folk som tjener på piratkopiering på nett også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Innlegget mitt var i utgangspunktet ment til å være nøytralt angående piratbukten, men heller rettet generelt mot public trackers. Godt mulig at gjengen bak TBP tjener penger på det også, men det samme gjør Jamba som reklamerer på tv, hvor majoriteten av de lurte menneskene er under 16 år og får seg fete ringelyder. Dette er noe som burde ha vært mer ulovlig imo.

Men nettbasert piratkopiering er smågutter i forhold til fysisk piratkopiering som står sterkest igjen når det gjelder profitt. Reklamebaserte trackere bruker pengene hovedsaklig til leie av server med omk.

NRK som vistnok skal være en lisensbasert tv-kanal ergo reklamefri, har likevel massevis av reklamer både før og etter en rekke programmer. Nok en gang unødvendig mye reklame og snytte lisensbetalere.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...