Gå til innhold

ThePirateBay.com på vei til og gå duken.

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

hvis bakmennene blir dømt kommer telenor til å stenge alle IP adresser til siden, de har allerede fått krav om det!!

hva vil dette si?

Det er bare oksebæsj og spekulasjoner. Telenor er ikke pålagt noe som helst. De har fått et krav om det, men siden Teleonr eier sitt eget nett, kan de gjøre akkurat hva de vil med den saken. De har sitt på det tørre uansett og vi lever i et demokrati med ytringsfrihet som går over til internett. Altså å sperre slike nettsteder som ikke strider mot norsk lov hadde vært en kvelning om ytringsfriheten.

greit nok det, menhva vil det si liksom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tpb forsvinner ikke!

Tiltalen gjelder jo fra mens siden ble driftet fra sverige, hvis jeg har forstått det rett. Noe det ikke gjør lenger. Så TPB vil snurre å gå selv om "bakmennene" blir dømt.

Selve tiltalen er jo helt bak mål... skal man tiltale alle tekstilprodusenter som tilfeldigvis har laget stoff til en jakkeprodusent som lagde en jakke som ble kjøpt av en voldtektsforbryter også? Det er jo dèt nivået det ligger på. Slike produsenter tjener jo penger på at forbrytere kjøper jakker de også :p

Men det jeg har hørt av rettsaken hittil er jo helt fjernt, så om de blir dømt, så er det pga. innkompentanse. Heldig vis virker det som at dommeren er sånn noen lunde oppegående i alle fall, men aktoratet, dets vitner er jo helt uvitende.

Blir gjengen dømt, er det noe rav ruskende galt med det svenske rettsystemet. Saken burde vært lagt død allerede grunnet "merkelig" bevisførsel.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Dessuten er det utrolig mye mer "fritt" materiale, altså ikke opphavsrettet, som ligger på tbp, enn det som kommer fram. Torrent-teknologien ble i utgangspunktet utviklet for nettopp dette. Å kunne dele arbeid mellom flere stasjoner på et kontor. La oss si en tv-stasjon. Dersom man stenger tbp, vil dette få ringvirkninger for alle som bruker teknologien på "lovlig" vis også.

men hva er TPB?

Kødder du?

The Pirate Bay. Les førstepost.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Nettop. TPB må kanskje gå planken men det har veldig lite å si. Andre sider finnes, og nye vil utvilsomt oppstå. Uansett er det jo relase grupper som står back cracking og upploading av filer. Disse gruppene vil bare flytte seg til et annet nettsted. De eneste et slikt tiltak (som utvilsomt koster mye tid og penger) kompliserer er å muligens hindre en liten mengde mennesker som ikke er veldig nettvante og aldri har brukt noe annet enn TPB. Det kan sikkert også sette igang en liten dominoeffekt men for de som er villige til å lete vil man altid finne det man leter etter. ;)

post-131222-1235740267_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Problemet i mange tilfeller er at folk prøver å hysje ned på fildeling, samtidig som de hevder at det ikke er noe ulovlig i det man gjør. Dette skaper igjen mer interesse og skepsis omkring det. Mer åpenhet mener jeg heller det er som skal til. Vise at man ikke er redd for å si at man fildeler.

Selv henger jeg hovedsaklig på private, men selve hysj-hysj-delen blir for meget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Selv om de var populære før, så ble det mindre og mindre snakk om de. Kidsa fikk snysen i at det der var noe bra musikk vistnok. Lastet ned AC/DC, anla langt hår og luftgitarmoves som førte til mors knuste vase i stua og vips ble de helfrelste fan og dro på konsert. Verden er ikke mer avansert enn som så. =)

Lenke til kommentar

Det har komme fram menga anlogier med andre ting her men skulle man sammenligne med eksempler som har samme kaliber så må man straffedøme produsenten av Rambo kniven.

Dette er en kniv hvis hensikt er å drepe folk med.

Sagtennene på ryggen av de har ingenting med vedsaging og gjøre og fungerer dårlig til dette i tillegg.

De er til å legge ekskrementer (bæsj) i slik at om offeret for knivstikkingen overlever så dør de av infeksjoner senere.

Om man skal dømme TPB for medvirkning til ulovlig nedlasting fordi de har laget et verktøy som gjør det mulig uten at de har kontakt med det ulovlige materialet så må produsenten/selgere av disse ramboknivene dømmes for medvirkning til drap dersom en Rambokniv blir eller har blitt benyttet til drap.

Kjøkkenkniven kan selvsagt ikke sammenlignes ettersom denne er laget som et kjøkkenredskap og promoteres som dette, i hvertfall om vi skal ta aktoratet alvorlig.

Det er jo det som er forskjellen her for aktoratet mener TPB promoterer seg som en side hvor man får tak i piratkopiet materiale.

Lenke til kommentar
Personer som laster ned musikk hadde i utgangspunktet ikke kommet til å kjøpe plata dersom den ikke hadde vært tilgjengelig. Det samme gjelder film også. Som filmsamler kjøper jeg alle filmene mine, men laster ned musikk. Tidligere hadde jeg også en stor platesamling som jeg solgte og har flere hundre lp-er liggende hjemme hos mine foreldre. Men jeg kjøper uansett ikke musikk lengre, da interessen har gått over til film. Spill som blir lastet ned er spill jeg uansett ikke hadde kommet til å kjøpe. Dette gjelder langt flere enn du faktisk liker å tro. Både plate- og filmsalget hadde en drastisk økning i fjor i forhold til året før.

OK det er greit nok.. Mye av min uenighet ligger i det at folk har ikke retten til a nedlaste det de ikke har betalt for, uansett hvilken effekt det skulle ha pa forskjellige ting. Du sier at du nedlaster musikk, men aldri kjoper pga fokusen er pa film, men du nedlaster fortsatt (om ikke sa lite?)

Artister som ikke har råd til å få promotert seg selv, får en gylden sjangs via fildeling. Det er plateselskapene som hovedsaklig lider på grunn av nedlasting. Det er en brøkdel av det som artistene taper. De får hovedinntekten sin via konserter. Dersom jeg finner et relativt ukjent band som jeg liker, på et såkalt lugubert nettsted, så øker det sjangsen for at jeg stikker på konserten til vedkommende. Men jeg hadde ikke kjøpt plata dersom jeg hadde sett den i butikken. For folk kjøper hovedsaklig musikk av artister de allerede vet hvem er og liker.

Se på det som en god PR. Flesteparten av de som blir lastet ned musikk av er allerede store artister. Tror du virkelig Metallica må leve på vann og brød på grunn av at mange lastet ned plata? Nei. De kommer sannsynligvis ikke til å merke noe, for konsertene er mer populære enn aldri før.

Nedlasting er en ypperlig sjangse for bade lytter og artist, jeg skal ikke benekte dette.

Men fortsatt syntes jeg at grunn ideologien om at lytter forst ma stjele plata, for sa a bestemme seg om han liker det, er feil. Et bedre opplegg hadde vaert en webside hvor folk laster opp musikken som de har laget, sa kan folk kjope/lytte og browse sa mye de vil lovlig. Slike sider finnes jo selvfolgelig.

Det skal ogsa sies at det ligger et visst stigma rundt det med musikk som ikke er utgitt pa fysisk CD og distribuert i store musikk butikker som f eks platekompaniet.

Mange folk syntes at det a bli akseptert pa et plate selskap a fa ut en CD som faktisk koster penger sier noe om musikken.

Hvis piratkopiering fortsetter KAN CD formatet do ut.

Når det gjelder spill så kan vi se på det som reklame. Mange drittspill ble produsert og solgt dårlig av før og det skjer fremdeles. Forskjellen er at spillene blir lastet ned for å så bli testet, men ikke flere hadde kjøpt spillet av den grunn. Jeg kjøper faktisk de spillene jeg liker, men i jungelen av spill, er det lett å gå seg vill (aha! rim). Derfor må noe testes og når produsenter faktisk ikke klarer å utgi en demo, blir nedlasting eneste vei. For å øke interessen av et spill er multiplayer viktig. For å spille på nett trenger man som oftest en cd-key og dersom man virkelig liker testen av et spill, så må man kjøpe for å få en godkjent nøkkel. Men så klart finnes det langt flere ulemper angående spill. Flere laster ned spill de liker og lar være å kjøpe, grunnet at de rett og slett ikke bryr seg. En annen viktig faktor er den at stadig yngre folk har tilgang til internett. Ungdommer som ikke har råd til å kjøpe spill, men som laster ned heller. Derfor øker tallene til skumle nivåer, selv om raten kjøp vs nedlasting nødvendigvis ikke øker. Men det er tallene som nedlastes som det blir fokusert på desverre. De fleste begynner å kjøpe spill ettersom de får bedre råd og blir eldre, dermed holdes kjøpstallene på et tilsvarende nivå. En annen teori angående tilsynelatende færre spillsalg, kan rett og slett være MMORPG. Folk finner slike spill utrolig mye mer underholdende og sosialt, enn et spill som kan fullføres på 10 timer for å så måtte kjøpe seg nye spill. Ta World of Warcraft for eksempel. Over 11millioner abonnenter. Disse kjøpte trolig spill regelmessig tidligere, men nå holder de seg til kun ett. Betyr det da at Blizzard stjeler potensielle kunder fra andre? Nei. Det er et knallhardt konkurransemarked.

Jeg er enig i at spillutgivere alltid skal utgi demoer. Men jeg er seff ikke enig i at man skal nedlaste hele spillet for det.

Hvis det ikke er demo og man ikke aner hva spillet er, sa ikke kjop det, men du er fortsatt ikke moralsk riktig ved a nedlaste.

Det kan vaere mange grunner til okte eller synkende spillsalg - jeg skal pa ingen mate skylde bare pa piratkopiering. Men fortsatt sa er det slik at en anndel laster ned fordi de vil ha det gratis, og vil spare penger. Jeg kaller ikke piratkopiering stjeling fordi et produkt blir kopiert, jeg kaller det stjeling fordi forbrukeren blir "rikere" uten at han har gjort seg fortjent til det. Definisjonen ligger da ved nedlasteren og ikke ved produktet.

Angående film, så er det en stor ulempe at kinoprisene har steget såpass, men når vi stadig år etter år ser hvordan filmer slår publikumsrekord på publikumsrekord, så er det lite som tyder på at folk foretrekker å sitte hjemme å laste ned filmen heller.

Jeg skal ikke si meg for sikker pa dette, men hvis kinoprisene oker hele tiden, vil ikke det si at filmene drar inn mere penger? Hvis 10,000 folk sa Jurassic Park i 1993 pa kino til 40 kroner biletten (400,000 kroner totalt), behover bare 7000 se den a betale 57 kroner for a dra inn 400,000. Jeg vet ikke akkurat statistikken pa hvor mange ser film pa kino i forhold til for, men det ma jo vaere et poeng.

Dersom du deler en sjokolade med noen; Vil det da si at vedkommende du deler den med har stjålet den fra produsenten fordi personen fikk en smakebit uten å betale for den? Mest sannsynligvis er det god reklame for Freia som får venninden din til å få lyst på mer sjokolade og kjøper seg en bit selv, samt en annen sort i tillegg for å prøve den og deler litt med deg.

Problemet med piratkopiering er ikke oss vanlige forbrukere, som så alt for mange liker å tro, men pirater som tar seg betalt for verket. Og de finner vi ikke på nettet. De står på torget og selger massevis av kopierte filmer som de tjener penger på selv.

Jau, men det finnes faktisk mange torrent trackers som tjener millioner/tusener pa advertising og poker spill/signups/referrals.

TPB f eks har jo tjent noen millioner i sin tid, og er det riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...