Erik den Raude Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hva superzoomkameraer angår, er DMC-FZ28 et godt valg? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Heisann.Har begynt å se behovet for et fotoapparat i hverdagen for å forevige diverse stunder. Man får jo helt ålreite kompaktkameraer for en billig penge i dag. Men for å ha litt flere muligheter kan det jo være kjekt med et speilrefleks, og her kommer deres hjelp inn. Jeg har ingen stor erfaring med kameraer, og kommer sannsynligvis aldri til å gå til innkjøp av objektiver. Blir ikke så jeg drasser med dette uansett. Prisen er jeg ikke sikker på, her må dere gi meg en pekepinn på hva jeg bør opp i for et greit kamera til å ta fine bilder av i hverdagen, uten at jeg har planer om å bli noen hobbyfotograf. Et pluss kan jo være at kameraet ikke er så stort slik at det blir lettere å ta med seg. Så da er det bare å slenge inn tips og råd, og forslag til kamera så kan det kanskje bli ett SLR på meg også Du har fått noen gode råd. Her er noe spørsmål og noen svar. "Man får jo helt ålreite kompaktkameraer for en billig penge i dag." -Ja. "Men for å ha litt flere muligheter kan det jo være kjekt med et speilrefleks, ..." -Hvilke muligheter er du ute etter? "Jeg har ingen stor erfaring med kameraer, og kommer sannsynligvis aldri til å gå til innkjøp av objektiver. Blir ikke så jeg drasser med dette uansett." -Du må ha minst ett objektiv. -Det er ikke sikkert at du trenger et systemkamera om du ikke trenger systemet. "... uten at jeg har planer om å bli noen hobbyfotograf." -Speilreflekskameraer er primært for folk som har fotografering som jobb eller hobby. "Et pluss kan jo være at kameraet ikke er så stort slik at det blir lettere å ta med seg." -Hvor stort er for stort? -Er du villig til å dra på en bag (=dSLR), eller vil du helst ha kameraet i lommen? Her er bilder tatt med et typisk pek-og-klikk-kamera. -Klikk på bildene for å se dem i fullskjerm. Er bildekvaliteten god nok for deg? 561 fotos: http://www.pbase.com/cameras/canon/powershot_sd880_is Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 En "mellomting" er kanskje Canon PowerShot G10? http://www.pbase.com/cameras/canon/powershot_g10 Lenke til kommentar
sylskarpt Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det koster mindre, er lettere å ta med seg, og som har alt-i-ett-objektiv. Det er jo akkurat dette trådstarter ønsker i kameraet sitt. Du får ikke like gode bilder fra et kompatkamera/superzoom, det har også en lengre responstid fra du trykker ned utløseren til bildet tas, en irriterende faktor i seg selv. Lenke til kommentar
sylskarpt Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 -Speilreflekskameraer er primært for folk som har fotografering som jobb eller hobby. Dette er helt feil, er du klar over hvor mange som har speilrefleks i dette landet? De aller fleste brukerne av slr i Norge vedder jeg på er helt vanlige folk som vil ha et godt kamera for å ta bilder av barn og ferieturer. Kompaktkamera er for diskofjols-frøkner og snekkere på jobb... Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Sylskarp -Hva er det med ordet "primært" og begrepet "godt nok" du ikke forstår? Lenke til kommentar
Toa Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 -Speilreflekskameraer er primært for folk som har fotografering som jobb eller hobby. Dette er helt feil, er du klar over hvor mange som har speilrefleks i dette landet? De aller fleste brukerne av slr i Norge vedder jeg på er helt vanlige folk som vil ha et godt kamera for å ta bilder av barn og ferieturer. Kompaktkamera er for diskofjols-frøkner og snekkere på jobb... Er du klar over hvor mange som har speilrefleks kun fordi så mange fantaster sier at det er det eneste som duger? 80% av de som eier speilrefleks hadde klart seg helt fint med et kompakt/superzoom kamera, og sannsynligvis hadde de også vært mer fornøyd med et slik kamera. At kompaktkamera er for diskofjols og snekkere er et latterlig utsagn. Dessuten må folk også huske at bare fordi superzoom har dette "kompaktkamera" begrepet hengende over seg, så er det en viss forskjell mellom en god superzoom og et billig lekekamera som får plass i baklommen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) I prinsippet duger de fleste kompakt/superzoom kamera veldig bra. Hovedgrunnen til at folk som ikke er overinteressert i foto/kamera eller en kombinasjon kjøper DSLR er et ønske om å se inn i søkeren for å komponere bilde. Kompaktkamera derimot duger best til å komponere via display. Det må bli opp til den enkelte hva han/hun ønsker. Holdningen med at DSLR kun er for de med stor kunnskap blir rimelig forkastelig. Det finnes folk med kompaktkamera som kan langt mer om å komponere bilder, og om foto som fag, enn flertallet på dette forumet. Samtidig som det finnes mennesker med DSLR og uendelig med utstyr som ikke aner veldig mye om det å ta bilder. Konklusjon: ikke tro man er bedre, eller mer verdt enn flertallet. La folk kjøpe det de måtte ønske - mer cash til kameraprodusentene medfører flere midler til research. Noe som igjen medfører ny teknologi, og nye bedre modeller... Endret 17. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
cookie007 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Dere har helt rett i dette. Men jeg er tidligere eier av Nikon P80(ultrazoom) og har nå et Canon 450D. Jeg byttet fordi jeg følte motivene hadde flyttet seg før jeg fikk tatt bildet. jeg likte zoomen veldig godt, men kvaliteten på bildene når det var litt mørkt, og seribildefunksjonen var for dårlig. I tillegg var betjeningen i manuell litt for tungvint. På den annen side var det veldig lett å bruke de forhåndsinnstilte "scenene". Blitsen var tregt ladet opp, og det tar MYE lenger tid fra et bilde til neste kan bli tatt. Nå er jeg en fornøyd eier av et speilrefleks som ikke angrer på valget. Men jeg må si at hadde det ikke vært for at jeg har lyst å ha foto som hobby, så hadde jeg nok helt fint greid meg med P80. Men vil du utforske manuelle instillinger osv anbefaler jeg speilrefleks. Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Er du klar over hvor mange som har speilrefleks kun fordi så mange fantaster sier at det er det eneste som duger? Tipper det er svæææært få av de som har speilrefleks i dag fordi de har blitt fortalt at det er det eneste som duger, det er kun en svært usannsynlig kommentar av deg som ikke støttes av noe eller noen. 80% av de som eier speilrefleks hadde klart seg helt fint med et kompakt/superzoom kamera, og sannsynligvis hadde de også vært mer fornøyd med et slik kamera. Hva er det du egentlig ta slike tall fra, hadde du tatt ut 100 stk tilfeldige personer med speilrefleks i dag og dyttet på de ett lite kompaktkamera og fått de til å bruke det en måneds tid hadde nok 99 av dem gledet seg til de fikk speilrefleksen sin tilbake. Mine tall er ihvertfall like godt begrunnet som dine.... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Flertallet av dem jeg kjenner med DSLR som ikke har noen spesiell interesse for foto har det fordi det gir flere muligheter, "penere" resultat, samt raskere respons. Anser ikke dem som fullstendig idioter selv om de ikke bruker annet enn "automodus'er" og helt sikkert kunne tatt bilder med kompaktkamera til lavere pris. Endret 17. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
sylskarpt Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Sylskarp -Hva er det med ordet "primært" og begrepet "godt nok" du ikke forstår? Jeg forstår begge begrepene godt. Ditt problem er at du tar munnen for full og påstår at slr primært/fortrinnsvis/hovedsakelig er for folk som har fotografering som jobb eller hobby. Jeg forteller deg at virkeligheten ikke er slik du påstår at den er. Svelg det. Lenke til kommentar
sylskarpt Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 gpp Akams utmerkede artikkel slår fast: "I det meste av verden, unntatt Norge, er ultrazoomkameraer i vinden som aldri før. Her i landet kjøper vi heller speilreflekskameraer, og salget av ultrazoomkameraer er derfor ganske moderat." http://www.akam.no/artikler/snart_braker_det_los/67882 Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 gpp Akams utmerkede artikkel slår fast: "I det meste av verden, unntatt Norge, er ultrazoomkameraer i vinden som aldri før. Her i landet kjøper vi heller speilreflekskameraer, og salget av ultrazoomkameraer er derfor ganske moderat." http://www.akam.no/artikler/snart_braker_det_los/67882 Tyder vel på at vi har for mye penger å bruke her på berget. Kan jo ikke ha dårligere kamera enn naboen. Svigerbroren min kjøpte akkurat D90 fordi han måtte ha bedre enn stefaren min (med D80), sa han. Han var ærlig i det minste Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er mulig at jeg har misforstått, men jeg trodde poenget var å gi trådstarter råd og anbefalinger om det kameraet h*n er best tjent med. Selv om tråder er postet i kategorien "speilrefleks-digitalt" er ikke et dSLR nødvendigvis det beste valget for trådstarter. Det er ikke nødvendig å anbefale noen et kamera som er stort, kostbart, avansert og "best", dersom et mindre, rimeligere, enklere og "godt nok" kamera gir fotografen større fotoglede. Noen har stor glede av selve fotograferingen, andre har større glede av bildene i etterkant. Jeg linket i innlegg #22 til bilder tatt med et enkelt kompaktkamera for å få forsøke å snevre inn hvilken teknisk bildekvalitet som er akseptabel for trådstarter. Dersom denne kvaliteten ikke er akseptabel går man opp i kamerakvalitet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er mulig at jeg har misforstått, men jeg trodde poenget var å gi trådstarter råd og anbefalinger om det kameraet h*n er best tjent med. Selv om tråder er postet i kategorien "speilrefleks-digitalt" er ikke et dSLR nødvendigvis det beste valget for trådstarter. Det er ikke nødvendig å anbefale noen et kamera som er stort, kostbart, avansert og "best", dersom et mindre, rimeligere, enklere og "godt nok" kamera gir fotografen større fotoglede. Noen har stor glede av selve fotograferingen, andre har større glede av bildene i etterkant. Jeg linket i innlegg #22 til bilder tatt med et enkelt kompaktkamera for å få forsøke å snevre inn hvilken teknisk bildekvalitet som er akseptabel for trådstarter. Dersom denne kvaliteten ikke er akseptabel går man opp i kamerakvalitet. Tror faktisk trådstarter får en god del av denne diskusjonen for det er jo diskusjon rundt målgruppen til trådstarter om det likevel er en mer generell diskusjon. Vi har ALDRI anbefalt noe stort og dyrt kamera hvis du har lest litt i tråden før du kommenterer, det vi sier er at du ikke trenger å ha spesielle ambisjoner for at ett speilrefleks likevel trolig er det rette valget for deg. Når noen spør i speilreflekstråden om ett billig kamera som han kan knipse med uten noe mer bak må vi nesten reagere når det kommer inn folk og sier at det kreves at man setter seg inn i teorien hvis man skal velge speilrefleks. Å linke til noen bilder for å "vise" hvor bra kompaktkamera er blir i min verden helt feil for så klart blir det i optimale forhold helt strålende bilder også med kompakt. Saken er vel enkel, dårlige bilder blir ikke lagt ut. Hadde man lagt ut de dårlige bildene som er mye ute av fokus, mye støy og uskarpe bilder og kunne sammenligne hvordan bildet hadde blitt med speilrefleks så hadde det gitt ett mye bedre bilde av forksjellen på kompakt og speilrefleks. Lenke til kommentar
goosetown Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Blir litt mye synsing om at "folk flest" enten har ditten eller datten pga. en eller annen gjetning... Nettet har en del info/tester om slr versus kompakt, gjorde et søk på Canon G10 og Canon 1000d og her er noen tester/kommentarer om kompakt versus dslr: http://www.dpreview.com/reviews/canong10/page20.asp http://www.bill.lockharts.com/blog/2008/10...hot-g10-review/ Lenke til kommentar
sylskarpt Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det er ikke nødvendig å anbefale noen et kamera som er stort, kostbart, avansert og "best", dersom et mindre, rimeligere, enklere og "godt nok" kamera gir fotografen større fotoglede. Noen har stor glede av selve fotograferingen, andre har større glede av bildene i etterkant. Tror faktisk trådstarter får en god del av denne diskusjonen for det er jo diskusjon rundt målgruppen til trådstarter om det likevel er en mer generell diskusjon. Vi har ALDRI anbefalt noe stort og dyrt kamera hvis du har lest litt i tråden før du kommenterer, det vi sier er at du ikke trenger å ha spesielle ambisjoner for at ett speilrefleks likevel trolig er det rette valget for deg. Når noen spør i speilreflekstråden om ett billig kamera som han kan knipse med uten noe mer bak må vi nesten reagere når det kommer inn folk og sier at det kreves at man setter seg inn i teorien hvis man skal velge speilrefleks. Å linke til noen bilder for å "vise" hvor bra kompaktkamera er blir i min verden helt feil for så klart blir det i optimale forhold helt strålende bilder også med kompakt. Saken er vel enkel, dårlige bilder blir ikke lagt ut. Og hva angår pris: jeg kjenner flere som kjøpte D40 med 18-55 på Coop til 2.290, alle er vanlige familiefolk, som tar vanlige familiebilder, og er svært fornøyde med sin helt vanlige speilrefleks. Det er det som er så bra her i landet, at slr har vært priset så lavt at det nå er flere vanlige mennesker enn proffer som bruker det. Denne påstanden har jeg selvsagt belegg for, da det er langt flere vanlige folk i dette landet enn proffer. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Vi har ALDRI anbefalt noe stort og dyrt kamera hvis du har lest litt i tråden før du kommenterer, det vi sier er at du ikke trenger å ha spesielle ambisjoner for at ett speilrefleks likevel trolig er det rette valget for deg. Når noen spør i speilreflekstråden om ett billig kamera som han kan knipse med uten noe mer bak må vi nesten reagere når det kommer inn folk og sier at det kreves at man setter seg inn i teorien hvis man skal velge speilrefleks. For å gjøre det klart, poenget mitt var ikke at det kreves teoriforståelse for å klare å produsere greie bilder med speilrefleks på auto. Det klarer selvfølgelig alle. Det jeg mente var at for å kunne utnytte kameraet over et visst minimum, er man nødt å lære seg litt teori. Merk jeg sa _litt_, både nå og i førsteposten min. Mener ikke du trenger å skjønne hvordan sensoren fungerer, eller forstå fysikken i rekke forskjellige linser lagt etter hverandre i et objektiv. Jeg mener litt generell innsikt i helt elementære ting, som hvordan lukkertid-/iso-/blenderjusteringer påvirker resultatet. Vite hva som gjør et bilde behagelig å hvile øynene på, mtp komposisjon. Uten å vite noe særlig om dette klarer du ikke utnytte et (hvilket som helst) kameras potensiale. Om du bare er nødt å ha den typen utstyr som leverer optimalt under alle forhold, så er speilrefleks det rette. Jeg synes bare ikke at bruksgleden burde komme ene og alene av å vite at man har den typen kamera som kan gi de beste resultatene, med null lukkerrespons, og topp bildekvalitet. Skal man først ha speilrefleks synes jeg man burde utnytte noen av de, som du kaller det, uendelig mange fordelene man får. Men her er og blir vi tydeligvis uenige. Jeg ble mye mer ivrig etter å ta med kameraet ut når jeg fikk speilrefleks. Bruksgleden økte masse for min del. Men det var ikke fordi jeg hadde lyst å bare skyte på auto, få gode bilder, og ferdig med det. Da hadde jeg spart pengene mine og holdt meg til kompakt. Det som ga meg gleden var å lære meg om fotografering, og vite at jeg hadde muligheten til å ta litt kontroll over kameraet, og produsere det jeg hadde lyst til. Jeg fikk en mye større lyst til å skaffe meg litt innsikt i hva fotografering innebærer. Men som sagt, dette er bare mitt synspunkt på saken. Synes det blir litt som å kjøpe seg hjullaster for å skuffe snø i oppkjørselen, eller porche for å kjøre ungen i barnehagen. Såklart går det raskere, og det gir en bedre følelse (for noen), men trenger man det? Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Sylskarp -Hva er det med ordet "primært" og begrepet "godt nok" du ikke forstår? Jeg forstår begge begrepene godt. Ditt problem er at du tar munnen for full og påstår at slr primært/fortrinnsvis/hovedsakelig er for folk som har fotografering som jobb eller hobby. Jeg forteller deg at virkeligheten ikke er slik du påstår at den er. Svelg det. - Det er sant. Hele diskusjonen har blitt direkte latterlig, der de eneste mulighetene ser ut til å være at enten bør alle ha speilreflekskameraer, eller så bør alle bortsett fra entusiaster og proffer helst holde seg unna. Sannheten er selvsagt et sted imellom. Mange som har kjøpt speilreflekskamera til enkel familiefotografering kunne ha klart seg minst like bra med et av de beste kompaktkaperaene/ "bridge"-kameraene. På den annen side vil det være fordeler å hente i et speilrefleks også for de som ikke har noen som helst teoretisk ballast. Og man skal heller ikke kimse av at interessen for å lære seg litt mer om å ta bilder vekkes når man først har et kamera med litt mer muligheter for hånden. (Og hva selvfølgeligheter som at det er lurt å kunne litt om hvordan man komponerer bilder gjør i denne diskusjonen, vet da fåglerna.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå