Gå til innhold

Kjøpe meg kamera, men hvilket?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har begynt å se behovet for et fotoapparat i hverdagen for å forevige diverse stunder.

Man får jo helt ålreite kompaktkameraer for en billig penge i dag. Men for å ha litt flere muligheter kan det jo være kjekt med et speilrefleks, og her kommer deres hjelp inn.

Jeg har ingen stor erfaring med kameraer, og kommer sannsynligvis aldri til å gå til innkjøp av objektiver. Blir ikke så jeg drasser med dette uansett. Prisen er jeg ikke sikker på, her må dere gi meg en pekepinn på hva jeg bør opp i for et greit kamera til å ta fine bilder av i hverdagen, uten at jeg har planer om å bli noen hobbyfotograf. Et pluss kan jo være at kameraet ikke er så stort slik at det blir lettere å ta med seg.

Så da er det bare å slenge inn tips og råd, og forslag til kamera så kan det kanskje bli ett SLR på meg også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen DSLR (av nyere dato) er dårlige, så var jeg deg ville jeg gått for det billigste/det du selv har lyst på.

Nikon D40 får du for rundt 3 000 kr med kit-objektivet 18-55. Dette er en super brenvidde for normal fotografering. Legger du på ca 1 000 kr får du Canon 1000d (også med 18-55), dette har en del nyere funksjoner, men selve bildekvaliteten er stort sett det samme.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Det leveres (som oftest) med et bedre objektiv som blant annet har VR (anti shake - ganske nyttig), i tillegg har det høyere oppløsning (10 megapixsler mot 6 - ikke viktig), ellers er det småting som Active D-Lightning (bedre bilder under vanskelige sol/skygge-forhold) og bedre støvfjerningsmekanisme for sensoren (tror jeg). Ellers er det meste likt.

Lenke til kommentar

Ok, er klar til å handle kamera jeg men det er jo en jungel der ute. Søker opp i prisguiden så finner jeg forskjellige priser, noen med objektiv noen med kun hus. forskjellige spesifikasjoner bak objektivet forvirrer meg også. Om noen kan gi meg et tips til et spesifikt produktpakke så hadde dette vært kjempefint. Gjerne en til D60 og D40.

Lenke til kommentar

Dra til en fotobutikk og test ut flere kamera i den prisklassen du tenker på. Eller test kamera til venner bekjente osv osv.

Kjøp det kamera du liker best.

Kjøp med minst mulig crap de legger til i pakkene (da dette ofte er ræl utstyr)

Profit?

(Ikke hør på produkt soldater og fanboy, da disse alltid vil beskytte "sitt" merke, da de trenger å rettferdigjøre sine egne kjøp)

Edit. Leif.

Endret av t_k
Lenke til kommentar

Er forsåvidt klar til å handle på nettbutikk jeg nå, Er vel besparende det likt om annet utstyr handlet på nett kontra butikk.

EDIT:

Sitter i Stavanger nå, så om dere vet om en bra fotobutikk eller to så kan jeg jo stikke innom der i dag å se

Endret av ViVentis
Lenke til kommentar

Vell superzoom er langt like gøy å ta bilder med som et speilrefleks.

Hadde et superzoom kamera,men leverte de tilbake etter eg hadde fått lånt ett cannon d350.

Så eg vilde kjøp et speilrefleks, er lettere og ta det fram når de er gøy og ta bilder :)

Og da tar du kanskje flere bilder også

Men de er jo selfølgelig litt større osv..

Eg skal i alle fall bestille meg et Nikon d40 når neste lønning kommer inn :)

Lenke til kommentar
... Jeg har ingen stor erfaring med kameraer, og kommer sannsynligvis aldri til å gå til innkjøp av objektiver. Blir ikke så jeg drasser med dette uansett. Prisen er jeg ikke sikker på, her må dere gi meg en pekepinn på hva jeg bør opp i for et greit kamera til å ta fine bilder av i hverdagen, uten at jeg har planer om å bli noen hobbyfotograf. Et pluss kan jo være at kameraet ikke er så stort slik at det blir lettere å ta med seg. ...

For meg ser det ut som du ikke har lyst på speilreflekskamera her. Et speilreflekskamera krever at du setter deg litt inn i hva fotografering innebærer. Du sier du ikke vil kjøpe noe nytt objektiv, og i tillegg ønsker du noe som er lett å dra med seg. Da er jo et kompaktkamera eller et superzoomkamera et ypperlig valg for deg. Du sparer penger, slipper å kjøpe nye objektiver, og det er enkelt å dra med seg. Samtidig har du litt flere muligheter og bedre bildekvalitet enn vanlige kompaktkameraer.

Lenke til kommentar
Et speilreflekskamera krever at du setter deg litt inn i hva fotografering innebærer.

Nå må noen speilrefleksfolk slutte med det jeg vil si er tull, brukergruppen som kun vil ta bilder som de gjorde før med sitt kompaktkamera er kanskje den aller største brukergruppen av speilreflekskamera vi har. Og INGENTING sier at man må sette seg inn i fotografering for å kjøpe seg ett DSLR kit og gå ut å fotografere, ingenting.

Å ta bilder med speilrefleks er mye morsommere enn vanlig kompakt uansett om man bruker det på grønn modus eller ikke. Når man trykker inn knappen ja da tar kameraet bildet, ikke flere sekunder etter.

Å kjøpe speilrefleks byr på mange fordeler også for de som kjører på automat for ikke å snakke om brukerglede.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Enig her, man må ikke ta en "test" for å få lov til å kjøpe DSLR. Er man klar over økt størrelse er det bare å kjøpe, automatikken er såpass bra i dag at de fleste bildene blir relativt bra også. Veldig mange roter med manuelle innstillinger når automatikken gjør en like bra eller bedre jobb, også et tankekors :)

Jeg for min del bruker automatikken så mye som mulig og gjør justeringer for å få ønsket resultat, resten overlater jeg til magien i D3 :D Somregel blir det P og A, enkelte ganger S og M (M brukes ikke ofte), eksponeringskompansering for å hjelpe automatikken, samt spot-måling enkelte ganger når lysforholdene er vanskelige. Holder meg til fast ISO når jeg bruker stativ, ellers er det auto ISO (200-6400). Benytter også foskjellige autofokus-moduser, alt etter forhold.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Jeg har ingen stor erfaring med kameraer, og kommer sannsynligvis aldri til å gå til innkjøp av objektiver.

Her tror jeg du går på en smell! :D

Når man først kjøper seg et SLR, så oppdager man fort muligheten, fordelen og deretter ønsket om et "bedre" eller et litt mer spesifikt objektiv.

Når det gjelder hvilket kamerahus, så har det blitt sagt. Få, om ingen av dagens modeller er dårlige. Surf litt først og se hvilket kamera som gir deg de spesifikasjonene du ønsker. Deretter tar du deg en tur ut og ser på de forskjellige kameraene for å prøve ergonomien og se om menyene er forståelige.

Lenke til kommentar
Et speilreflekskamera krever at du setter deg litt inn i hva fotografering innebærer.

Nå må noen speilrefleksfolk slutte med det jeg vil si er tull, brukergruppen som kun vil ta bilder som de gjorde før med sitt kompaktkamera er kanskje den aller største brukergruppen av speilreflekskamera vi har. Og INGENTING sier at man må sette seg inn i fotografering for å kjøpe seg ett DSLR kit og gå ut å fotografere, ingenting.

Å ta bilder med speilrefleks er mye morsommere enn vanlig kompakt uansett om man bruker det på grønn modus eller ikke. Når man trykker inn knappen ja da tar kameraet bildet, ikke flere sekunder etter.

Å kjøpe speilrefleks byr på mange fordeler også for de som kjører på automat for ikke å snakke om brukerglede.

Det jeg mener er at når du ikke en gang interesserer deg nok til å la det bli en liten hobby, hvorfor bruke så mye penger på noe du ikke vil kunne utnytte til det fulle? Uten noe slags innsikt i grunnleggende fotografering mener jeg det vil bli vanskelig å utnytte kameraet like bra (justere DOF, skyte RAW, med de fordeler det har, osv). Helt rett at alle klarer å ta gode bilder med et speilreflekskamera på auto, men hvorfor gjøre det, når du klarer akkurat det samme med et superzoom-kamera? Det koster mindre, er lettere å ta med seg, og har alt-i-ett-objektiv. Det er jo akkurat dette trådstarter ønsker i kameraet sitt.

eidt: lief

Endret av jaadd
Lenke til kommentar
Det jeg mener er at når du ikke en gang interesserer deg nok til å la det bli en liten hobby, hvorfor bruke så mye penger på noe du ikke vil kunne utnytte til det fulle?

Ett billig speilrefleks koster omtrent like mye som ett godt kompakt men gir likevel MYE bedre bilder rett opp fra esken med kun kitobjektiv og gir uendelig mye mer bruksglede.

Ett systemkamera har uendelig flere muligheter, en av mulighetene er å kun bruke kit og skyte på auto. Du bruker ord som "krever" at man må sette seg inn i fotografering ved kjøp av speilrefleks og det er som jeg sa tidligere, bare tull.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at når du ikke en gang interesserer deg nok til å la det bli en liten hobby, hvorfor bruke så mye penger på noe du ikke vil kunne utnytte til det fulle?

Ett billig speilrefleks koster omtrent like mye som ett godt kompakt men gir likevel MYE bedre bilder rett opp fra esken med kun kitobjektiv og gir uendelig mye mer bruksglede.

Ett systemkamera har uendelig flere muligheter, en av mulighetene er å kun bruke kit og skyte på auto. Du bruker ord som "krever" at man må sette seg inn i fotografering ved kjøp av speilrefleks og det er som jeg sa tidligere, bare tull.

Uendelig flere muligheter?! Hvilke muligheter snakker vi om da? La oss f.eks ta superzoomen Canon SX10IS til 3000 kr vs speilrefleksen Canon EOS 450 med 18-55mm til doble prisen. Rams opp alle fordelene. Jeg venter spent!

Lenke til kommentar

Greit, jeg sa "krever", og det ble vel litt feil. Nå sier du "uendelig flere muligheter", og det blir jo på samme måte like feil å si. Det er ikke _kun_ fordeler med speilrefleks. Selvfølgelig er bildekvaliteten bedre, og mulighetene flere, men for å få utnytta alle mulighetene blir det fort til at du må kjøpe ekstra utstyr, og da blir det mye dyrere med speilrefleks. Et speilreflekskamera må også behandles med mer omtanke. Det tåler ikke så mye fall og knall. Det krever mer vedlikehold. Det tar større plass. Det er ikke live-view på de modellene trådstarter snakker om litt uti tråden (D40/D60). Dette er ting som jeg mener burde vurderes før man går til innkjøp.

Men for all del, hvis den økte bildekvaliteten og de ekstra mulighetene er verdt både de ekstra kronene og bakdelene som følger med SLR, så løp og kjøp. Dette blir jo en sak som kun hver enkelt kan vurdere for seg selv. Jeg tror, ut i fra hva trådstarter sier i begynnelsen, at et godt kompaktkamera kan gi vel så mye glede som et speilrefleks. Gleder fordi h*n slipper å tenke på objektiv, slipper å drasse med seg en stor veske (med et stort kamera i), sparer noen kroner og får god nok bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...