Gå til innhold

Saksøkes for nedgraderingsgebyr

Anbefalte innlegg

Hvorvidt Apple er glade eller ikke er meg totalt likegyldig. Kan ikke se hva det skulle ha med noe som helst å gjøre om de er glade eller ikke. Hadde ikke kommet langt i verden dersom man skulle sitte å si at, «nei dette kan vi ikke gjøre, fordi da blir et eller annet multinasjonalt selskap det er synd på ikke glade».

Uansett, på Applestore kunne jeg bare finne OSX. Ergo er det kun nødvendig å tilby maskiner med OSX. Problem solved.

Hvorfor skulle det bli særlig dyrere? Operativsystemet massekopieres jo inn på disker. Og i dag tilbys noen modeller både med XP og Vista. Ergo er det jo ikke noen ny omlegging. Det er bare snakk om å justere volum av de forskjellige operativsystemene som skal tilbys. Koster ikke noe mer å sende ut maskiner der 50% er med Vista og 45% er med XP og 5% uten, enn 90% Vista og 10% XP.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om dette søksmålet er en eller annen slags form for practical joke ...

Under punkt 23 finner man nemlig følgende:

"Since the introduction of Vista, Microsoft has effectively eliminated competition in the operating system PC market and created a monopoly position for itself in that market."

Jeg har aldri, ikke en gang fra Microsoft selv, hørt noen påstå at Vista har bidratt til å eliminere noen form for konkurranse for Microsoft ...

Windows 95 gjorde det, Windows XP også, men Vista ?

Lenke til kommentar
Hvorvidt Apple er glade eller ikke er meg totalt likegyldig. Kan ikke se hva det skulle ha med noe som helst å gjøre om de er glade eller ikke. Hadde ikke kommet langt i verden dersom man skulle sitte å si at, «nei dette kan vi ikke gjøre, fordi da blir et eller annet multinasjonalt selskap det er synd på ikke glade».

Funny ... Ikke hekt deg opp i ordet "glade", det var bare en uttrykksform jeg valgte, i den tro at den ikke ville bli misforstått. Men jeg tok visst feil.

Det er ikke bare snakk om "et eller annet multinasjonalt selskap" - dette vil kunne gjelde alle amerikanske selskaper som videreutvikler sine produkter og kommer med nye versjoner. I neste omgang vil det kunne gjelde alle selskaper som selger sine produkter på det amerikanske markedet. Søksmålet er urimelig - og de har ikke en gang bestemt seg hvor hvem (bortsett fra Microsoft) de egentlig saksøker heller, så jeg tipper at Ms. Alvaredo ikke kommer til kunne slutte i sin "day job" med det første.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med å la brukeren velge dersom begge systemene fortsatt er i salg. Dersom selskapet ikke ønsker at noen skal benytte det gamle produktet lengre, så må de fjerne det fra markedet. Men så lenge det fortsatt tilbys fra produsent, hvorfor skal man ikke kunne velge? Det er ikke snakk om at man skal tilby Windows 2000 eller NT4, men XP og Vista, som begge stort sett fungerer på samme hardware, og som fortsatt tilbys av Microsoft. Dersom ikke Microsoft vil at noen skal benytte XP, så må de ta det ut av produksjon.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet med å la brukeren velge dersom begge systemene fortsatt er i salg. Dersom selskapet ikke ønsker at noen skal benytte det gamle produktet lengre, så må de fjerne det fra markedet. Men så lenge det fortsatt tilbys fra produsent, hvorfor skal man ikke kunne velge? Det er ikke snakk om at man skal tilby Windows 2000 eller NT4, men XP og Vista, som begge stort sett fungerer på samme hardware, og som fortsatt tilbys av Microsoft. Dersom ikke Microsoft vil at noen skal benytte XP, så må de ta det ut av produksjon.

Microsoft har tatt Windows XP ut av produksjon for lenge siden. Det videreutvikles ikke mer, det har nå gått over i en vedlikeholdsfase der de slipper bugfixes osv.

Du får ikke kjøpt Windows XP som et "retail" produkt (=hyllevare) lenger, bortsett fra om det skulle være noe igjen av restlageret.

Ettersom Microsoft hadde store problemer med å få folk til å begynne å bruke Vista, så følte de seg presset til å utsette sluttdatoen for XP til OEM-markedet, altså de som bygger PC'er og selger dem til sluttbrukerne. Lenovo - som hadde laget PC'en Ms. Alvaredo kjøpte - hadde alle muligheter for å tilby PC'en med både Vista- og XP-lisens, og det er mulig at det var akkurat det de gjorde. Men hvis Vista var pre-installert på PC'en og XP bare fulgte med på en CD, så er det vel en sak mellom Lenovo, butikken og Ms. Alvaredo om hun skal få gjort denne jobben gratis eller om hun skal betale for det?

Det er ikke Microsoft som har begrenset valgmulighetene for henne - de har tilbudt 2 lisenser for PC'en hennes, Vista eller XP -, det er Lenovo som har valgt å kun pre-installere Vista på maskinene sine. (Men de ender vel opp med å bli saksøkt de også.)

Lenke til kommentar

Hadde MS fortsatt å markedsføre XP, så tror jeg de ikke hadde tapt noen penger på det...i stedet for det så dytter dem heller på Vista og skaper mange negative forhold til kunder, deriblandt meg..!

Jeg har strevi med å få tak i en XP plate, lastet den ned, og jeg betalte MS 1000kr!!! for å ha gyldig/lovlig XP versjon...det ville jeg neppe gjort med Vista...

Dessuten tror jeg Apple/Linux gnir seg litt i henda nå, siden MS kjører så omvendt av det folk flest vil...

Lenke til kommentar
Hadde MS fortsatt å markedsføre XP, så tror jeg de ikke hadde tapt noen penger på det...i stedet for det så dytter dem heller på Vista og skaper mange negative forhold til kunder, deriblandt meg..!

Jeg har strevi med å få tak i en XP plate, lastet den ned, og jeg betalte MS 1000kr!!! for å ha gyldig/lovlig XP versjon...det ville jeg neppe gjort med Vista...

Dessuten tror jeg Apple/Linux gnir seg litt i henda nå, siden MS kjører så omvendt av det folk flest vil...

Ja, Microsoft har jo til og med innrømmet selv at Vista ikke bare har vært "smooth sailing".

Apple/Linux has så absolutt et "mulighetenes vindu" nå i tiden fram til Windows 7 releases, og det skal bli spennende å se om de klarer å utnytte det. Apple har jo forsåvidt allerede gjort det, mens Linux ennå ikke helt har noen grunn til å gni seg i henda. Men hvis Windows 7 blir så bra som det nå ser ut til, så kan det jo hende at Microsoft kan by Apple på stivere konkurranse neste år. (For Apple gir heller ikke alltid folk det de vil ha; det sitter mange sure eiere av FireWire-basert Audio/Video-utstyr rundt omkring og lurer på hvorfor det ikke er noen FireWire-port på de nye MacBook'ene ...)

Lenke til kommentar

Ja, Microsoft har jo til og med innrømmet selv at Vista ikke bare har vært "smooth sailing".

Apple/Linux has så absolutt et "mulighetenes vindu" nå i tiden fram til Windows 7 releases, og det skal bli spennende å se om de klarer å utnytte det. Apple har jo forsåvidt allerede gjort det, mens Linux ennå ikke helt har noen grunn til å gni seg i henda. Men hvis Windows 7 blir så bra som det nå ser ut til, så kan det jo hende at Microsoft kan by Apple på stivere konkurranse neste år. (For Apple gir heller ikke alltid folk det de vil ha; det sitter mange sure eiere av FireWire-basert Audio/Video-utstyr rundt omkring og lurer på hvorfor det ikke er noen FireWire-port på de nye MacBook'ene ...)

En av de få negative sidene ved Apple's produkter...er ikke så begeistret for Macbook, eller noen av Apple's produkter, men nesten så jeg har lyst til å gå over bare på pur f***...:p

Lenke til kommentar

Grunnen til at Microsoft vil selge alle Vista er vel fordi de vil tjene litt penger på Vista. Løsningen de ser der, er og tvinge folk til og kjøpe Vista/ ikke la det være enkelt og få XP, dermed MÅ man ha Vista.

edit: Ser kanskje problemet, med tanke på at de strengt tatt tjener penger på begge deler.

Endret av TobbeOo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...