Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Levere tilbake bil med salgspant?

pierce007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget med pant er at utlåner har mulighet til å overta varen som er pantsatt slik at han kan økonomisk frigi seg selv. Så ja, om du ikke klarer å betale lånet, kan du risikere at noen kommer og henter bilen, selger den og gir deg overskuddet.

Om du i tillegg har kausjonist, er jeg usikker på om de prøver seg på vedkommende først (er det normalt med både kausjonist og pant?)?

Lenke til kommentar
Ja.

Sist jeg sjekket hvertfall. Og ja, jeg har faktisk gått på Bilakademiet og lært bilsalg :!:

og hvor store er sjansene for at låneselskapet vil ta bilen tilbake?

salgsverdi er en del mindre enn selve billånet. men dette blir omgjort til vanlig lån har jeg sjekket....

Lenke til kommentar
hvis man totalvraker bilen er det ikke mye å hente i at det er pant i bilen, da kan kausjonist være greit.

Har du bil med salgspant i, så er du også pålagt å holde den kaskoforsikret inntil gjelda er betalt, det bruker å stå i låneavtalen. Men om du er så grovt uaktsom når du vraker bilen at forsikringsselskapet nekter å erstatte den, da kan en eventuell kausjonist bli sint på deg..

Lenke til kommentar
Hva er fordelene her?

Om man har pant i noe som har samma verdi som lånesum, hva gjør kausjonisten?

hvis man totalvraker bilen er det ikke mye å hente i at det er pant i bilen, da kan kausjonist være greit.

Ja, den ser jeg. Men som nevnt over her er det jo normalt med kasko? Og om man har det, hvorfor skal man da ha kausjonist?

Lenke til kommentar
Hva er fordelene her?

Om man har pant i noe som har samma verdi som lånesum, hva gjør kausjonisten?

Ja, den ser jeg. Men som nevnt over her er det jo normalt med kasko? Og om man har det, hvorfor skal man da ha kausjonist?

hvis man ikke har forsikring på den?

er unødig mye ja, men det er den eneste grunnen jeg kan se...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...