Gå til innhold

Pakken kom aldri fram og jeg har kastet lappen med sporingsnummeret


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei

 

Jeg sendte en pakke til Danmark i slutten av november med Posten. Jeg var teit og heiv lappen med sporingsnummeret. Pakken har fremdeles ikke kommet fram til mottaker.

 

Jeg har kontaktet Posten og de sier de ikke kan søke etter pakken siden jeg ikke har sporingsnummer. De sier også at siden de ikke kan søke etter pakken siden jeg ikke har sporingsnummer så kan de heller ikke opprette etterlysningssak. Og siden de ikke kan opprette etterlysningssak kan de heller ikke opprette erstatningssak.

 

Med andre ord har jeg ingen rettigheter fordi jeg ikke har et papirlapp med noen tall på.

 

Kan dette virkelig stemme? Jeg har jo kvittering på at jeg har kjøpt sendingen med hvilken dag og når den ble sendt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, tror vi missforstod hverandre. Når jeg sier "Kvitering for at pakken er sendt" så mener jeg selvsagt denne lappen med bl.a. sporingsnr.

 

Jeg leste litt igjennom postens vilkår nå, og litt i "Postloven", og kunne ikke finne noe direkte om dette.

 

Men det er jo noe i det posten sier, du har ikke kvitteringen på at selve pakken er sendt, altså kvitteringsnummeret. For alt de vet, så kan du ha pakken liggende hjemme fortsatt. Og jeg tror neppe de prøver å være vrange med deg; det er nok bare det at de ikke klarer å finne den igjen i systemet. Altså, du kan bevise at du har kjøpt noe, men du kan ikke bevise at du har sendt noe.

 

Det blir litt som at du tar med deg kvitteringen fra kortautomaten fra matbutikken, og senere kommer tilbake og hevder at det var her du kjøpte en bestemt vare og ønsker å bytte denne, kun begrunnet på kvitteringen fra kortautomaten. Du kan ha kjøpt hva som helst, det eneste som står der, er at du betalte f.eks 154,- for ett eller annet.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Enig med SimDaDim. Kvitteringen du har viser at du har kjøpt en vare(transport). Problemet blir å sannsynliggjøre at denne ikke er kommet frem eller at den i det hele tatt er sendt.

 

Det første du uansett må gjøre er å sende en klage til Posten.no hvor du legger ved alle detaljer. Dersom dette var en pakke av verdi(noe som skulle til reparasjon for eks) så kan du sikkert få en bekreftelse fra mottaker at denne ikke er kommet frem(selv om det ikke bekrefter at den er sendt).

 

Og så får du ta saken derifra. Anbefaler uansett at du til neste gang oppbevarer sporingsnummer frem til forsendelsen er kommet frem til mottaker OG saken du sendte pakken i forbindelse med er avsluttet(retur/reklamasjon osv).

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på hvordan Posten registrerer pakkene og hvilke data som blir registrert. Dersom det kun blir registrert inn sporingsnummeret så er det jo vanskelig å vite hvilken pakke det er snakk om med mindre det er sendt ut et veldig lite antall pakker fra akkurat det kontoret den dagen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vel, pakken kom fram til slutt. Posten kan søke på masse forskjellige hvis de vil, ikke bare sporingsnummer. De fant min pakke på verdien som jeg hadde skrevet opp. Det viste seg at tollen i Norge hadde tatt pakken min av en eller annen grunn og ikke sendt den tilbake slik standard prosedyre er.

 

De kan blandt annet søke på verdi, som sagt, på vekt, på avsender, på mottaker, på mål og på hvilket land pakken skulle til.

 

Jeg snakket også med Forbrukerrådet. De var ganske klare på at man ikke trenger sporingsnummer. Det er selvfølgelig kjekt å ha, men man kan ikke stille dette kravet til kunden da det er urimelig. Det kan jo skje så mye rart med den lappen man har nummeret på.

 

Det endte i alle fall godt til slutt :o)

Lenke til kommentar
Jeg snakket også med Forbrukerrådet. De var ganske klare på at man ikke trenger sporingsnummer. Det er selvfølgelig kjekt å ha, men man kan ikke stille dette kravet til kunden da det er urimelig. Det kan jo skje så mye rart med den lappen man har nummeret på.

 

Det høres jo unektelig merkelig ut. Det betyr jo også da at man ikke skulle trenge kvittering dersom man skulle ønske å klage på noe i en butikk. Synes forbrukeren slipper vel lett her. Stilles mange krav til selger, men svært få til kjøper. Skulle bare mangle at kjøper skal kunne sannsynliggjøre at tingen er kjøpt i denne butikken, eller at en pakke er sendt.

 

Skulle likt å se en rettskjennelse på dette om det eksisterer.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...