Mr.Karlsen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Heisann, Jeg har drevet med video fra ung alder, små amatørkomposisjoner og annet. Men i de siste årene har jeg merket forandringer med hvordan jeg ser en film. Jeg legger konstant merke til klipping, fargedybde, kamerakontroll og musikk. For meg har disse aspektene med filmskapning nesten overgått selve "filmen" jeg ser. Altså er ikke skuespill det viktigste for meg, jeg prøver å få med meg alt som skjer bak og rundt kamera. Jeg stiller kansje et dumt spørsmål men prøv å forstå at alt jeg ønsker er å dykke dypt i hvordan Nyheter, direktesendte programmer og filmer blir laget. Jeg spørr om konkrete ting så det ikke blir vanskelig å forklare. Hvilke program blir direkte og ukomprimert video/lyd kjørt igjennom under en nyhetssending? - Jeg vet det kan være variasjoner fra stasjon til stasjon men kom med noen programmer/tenknikker Hvilke spesifikasjoner har disse maskinene sånn cirka? - Spesifiser gjerne prosessor, videominne og kansje merke ( PC vs Mac ) Hvilke programmer brukes til spillefilmer? - Jeg vet at mitt elskede FCP har blitt brukt til mye men mange overgår programmets "workflow" , så hvilke programmer brukes egentig? - Selvfølgelig har vi jo basisredigeringen men hvilke brukes til effekter som introduksjoner/intro med mye 3D/2D effekter? - Tror dere skjønner sånn ca hva jeg sikter etter... Jeg kan allerede en del men søker etter ny kunnskap, jeg faller av stolen hvis jeg ser en blurrete timeline bak en persjon under et "Behind The Scenes" intervju, en artig lidelse jeg bare kaster med i inlegget Hovedgrunnen til at jeg spør om alt dette er vel at lysten til å lage noe vakkert gnager på meg natt og dag, jeg håper at litt ekstra kunnskap på sidene kan hjelpe meg ut av stolen og bygge på noen av mine mange ideer. Finnes det en dokumentar ute på nettet ett sted, youtube eller kjøpefilm takker jeg ja med glede. Jeg setter grundig pris på alle svar og håper jeg har fulgt reglene med hennsyn til plassering. Med Vennelig Hilsen Ole Karlsen Endret 6. mars 2009 av Ole Van Dole Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Her var det skremmende stille, kansje jeg flytter den til en annen del av Akam... Lenke til kommentar
fergu Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hvilke programmer brukes til spillefilmer?- Jeg vet at mitt elskede FCP har blitt brukt til mye men mange overgår programmets "workflow" , så hvilke programmer brukes egentig? - Selvfølgelig har vi jo basisredigeringen men hvilke brukes til effekter som introduksjoner/intro med mye 3D/2D effekter? - Tror dere skjønner sånn ca hva jeg sikter etter... Til vanlig redigering benyttes Avid. Et relativt vanlig program, men samtitig veldig dyrt og du trenger stor kapasitet for å bruke det ordentlig. Avid har flere forskjellige versjoner, alt fra det mer amatørmessige Avid Express, opp til Avid Media Composer. Enda høyere på prislista har du Avid Symphony og Avid Nitrus. Avid Nitrus brukes for det meste til online-redigering. Det vil si colour correction, fordi bildet er ukomprimert. For 2D og 3D effekter er Shake og Maya de mest populære. Jeg vet ikke så mye om Maya men Shake kan kun brukes på Mac eller Linux. Til Mac koster programmet rundt 30 000, mens til Linux koster det opp mot 100 000. Shake brukes mye til bluescreen/greenscreen, rotoshape, paint. Når du vil fjærne utstyr fra bildet, fremheve noe ved bruk av rotoshape. Maya brukes mest til 3D animasjon og brukes også i sammenheng med Shake. Have a nice day! Lenke til kommentar
eivihnd Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Har jobbet i en av norges største familiefilmer, der ble Final Cut Studio brukt til offline editing... Vet også at Adobe Premiere blir brukt en del i bransjen, og da også After Effects til 2D / titles. Ellers blir Cinema 4D og Maya (som nevnt tidligere) ofte brukt til 3D... Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 I store spillefilmer brukes Avid, ja. Når det gjelder Tv, er det litt annerledes. I hvertfall i Norge. For 1 1/2 hadde jeg utplassering i NRK Hordaland. Akkurat da brukte de Avid, mens TV2 nettop hadde gått over fra Avid til Final Cut på Mac. I dag bruker både NRK og TV2 Final Cut fordi det er mer stabilt enn Avid. Under direktesendinger er det fullstendig annerledes igjen. Repotasjene er jo ferdig redigert, så de er det bare til å sende på lufta når de på kontrollrommet bestemmer seg for det. Men selve direkte-klippet går ikke gjennom noen programmer akkurat, heller svære maskiner og inn på en spesial-PC hvor teknikerne bla.a. velger kameraposisjoner. Så blir de sendt ut til folket Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Tusen hjertelig takk for informasjonen, liker Final Cut sin fremmarsj i industrien for tiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå