Windoge Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg får opp rødt lys på mange av varsellampene. Husker ikke her og nå hvilke av lysene som lyser rødt, men tror det er alle. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Dette er muligens en føler som regulerer forholdet mellom luft og bensin til motoren. Så kanskje det som skjer er at den får alt for mye bensin når du kjører i nedoverbakke. Påvirker den også slik at den får for mye bensin når den er varm og for lite når den er kald. Legg fram dette til verkstedfolkene for det er ikke den første feilen de tenker på. Lenke til kommentar
tinky Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hei! Jeg har akkurat samme problemet med min bil, en peugeot 206 -05 modell. Men forskjellen er at bilen min dauer hver gang jeg girer ned, sånn fra 3-2 og 2-1. Ingen problemer med å gire opp, og når den først går, så går den normalt. Det virker ikke som om den dauer spesielt i nedoverbakker, d ajeg kjørte i går dauet den kun hver gang jeg girte ned, f.eks. i kryss, i en oppoverbakke da jeg måtte bremse ned for bilen foran osv. Dauer også når jeg skifter til revers. Utrolig irriterende! Den har også i det siste dauet når den står på tomgang, men jeg har tenkt at det har vært fordi motoren har vært kald. Får ta en tur på verksted med den så fort som mulig.. Lenke til kommentar
DurangoRT Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Når motoren slukker i rundkjøring el.l. ved lite gass-pådrag kan det lønne seg å ha på A/C hele tiden, da tvinges motoren til å ha et høyere turtall. 1) prøv også å helle dyse-rens/ forgasser-rens el.l. i tanken før en lang-kjøring Når været tillater kan man så 2) rense rundt spjeldet med forgasser-rens el.l. Det er trolig mye sort guffe i en liten kanal forbi spjeldet, der hvor tomgangs-luften må gå når spjeldet er lukket. 3)Ellers kan man rense tomgangs-'motor' (IAC, idle air control) som har en pinne som går inn i og struper denne kanalen, 4) evt. kan man rense trottel posisjons sensor (TPS) som står på spjeld-akselen. Jeg er kommet til steg 1 og 2 på min 10 år gamle Gr.Voyager og synes det har hjulpet litt. Lenke til kommentar
Scalii Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hadde jeg visst hvor jeg fant dette på min opel vectra 96-modell skulle jeg gjerne prøvd det Oppfører seg forsåvidt greit nå bilen, men har ikke vært på noen lengre turer. (Maks 10 min kjøring) Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg hadde samme problem med min '95 mod sephia.. Jeg bytta slangen mellom luftfilteret og motoren, så hjalp det. Lenke til kommentar
ubernoob1 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg har ikke opplevd akkurat det, men har opplevd at om jeg har høyt turtall og bråslipper gassen / trykker inn cluch så faller turtallet fort ned, og går ofte under tomgangstrutall. Har sett dette på en eldre A4 og volvo 940. Skjer bare i enkelte tilfeller, og jeg har tenkt at det har vært fordi motoren har vært kald eller noe slikt, og derfor mistet turtallet fortere enn elektronikken greier å forutsette, og derfor havner den litt på etterskudd når den skal gi tomgangsgass. Kan tenke meg at om tomgangen i tillegg er litt lavt justert så kan slikt førte til en stopp. Har ikke sett dette på nyere biler, kanskje fordi elektronikken sampler turtall oftere, og derfor greier å kompensere bedre? Jeg har samme problem som jeg har skrevet om i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1092792 Fant du ut av hva det var, eller er det noen andre som kjenner til det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå