Windoge Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Har en KIA Sephia som av og til slår seg av etter noe "risting". Problemet oppstår spesielt i enkelte nedoverbakker, og lurer derfor på om noen har vært borti det samme og har råd som fjerner problemet? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Når du sier slår seg av, så tolker jeg det som at motoren stopper. Er feelingen mye lik den du får om du kveler motoren ved å løse ut i 3. gir nå du står i ro? (Riste-riste-stopp?) Høres jo ut som at dette skjer når bilen trekker motoren. Hvordan er det om du kjører bakken med clutchen inne (ikke som løsning på problemet, men som diagnostisering). Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Spiller ingen rolle om bilen er i gir eller fri, problemet oppstår uansett. Motoren slår seg av, ja. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 I det siste året jeg har hatt bilen min, en OG Saab 9-3, har dette skjedd med meg tre ganger. Første gangen var jeg usikker på om jeg hadde komt bort i nøkkelen i midtkonsollen, men de to siste gangene er jeg 100% sikker at jeg ikke har vært der. Det er ikke noe risting ala når du kveler den, bilen bare stopper og du mister all servo/bremseforsterkning osv. Skummelt. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Og det er spesielt i nedoverbakker? Er det som om bilens vinkel skulle ha noe å si for hvordan motoren reagerer? Er det spesielt bratte bakker? Starter den greit igjen etterpå? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Og det er spesielt i nedoverbakker? Er det som om bilens vinkel skulle ha noe å si for hvordan motoren reagerer? Er det spesielt bratte bakker? Starter den greit igjen etterpå? Jeg svarer for min del i hvert fall. Den aller første gangen var jeg på vei inn i en 80-90 graders sving, bilen slukna sannsynligvis rundt da jeg trykte inn clutchen. Andre gangen var det kun en veldig slakk sving. Ingen av disse to første tilfellene er spesielt bratte nedoverbakker, men kan regnes som nedoverbakke. Den siste gangen kom jeg ned fra en brattbakke, men etter at jeg svingte inn på forkjørsveien (sving til høyre), sluknet bilen. Klarer fint å starte bilen igjen i fart. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Den aller første gangen var jeg på vei inn i en 80-90 graders sving, bilen slukna sannsynligvis rundt da jeg trykte inn clutchen. Siden du har kløtsj regner jeg med at bilen har manuell girkasse Det er ikke noe risting ala når du kveler den, bilen bare stopper og du mister all servo/bremseforsterkning osv. Skummelt. Du mister vel ikke servo og bremsekraftforsterker så lenge bilen står i gir og ruller? Eller har du for vane å kjøre rundt med kløtsjen inne? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Nå er ikke jeg mekaniker, men i det første tilfellet (og også de andre), så har ikke ting vært som de skal i hvert fall. Første gangen holdt det på å gå galt (bremsekraften var kraftig redusert!). Jeg clutcher når jeg skal bytte gir. Lenke til kommentar
Scalii Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 opplever nesten samme problemer med min bil, det skal dog sies at den "slo seg av" hele tiden på tomgang før, så jeg fikk stilt litt på tomgangen på verksted, men den slår seg av når jeg har lav fart/lite turtall nå. Skal oppsøke verkstedet igjen i morgen. Har og akkurat skiftet ut hjernen/motorstyringen. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hva slags bil er det snakk om i ditt tilfelle, Scalii? Lenke til kommentar
_CiD-- Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Den aller første gangen var jeg på vei inn i en 80-90 graders sving, bilen slukna sannsynligvis rundt da jeg trykte inn clutchen. Siden du har kløtsj regner jeg med at bilen har manuell girkasse Det er ikke noe risting ala når du kveler den, bilen bare stopper og du mister all servo/bremseforsterkning osv. Skummelt. Du mister vel ikke servo og bremsekraftforsterker så lenge bilen står i gir og ruller? Eller har du for vane å kjøre rundt med kløtsjen inne? Om motoren dør så mister man servo og bremsekraft. Dette pga at servopumpen og vakuumpumpen (hvis dieselmotor) også dør ut siden de drives av motoren. Problemet til trådstarter skjer altså ved at clutchen trykkes inn, motorens rpm faller ned til tomgang samtidig som motoren blir belastet ved at man svinger. Har samme problemet med egen bil, men har ikke helt funnet ut av problemet enda. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Om motoren dør så mister man servo og bremsekraft. Dette pga at servopumpen og vakuumpumpen (hvis dieselmotor) også dør ut siden de drives av motoren. Problemet til trådstarter skjer altså ved at clutchen trykkes inn, motorens rpm faller ned til tomgang samtidig som motoren blir belastet ved at man svinger. Har samme problemet med egen bil, men har ikke helt funnet ut av problemet enda. Jeg har ikke opplevd akkurat det, men har opplevd at om jeg har høyt turtall og bråslipper gassen / trykker inn cluch så faller turtallet fort ned, og går ofte under tomgangstrutall. Har sett dette på en eldre A4 og volvo 940. Skjer bare i enkelte tilfeller, og jeg har tenkt at det har vært fordi motoren har vært kald eller noe slikt, og derfor mistet turtallet fortere enn elektronikken greier å forutsette, og derfor havner den litt på etterskudd når den skal gi tomgangsgass. Kan tenke meg at om tomgangen i tillegg er litt lavt justert så kan slikt førte til en stopp. Har ikke sett dette på nyere biler, kanskje fordi elektronikken sampler turtall oftere, og derfor greier å kompensere bedre? Lenke til kommentar
Scalii Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hva slags bil er det snakk om i ditt tilfelle, Scalii? Opel Vectra 2.0i 96-modell. Tar meg en tur innom verkstedet i dag. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Men vet dere om tiltak til å fjerne problemet? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Om motoren dør så mister man servo og bremsekraft. Dette pga at servopumpen og vakuumpumpen (hvis dieselmotor) også dør ut siden de drives av motoren. ...som igjen drives rundt av de rullende drivhjulene så lenge bilen står i gir, og dermed går servopumpen rundt, stemplene går opp og ned og skaper vakuum i innsuget, og man mister visst ikke servo og bremsekraft likevel. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har du prøvd? Jeg har gjort dette da en bil gikk tom for bensin i nedoverbakken rett før bensinstasjonen. Bremsen ble tyngre og tyngre og presse inn, og det ble tyngre å svinge. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har du prøvd? Jeg har gjort dette da en bil gikk tom for bensin i nedoverbakken rett før bensinstasjonen. Bremsen ble tyngre og tyngre og presse inn, og det ble tyngre å svinge. Ja, jeg har prøvd. Og jeg har tenkt. Og kommet til at det ikke er noen forskjell i det hele tatt på å ha en "død" motor og en motor som "lever" dersom man har foten av gasspedalen (forutsatt en bil med manuelt gir og noenlunde moderne innsprøytningssystem, og at bilen står i et gir som gir et normalt motorturtall). Det er nemlig ingen direkte kobling mellom tenning/drivstofftilførsel og drift av servo- og bremsesystem. Dersom motoren snurrer, vil det fremdeles dannes vakuum i innsuget (for bremsekraft), og eventuelle pumper og andre remedier som er festet til roterende deler med reimer (dynamo, servopumpe, vakuumpumpe for dieselbiler) vil fremdeles drives rundt. En moderne motor utnytter dette, og kutter drivstofftilførselen fullstendig ved motorbrems (usikker på om den også kutter tenningen, hadde vært interessant å vite). Dersom målet er å komme lengst mulig uten motorkraft (som når man går tom for bensin rett før bensinstasjonen) vil man nok aktivt koble ut disse energiforbrukerne ved å sette girkassa i fri eller tråkke inn kløtsjen, og da faller oljetrykk og vakuum raskt, slik du beskriver. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Bilen jeg var uheldig å teste dette med var langt i fra en moderne bil (Chrysler Voyager '90), og sto i gir da hendelsen inntraff. Resten skal jeg ikke utsette noe på, da det virker som du har mye mer kunnskap enn meg om det aktuelle emnet. Takk for opplysninger. Endret 17. februar 2009 av Atald Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Det første jeg tenker er en lufmassemåler eller lambda-sensor som holder på å gå tett.. Edit: Prøv dette Merk at alle punkter i testen skal utføres med gjennomvarm motor! Fremgangsmåte * Finn et lite trafikert sted hvor du ikke er til sjenanse for annen trafikk; - fortrinnsvis en lang, slakk oppoverbakke med konstant stigning. * Sørg for at du er i stand til å gjennomføre testen uten å overskride angitte fartsgrenser. * Start fra lavt turtall, ca 1200 omdreininger på andre gir, eller helst tredje gir hvis forholdene tillater det. * Press gasspedalen i bunn, og hold den der. Registerer hvordan motoren oppfører seg etterhvert som turtallet stiger. Dette varierer selvsagt en del for de ulike motortyper/bilmodeller, men felles er at man får en merkbar økning av dreiemoment /effekt i registeret 1600-2000 omdreininger. == Observasjoner == * Om motoren fungerer som den skal, har den ingen problemer med å dra ut hele turtallsregisteret, opp mot det rødmerkede feltet. * Biler som er beheftet med svak/defekt luftmassemåler, vil i varierende grad ha problemer med å oppnå maks turtall, og det vil gå merkbart saktere etterhvert som motoren arbeider seg oppover i turtallsrgisteret (fra ca 3000- 3500 omdreininger). Noen motorer vil sågar ikke i være i stand til å oppnå turtall opp mot rødmerket område i det hele tatt. Edit2: Det var selvfølgelig luftmassemåler jeg mente. Endret 17. februar 2009 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
_CiD-- Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har du prøvd? Jeg har gjort dette da en bil gikk tom for bensin i nedoverbakken rett før bensinstasjonen. Bremsen ble tyngre og tyngre og presse inn, og det ble tyngre å svinge. Ja, jeg har prøvd. Og jeg har tenkt. Og kommet til at det ikke er noen forskjell i det hele tatt på å ha en "død" motor og en motor som "lever" dersom man har foten av gasspedalen (forutsatt en bil med manuelt gir og noenlunde moderne innsprøytningssystem, og at bilen står i et gir som gir et normalt motorturtall). Det er nemlig ingen direkte kobling mellom tenning/drivstofftilførsel og drift av servo- og bremsesystem. Dersom motoren snurrer, vil det fremdeles dannes vakuum i innsuget (for bremsekraft), og eventuelle pumper og andre remedier som er festet til roterende deler med reimer (dynamo, servopumpe, vakuumpumpe for dieselbiler) vil fremdeles drives rundt. En moderne motor utnytter dette, og kutter drivstofftilførselen fullstendig ved motorbrems (usikker på om den også kutter tenningen, hadde vært interessant å vite). Dersom målet er å komme lengst mulig uten motorkraft (som når man går tom for bensin rett før bensinstasjonen) vil man nok aktivt koble ut disse energiforbrukerne ved å sette girkassa i fri eller tråkke inn kløtsjen, og da faller oljetrykk og vakuum raskt, slik du beskriver. Holder man på gasspedalen vil det også bli mindre vakuum, siden spjeldet da står åpent, men forsåvidt, I en mer moderne bil er dette nok mer trolig. Mine erfaringer er hovedsaklig motsatt men det er så. Om tenningen også kutter vil vel variere ifra system til system. Men ta feks LH 2.4 innsprøytningssystemet til Volvo, der er tenningen koblet via bensinpumpe releet, så hadde drivstofftilførselen blitt kuttet ved å kutte strømmen til pumpen ville også tenningen mistet strøm. Til trådstarter: Får du opp noen varsellamper i dashbordet når dette skjer? Feks, ladekontroll eller oljetrykk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå