Gå til innhold

Musikk: [Melodisk Trance] - Listen Up


Anbefalte innlegg

Lite å si her, vet jeg har ett lite jobb med oppbyggingen og overganger men har ett lite resultat foreløpig som folk kan vurdere.

 

BPM:135

kbps:192

Varighet:3:26

Software: Modplug tracker, utallige vst og samples brukt.

linky

 

edit: Ja det har vært noen problemer med server full, aner ikke hvorfor men bare tryk på play flere ganger så burde det gå.

 

**Oppdatert utgave!!**

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier er oppbygningen og overgangene litt rare. Jeg liker ikke alle lydene så godt, og det er et par av notene som høres litt feil ut i takt 5 og 6 av melodien, men ellers er den kjempebra. Jeg får litt assosiasjoner til Gouryella faktisk :D Fortsett å jobbe med denne (y)

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å få til noen hardere hihats. De høres litt tynne og fislete ut nå.

Litt brå overgang til breakdown. Fin atmosfære og melodi i breaket :)

Synes kanskje du kunne hatt noen mer hørbare akkorder i en eller annen pad når trommene kommer inn igjen etter trommene. Den melodien er forresten veldig fin :)

En litt mer drivende basslinje (som spiller på 16-delene i takten, og kanskje har litt mer mellomfrekvenser) hadde vært fint etter breaket og

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har et litt anderledes tips: Og det er å være forsiktig med å høre for mye på "gode råd" fra andre. Kommer selvsagt ann på hvor lenge du har holdt på med å lage musikk. Men med mindre du skal i studio å lage plate allerede i mårra, så er mitt beste råd at du fortsetter å lage din egen musikk 100% etter din hjerne og hjerte. I værste fall så kan du miste din egen "sound" ved å streve etter å justere musikken din ut i fra andre sine synspunkter.

 

La din egen musikk leve sitt eget liv. Produsjonen og lydbildet kommer seg for hver låt du lager. Så kan du heller gå tilbake til de gamle låtene dine senere hvis de tenger litt finpuss. ;)

 

Sjekk ut noen av de demo-tapene til Liam Howlett i The Prodigy (burde ikke være så vanskelig å finne hvis du leter litt).. Han var langt i fra noen perfekt producer på den tiden. Men han hadde sin egen "sound". Og han dreit i kritikken og "tipsene" fikk. Dette tror jeg hjalp han med å raskere blir skikkelig dyktig til det han gjør. I dag er han guden over elektronisk musikk.

Lenke til kommentar

Nå var jeg så dum at jeg har slettet den opprinnelige utgaven. Hvis noen har den, gidder de å laste den opp?

Mulig starten er litt tammere, men oppbygningen på låta er blitt mye bedre siden ikke alle instrumentene og melodien er introdusert helt på begynnelsen men heller jevnt fordelt slik at man får mer å glede seg til. Samt så er lengden på låta redusert fra 5 til 3.30 min. Da må man fjerne endel ting.

 

Ang tips: Jeg hører på tips, jeg verdsetter hva folk sier om mine låter men det betyr ikke at gjør akkurat som de sier. Men det gir meg inspirasjon, slik at jeg klarer å utvikle meg som musiker. Jeg blir jo inspirert fra mine omgivelser, låter jeg hører på, hva jeg leser osv. Så forhåpentligvis så vil all den inspirasjonen bunne ut i enda flere og gode låter ifra meg.

 

Nyeste utgave

Lenke til kommentar
Jeg har et litt anderledes tips: Og det er å være forsiktig med å høre for mye på "gode råd" fra andre. Kommer selvsagt ann på hvor lenge du har holdt på med å lage musikk. Men med mindre du skal i studio å lage plate allerede i mårra, så er mitt beste råd at du fortsetter å lage din egen musikk 100% etter din hjerne og hjerte. I værste fall så kan du miste din egen "sound" ved å streve etter å justere musikken din ut i fra andre sine synspunkter.

 

La din egen musikk leve sitt eget liv. Produsjonen og lydbildet kommer seg for hver låt du lager. Så kan du heller gå tilbake til de gamle låtene dine senere hvis de tenger litt finpuss. ;)

 

Dette er jeg ikke helt enig i. Selvsagt skal man ha sin egen sound, man kommer ingen vei uten! Men jeg tror ikke at det å ta imot tips fra andre forhindrer dette. De store produsentene er de som vet hva som funker og hva folk liker (og det kan du ikke finne ut uten feedback fra publikum) og klarer å skape sin unike sound ut ifra det. Det er, slik jeg ser det, ikke sånn at bare du er original så er du bra. Det må også være et bra teknisk nivå på det man lager, og når man skal opparbeide seg teknisk vil jeg si at tilbakemelding fra andre absolutt er en stor fordel og noe som kan få prosessen til å gå mye raskere. Feedback fra andre kan gjøre deg oppmerksom på ting du ikke hadde vært i nærheten av å tenke selv. I tillegg er det veldig lett å høre seg døv på sin egen musikk, f eks jobbe seg helt fast i en dårlig mix osv. I slike tilfeller er det også greit å få et puff i riktig retning fra noen utenforstående.

Lenke til kommentar
Dette er jeg ikke helt enig i. Selvsagt skal man ha sin egen sound, man kommer ingen vei uten! Men jeg tror ikke at det å ta imot tips fra andre forhindrer dette. De store produsentene er de som vet hva som funker og hva folk liker (og det kan du ikke finne ut uten feedback fra publikum) og klarer å skape sin unike sound ut ifra det. Det er, slik jeg ser det, ikke sånn at bare du er original så er du bra. Det må også være et bra teknisk nivå på det man lager, og når man skal opparbeide seg teknisk vil jeg si at tilbakemelding fra andre absolutt er en stor fordel og noe som kan få prosessen til å gå mye raskere. Feedback fra andre kan gjøre deg oppmerksom på ting du ikke hadde vært i nærheten av å tenke selv. I tillegg er det veldig lett å høre seg døv på sin egen musikk, f eks jobbe seg helt fast i en dårlig mix osv. I slike tilfeller er det også greit å få et puff i riktig retning fra noen utenforstående.

 

Du trenger selvsagt ikke være enig. Men jeg står fast på mitt. Kritikk og "hjelp" som går direkte på hvordan musikken er laget, er noe som man helst bør drite i (min personlige mening). Med mindre man da lager musikk for andre fremfor seg selv (feks musikk til film, tv, dataspill, eller lignende), så kjør på med din egen stil. Ta til deg alt av tips fra andre bedrevitere, så er sjansen stor for at musikken din blir en glattpolert og fin musikk som 1000 andre produsenter også lager mer eller mindre likt.

 

Tips som derimot ikke er så dumme, er de som går på mastering, mixing og generell lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Du trenger selvsagt ikke være enig. Men jeg står fast på mitt. Kritikk og "hjelp" som går direkte på hvordan musikken er laget, er noe som man helst bør drite i (min personlige mening). Med mindre man da lager musikk for andre fremfor seg selv (feks musikk til film, tv, dataspill, eller lignende), så kjør på med din egen stil. Ta til deg alt av tips fra andre bedrevitere, så er sjansen stor for at musikken din blir en glattpolert og fin musikk som 1000 andre produsenter også lager mer eller mindre likt.

 

Tips som derimot ikke er så dumme, er de som går på mastering, mixing og generell lydkvalitet.

 

Det er jo forsåvidt en interessant diskusjon :)

 

Jeg tror at hvis du lager musikk for deg selv, så forblir det sannsynligvis sånn. Altså at musikken ikke når noe lenger enn dine nærmeste venner og bekjente - som er helt greit hvis du ikke sikter mot noe mer...

 

Forresten så tror jeg også at originalitet og særpreg er noe som kommer over tid, mens du opparbeider deg teknisk og utvikler din egen workflow osv. Er ikke som om alle nybegynnere er så forbanna originale :p

 

Og ja, jeg er enig i at det er det som går på mastering, mixing og lydkvalitet/lydbilde er det viktigste å få tilbakemelding på. Men det kan være andre ting og - f eks musikkteori osv

Lenke til kommentar

Russetunes? Ouch!

Må si meg uenig der.

 

Jeg synes gitaren i breakdownet er veldig diffus og vanskelig å høre. Høres ut som du har EQet vekk masse midtfrekvenser på den eller noe.

 

De dypere frekvensene etter breakdown høres ganske "grisete" og upresise ut. Har du brukt reverb uten å kutte vekk bassen eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Hmm, det skal jeg undersøke imorgen(ikke hjemme, helg og party). Kan godt være at du har rett. Bruker tracker for å lage musikk og da er vanskelig å se slike ting uten å isolere kanalene, samt at jeg har endret på låta ganske mye fra første utgave uten å kontrollere for slike ting.

 

Gitaren har jeg gjort ganske lav for at den skal ikke skal kunne høres når selve melodien kjøres, tenkte at det kan bli litt mange melodier på engang. Skal høre igjen og se hva jeg gjør med det. Men takk for tipset ang bassen.

Lenke til kommentar
Gitaren har jeg gjort ganske lav for at den skal ikke skal kunne høres når selve melodien kjøres, tenkte at det kan bli litt mange melodier på engang. Skal høre igjen og se hva jeg gjør med det. Men takk for tipset ang bassen.

 

Vel, jeg kommer på to ting du kan gjøre for å unngå dette:

Enten så kan du lage en ny kanal med samme gitaren som du gir litt mer midtfrekvenser og lar være høyere, og så bruker du den når det bare er gitar og bruker den andre når melodien kommer inn.

 

Eller så kan du bruke automation og legge inn en equalizer (også med boost på midtfrekvenser) som du skrur av når melodien kommer inn.

 

Hvis du ikke har brukt masse reverb på bass-synthen(e) bør du kanskje sjekke om noen av dem har en veldig høy release-time, sånn at notene får veldig lange haler. Dette kan også gjøre bassen gromsete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...