Dudster Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Heisan. Har nettopp bygget opp en pc bestående av et ASUS P5Q hovedkort. Har satt den opp med 2stk 200GB SATA disker på port 1 og 2 og 4 500GB SATA disker på port 3-6. Port 7 & 8 er ubrukt. Problemet er at pc'en ikke liker når jeg kjører med begge diskene på 200GB samtidig. Om jeg napper 200GB disken i port 1 ut, så finner Marvel kontrolleren den andre 200GB disken i port 2 og booter som normalt. Har satt opp Marvel chippen i BIOS til å kjøre speiling mellom de to diskene og det opprettes da en slags virtual drive som kommer opp i Boot order i BIOS. I det øyeblikket jeg plugger inn den andre disken igjen, så finner maskinen ingen boot device. Tenkte først at det kunne kanskje være noe Master/Slave jumper greier, så jeg sjekket opp siden hos WD og fant at det er ingen Master/Slave jumper på SATA disker. Har ikke lyst til å plugge inn to av de fire 500GB diskene i port 1 og 2 for å se om hovedkortet liker det bedre, da de er smekkfulle av stash jeg ikke vil miste ( alle min DVD'er rippet over ). Noen ideer? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Så vidt jeg vet, så har ikke Marvell kontrolleren noe med SATA å gjøre på et P5Q kort, det er Silicon Image pluss Intel ICH10R som styrer med SATA. Marvell har kun med IDE porten å gjøre. Hvis du mener de to SATA portene nærmeste kanten på HKet, så er de styrt av Silicon Image Sil5723 kontrolleren. Sjekk om Drive XPert Control er satt til Auto eller Enabled i BIOS. Finn deretter Update to normal mode. Da skulle du kunne bruke begge SATA diskene dine. Du finner dette på side 3.40 (kapittel 3.8.2) i instruksjonsboken til hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå