Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk problem - kan ikke lese innholdet

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke mye morro her altså

Problemet begynte for en tid siden , fikk "blåskjerm" noen ganger, og måtte restarte maskinen, en bærbar ACer Aspire 3100..

Fredag gikk det helt galt - maskinen stoppet og lot seg ikke starte opp igjen. Gikk inn i bootmenyen og sjekket at boot-rekkefølgen var ok.

Nå har jeg tatt ut harddisken (det er en c- og d- disk i en enhet) og prøvd å koble den til en av de andre maskinene mine via en usb-overgang. Da finner jeg den ene, D-disken, mens C-disken gir følgende morosomme beskjed når jeg ser på "min datamskin"

" Disketten i stasjon E (det er min C-disk) er ikke formatert. Vil du formatere nå ?"

Prøv å starte opp maskinen ( den med feil på ) med Knoppix-Live-CD og det går jo bra, men innholdet på C-disken klarer den allikevl ikke å lese. Også installert programmene Data Recovery og Handy Recovery. Nå er jeg ikke noen ekspert på slike program, men jeg ser i alle fall at også på disse finner den disken, men klarer ikke å lese noe innhold. Ser at D-disken stør med "type fat32" , mens på C står det "unknown"....

Hjelp - hva gjør jeg ? Ser noen snakker om partisjonerings-program osv, men vil det være til hjelp for meg ? Hva gjør jeg videre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen i klubben!

Det kan virke som om partisjonstabellen på disken har blitt korrupt, og da aner ikke PC'en hva den skal gjøre.

Men - sannsynligvis er partisjonen tilstede på disken, så oppgaven er å få gjenopprettet partisjonstabellen slik at den matcher partisjonen. Og det kan TestDisk hjelpe deg med. Dette verktøyet er ett av mange som ligger på The Ultimate Boot CD. Last ned ISO image og brenn til CD. Boot og kjør.

Men først vil jeg anbefale deg å ta en sektor-for-sektor backup av den kranglete disken mens du har den tilkoblet en annen PC. Hvis du har muligheter for det. (Du kan f.eks. kopiere sektorene fra harddisk til disk-image på en annen disk.)

TestDisk er et slagkraftig verktøy, og det går an å gjøre feil med det, som med andre verktøy.

Feilen kan jo være en tilfeldig feil som ikke vil gjenta seg på lang tid, eller den kan være et symptom på at disken begynner å bli sliten. Selv om du får rettet opp feilen, kommer du til å stole på denne disken fra nå av?

Lenke til kommentar
Velkommen i klubben!

Det kan virke som om partisjonstabellen på disken har blitt korrupt, og da aner ikke PC'en hva den skal gjøre.

jeg ville ha kjørt SpinRite på disken - den vil kunne reparere de skadde sektorene slik at Windows greier å lese/rette opp partisjonstabellen selv. SpinRite vil også greie å "fortelle" disken om evt råtne sektorer slik at disken for fremtiden bruker "reserve" sektorer isteden. SpinRite koster noen kroner men det funker strålende for slike problemer du beskriver.

-edit "for fremtiden"

Endret av firefox
Lenke til kommentar

SpinRite er et fantastisk verktøy, men det retter ikke opp feil i partisjonstabellen dersom feilen skyldes at feil informasjon har blitt skrevet til partisjonstabellen.

SpinRite jobber på disksektor-nivå og er likegyldig til hva slags partisjonering og/eller formattering det er på disken. Klassiske harddisker lagrer data på et magnetisk medium. Over tid kan "lesingen" av data fra det magnetiske mediet by på problemer ved at man ikke helt er sikker på om man leser en "0" eller en "1". Denne type problemer kan SpinRite ofte korrigere 100% ved hjelp av statistiske metoder og bruk av diskens egne feilkorreksjonsmekanismer. (SpinRite er avhengig av å kunne ha direkte kontakt med disken, så man må bruke et IDE- eller SATA-interface og ikke et eksternt USB-kabinett, f.eks.)

Hvis TestDisk klarer å kjenne igjen partisjonsstrukturen på disken ved hjelp av å analysere det som ligger der, så vil den kunne gjenopprette partisjonstabellen, dvs. skrive den på nytt, og da har du i praksis gjort den samme jobben på de sektorene der partisjonstabellen ligger som SpinRite ville ha gjort. (Men SpinRite ville jo ha gått over resten av disken også.)

Ettersom SpinRite leser sektordata, forsikrer seg om at de er korrekte, og så skriver de samme sektordata tilbake til disken, så vil alle data på disken bli "frisket opp", og man utsetter eventuelle leseproblemer pga. "tvetydige magnetiske data". Derfor anbefales det å kjøre SpinRite med jevne mellomrom før det oppstår feil på disken, men det vanlige er vel å vente til krisa står i døra og sier "Overraskelse!"

Lenke til kommentar

holder på å prøve Testdisk nå, men det ligger nok litt over mitt nivå . Har funnet litt ut om hvordan det kan brukes på http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step - men er allikevel usikker på hvordan jeg skal gripe dette fatt.

Etter å ha kjørt en analyse på diskene (med testdrive) , ser det ikke ut til at C-disken dukker opp, den finner bare innholdet på en av de 60Gb diskene + noe som heter (PQSERVICE), som jeg forstår er en skjult på en av diskene...

Nå er jeg i ferd med å kjører "deeper search" - er jeg på jorde eller ?

Endret av janerikhaugen
Lenke til kommentar
Alt håp ute ?

Not necessarily ...

Men det er som du skjønner ingen enkel fix for det problemet du har, og jeg kjenner ikke TestDisk godt nok til å "fjernstyre" dine aksjoner herfra hvor jeg sitter nå.

Hva slags OS har (hadde ...) du på maskinen?

Har du noen livsviktige filer på C-partisjonen? I så fall ville jeg prøvd et file recovery-program og forsøkt å hente ut filer fra den. (Og så ville jeg ha planlagt et backup-opplegg fra nå av.)

Den PQSERVICE-partisjonen kan være en komponent i maskinens gjenopprettingsprosedyre, dvs. at du kanskje kan installere systemet på nytt fra denne skjulte partisjonen. Du må muligens boote maskinen med en spesiell CD eller noe for å få dette til. (Les i boka.)

Hvis du må gjenopprette systemet, sjekk hva som vil skje med D-partisjonen din først. Hvis hele disken blir reformattert og all plass blir gitt til C:, da bør du sørge for å ha kopier av filene på D: også ...

Lenke til kommentar

Kjørte med Windows XP

Har jo liten greie på det her, men testdisk synes jeg var vanskelig. Først fant den ikke noe innhold på C-disken, men etter å ha tatt en "deeper search" fant den endel... Men hva jeg da gjør vet jeg ikke, så jeg er like langt med det.

Prøver nå Handy recovery programmet, det har jo også problemer med å lese noe innhold på disken, men den finner mange "lost partitions" - så kanskje jeg kan brukde dem til noe ?

D-disken er berget, har lagt alt innholdet der over på en ekstern disk allerede...

Lenke til kommentar

...ja det var det da. Har noen filer på C som jeg gjerne skulle hatt tak i. Tar backup av endel innhold ganske regelmessig, men må jo bli enda flinkere der skjønner jeg.

Så recovery-cd'en kommer jeg nok til å ta i bruk, men venter til jeg har prøvd litt til med diverse gjenoppretningsprogramemer, og testdisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...