Gå til innhold

Har D60, mistenkelig lyst på D90 (+ noen objektivbytter)

Anbefalte innlegg

Jeg har altså D60 og følgende objektiver:

Nikon 12-24 f/4

Nikon 18-55 f/3,5-5,6 VR

Nikon 50 f/1,8

Nikon 55-200 f/4-5,6 VR

Lensbaby 3g

Jeg vurderer å selge D60 med både 18-55 og 55-200 og kjøpe D90 med enten 28 f/2.8 eller 35 f/2.0 (og etter hvert 85 f/1,8). Telezoomen blir så og si aldri brukt og kit-ojektivet må jeg vel hive med for at noen skal gidde og kjøpe pakken.

Det andre alternativet mitt er å beholde alt jeg har og i tillegg kjøpe den nye 35mm'en.

D60 med kit-objektiv og telezoomen får jeg vel solgt for rett over 5 000 (tror jeg). D90 + 35 f/2.0 koster i underkant av 10 000. Så her må jeg ut med ca 5 000 kr for et bytte.

Det andre alternativet mitt vil koste ca 2 000 (er det ikke det som kommer til å bli prisen på det nye objektivet?)

Det jeg savner mest på D60, som jeg vil få med D90 er trådløs blitsstyring med min SB-600, AF-motor i huset, mindre støy på høy ISO.

Det er jo ganske stor forskjell i pris på disse to alternativene. I tillegg vil jeg miste en god del mm i teleenden. Disse blir riktig nok svært sjeldent brukt, men de er jo grei å ha. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, 35 f/2 er vel også et bedre objektiv (i følge de testene jeg har lest). Så den er egentlig grei. Er veldig spent på den nye 35mm'en, også da. Kanskje den også skal vurderes (til D90), selv om den kun er for dx (med tanke på fremtiden).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Ja, 35 f/2 er vel også et bedre objektiv (i følge de testene jeg har lest). Så den er egentlig grei. Er veldig spent på den nye 35mm'en, også da. Kanskje den også skal vurderes (til D90), selv om den kun er for dx (med tanke på fremtiden).
Ja, jeg ville vurdert AF-S 35mm f/1.8... Ser meget lovende ut, tross alt.

Sper du på sikt på med en 85mm f/1.8 har du en meget behagelig og god objektivpark til en D90...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Får vel høre med damen om hun vil ha D60'en da, hvis ikke legger jeg den vel ut for salg (etter jeg har tenkt litt mer på det). Skal damen ha det blir det jo fort enda dyrere for meg, men sånn er vel livet...

Edit: Hvordan er det forresten å betjene D90? Har aldri holdt i en (skal selvfølgelig kjenne på det før det eventuelt handles noe som helst). D60 kan jeg betjene i blinde med begge armene på ryggen, vil jeg får noen negative overraskelser med D90? Etter hva jeg har lest skal både grep og betjening være bedre, men nå er jeg veldig vandt til D60. Jeg er også litt redd for størrelsen på D90 siden jeg er såpass fornøyd med størrelsen på D60.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Får vel høre med damen om hun vil ha D60'en da, hvis ikke legger jeg den vel ut for salg (etter jeg har tenkt litt mer på det). Skal damen ha det blir det jo fort enda dyrere for meg, men sånn er vel livet...

Edit: Hvordan er det forresten å betjene D90? Har aldri holdt i en (skal selvfølgelig kjenne på det før det eventuelt handles noe som helst). D60 kan jeg betjene i blinde med begge armene på ryggen, vil jeg får noen negative overraskelser med D90? Etter hva jeg har lest skal både grep og betjening være bedre, men nå er jeg veldig vandt til D60. Jeg er også litt redd for størrelsen på D90 siden jeg er såpass fornøyd med størrelsen på D60.

Hvis du selger begge zoomene dine, mister du også den muligheten, men det er vel noe du er forberedt på.

Når det gjelder betjening bør du selvfølgelig prøve å holde en D90 i hånden for å se hvordan det føles.

Det ekstra kontrollhjulet og (nesten) dedikerte knapper for hvitbalanse og iso, samt knapper for eksponering og utløsermodus utgjør en veldig stor forskjell i forhold til D40/60 i og med at du slipper å inn på infoskjermen/meny for å endre dette.

Skal du bruke TTL ved trådløs blits, er FV (flash value) lock en kjæregen egenskap for å forhindre at mennesker blunker.

Tror nok ikke du vil savne de 5 000 alt for mye om du oppgraderer, men kanskje, som nevnt, zoom muligheten.

Lenke til kommentar

Det er kun om jeg skal endre hvitbalanse jeg trenger å gå inn i menyen på min D60, og det er uansett ikke ofte jeg skal (skyter i RAW), og det er heller ikke særlig mange trykk som kreves (2 faktisk). Men joda, jeg ser poenget ditt, og det er også en av grunnene til at jeg vil ha D90. Må bare få forsvare D60 litt også, virker som om det ikke er så mange som har fått med seg at noen av knappene er programerbare.

Zoom trenger jeg egentlig ikke så veldig. Hadde nok vært greit i teleenden, men som sagt; tele er ikke helt min greie.

Hva vil være en grei pris på pakken (D60 + 18-55 + 55-200)? Alt er som nytt (muligens en liiiten ripe i 18-55) med kvitteringer og orginal embalasje. Har i tillegg japan photo sin forsikring på kameraet, er det noe som vil følge kameraet ved salg?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Det er kun om jeg skal endre hvitbalanse jeg trenger å gå inn i menyen på min D60, og det er uansett ikke ofte jeg skal (skyter i RAW), og det er heller ikke særlig mange trykk som kreves (2 faktisk). Men joda, jeg ser poenget ditt, og det er også en av grunnene til at jeg vil ha D90. Må bare få forsvare D60 litt også, virker som om det ikke er så mange som har fått med seg at noen av knappene er programerbare.

Zoom trenger jeg egentlig ikke så veldig. Hadde nok vært greit i teleenden, men som sagt; tele er ikke helt min greie.

Hva vil være en grei pris på pakken (D60 + 18-55 + 55-200)? Alt er som nytt (muligens en liiiten ripe i 18-55) med kvitteringer og orginal embalasje. Har i tillegg japan photo sin forsikring på kameraet, er det noe som vil følge kameraet ved salg?

Du kan vel bare tilegne én knapp valgfrie funksjoner, eller tar jeg feil? Det tar ikke mye lengre tid å skifte innstillinger på D60, men om du er fornøyd med bruken osv blir 5 000 plutselig ganske mye for trådløs blitsstyring og én (og en halv?) stopp bedre iso-ytelse. Det finnes jo alternativer som radioutløsere osv., og som du sier kommer Nikon med 35mm AF-S til ca 2 000.

Grei pris er ca 70% av ny pris, som ligger på ca. 4 000 for D60 med 18-55 VR og 2 000 for 55-200 VR. Forsikringen følger vel kameraet ja, men er vel ikke noe jeg ville regnet med som et tillegg i pris desverre.

Lenke til kommentar

Det er vel derfor jeg laget denne tråden. Er ganske usikker. Jeg er veldig fornøyd med D60, det er kun mangelen på fokusmotor i huset og blitsstyring som virkelig plager meg. Men så er det jo andre fordeler med D90 også, da. Det er jo bedre på de fleste områder.

Tror jeg legger ut for salg og ser om jeg får noen gode bud, hvis ikke så beholder jeg det bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...