Hobbe Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Jærkysten er svært gunstig for utbygging av vindkraft. dersom, si Lyse søker om tillatelse (konsesjon) om å bygge vindmøller langs kysten, hvilke argumenter for/imot finnes det? Vindparken vil bestå av 200 vindmøller, hver på 93m høy og en rotorbladdimensjon på 42 meter. disse vindmøllene vil klare å forsyne hele Stavangers befolkning med fornybar energi. noen meninger eller tanker om dette. helst saklig og gjerne med link Endret 17. februar 2009 av TSP Endret emnetittel fra "Vindmøller på langs Sola" til "Hva tror dere evt. om vindmøller langs Sola?" - TSP Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 for argumenter; - fornybar energi - ren energi utvinning - blir muligens billigere strømpriser his dere mot argumenter; - vet ikke om dette er sant men da jeg var på nordland unge høyres folkestyre møte hadde kom det en med et foredrag og påsto at vindmølleparker ødelegger havbunnen mer en oljeplatformer - noen mener at de er stygge (jeg gjør det ikke ) - fugler skal hvis nokk kræsje og dø av vindmøller - trenger man å lage vindmøller siden norge har vannkraft? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 - fugler skal hvis nokk kræsje og dø av vindmøller Jeg har lest at det er 1 av 10 000 fugler som dør av vindmøller i nærområdet. Jeg har ingen god kilde på det nå, men det gir vel en pekepinn. - trenger man å lage vindmøller siden norge har vannkraft? Vi har nok kraft. Men vi bør høste så mye energi vi kan for å sende ut av landet for å avlaste ikke-fornybare energikilder. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Helt klart for utbygging av vindmøller i Norge, bare synd det ikke finnes et eneste politisk parti (hvertfall ikke som jeg vet om) som faktisk er for å satse mye på vindkraft. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jærkysten er svært gunstig for utbygging av vindkraft. dersom, si Lyse søker om tillatelse (konsesjon) om å bygge vindmøller langs kysten, hvilke argumenter for/imot finnes det? Vindparken vil bestå av 200 vindmøller, hver på 93m høy og en rotorbladdimensjon på 42 meter. disse vindmøllene vil klare å forsyne hele Stavangers befolkning med fornybar energi. noen meninger eller tanker om dette. helst saklig og gjerne med link Du er klar over at det allerede er søkt om, og godkjent for utbygging av vindmøller på Jæren? Det skal bygges 40 vindmøller på høg-Jæren (dvs rundt Kartavoll om jeg husker rett) som skal starte å levere strøm i løpet av året. Lenke til kommentar
SG1 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg har lest at det er 1 av 10 000 fugler som dør av vindmøller i nærområdet. Jeg har ingen god kilde på det nå, men det gir vel en pekepinn. Vindmøller er et stort problem for havørnbestanden. 9 stykker ble drept i løpet av de første 8 månedene på Smøla. Kilde Det er jo synd at en så flott fugleart rammes så mye av vindmøller til havs. Kanskje vindmøllene kan konstrueres bedre med tanke på dette? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Ja, og toget kjører på dusinvis av elger. Skal vi stoppe med å kjøre tog også? Seriøst, NOE må man ofre for det å være miljøvennlig. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk sutrer sånn over vindmøllene. Hadde det vært penere å sett inn i pipene på et atomkraftverk? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Å berge utryddingstruede dyrearter er rent idioti faktisk. Er dere klar over hvor mange dyrearter som har død ut i løpet av Jordens historie? Hvor mange dyrearter som dør ut hver dag? Hvilke dyrearter som døde ut for å gi plass for oss menneskene en gang for noen tusen år siden. Hadde det ikke vært for at utryddingstruede arter døde ut, så hadde vi aldri vært her i dag. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Du kan ikke bruke det argumentet for alt, Nikka. Vi kan ikke bare utrydde for eksempel torsk. Vi har en næringskjede der noen arter er avhengige av hverandre der vår innflytelse kan gi uforutsette konsekvenser. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Du kan ikke bruke det argumentet for alt, Nikka. Vi kan ikke bare utrydde for eksempel torsk. Vi har en næringskjede der noen arter er avhengige av hverandre der vår innflytelse kan gi uforutsette konsekvenser. Det du snakker om er å endre utviklingen, eller å styre den i en retning. Det har også uforutsette konsekvenser skal jeg fortelle deg. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Riktig det og. Men la oss tenks oss denne situasjonen. Det viser seg at mennesker dumper et eller annet i havet, noe vi kan unngå. Alle alger dør. Så knekker hele næringskjeden. Er det rett eller galt å forhindre det? På små, relativt ubetydelige arter som havørner har jeg ikke noe imot at man skal bevare de hvis vi har tullet med bestanden, men hvis de hindrer oss fra å bygge vindmøller bør vindmøllene ha prioritet. Det er selvfølgeig fint om vi kan unngå å gjøre noe med bestanden men jeg er enig med Astralnoise her. Endret 16. februar 2009 av Fruktkake Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg virket litt for vindkraft, helt til jeg leste om det med havørnen. Så nå er jeg i mot! Vakre skapninger som disse bør vernes med all makt. Litt off topic: Hvordan er thorium-forskningen i norge? Har Norge satset noe mer eller gjort noe med det? Har andre land også settet seg inn i dette? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Ja, atomkraft er kult. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg er absolutt for mer vindkraft, helst skulle jeg likt å sett det offshore, men det er ikke mulig med dagens kostnadsnivå. Litt gøy at folk enda drar frem Tjernobyl straks noen nevner ordet "kjernekraft" :!: Er dere virkelig så naive? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Nei, men tanken på at alt avfallet skal bare ligge der er ikke særlig god. Ville du virkelig hatt et atomkraftverk i stedet for et knippe vindmøller? Aner du hvor mye natur som ville blitt ødelagt for å grave frem all denne thoriumen Norge visstnok skal ha? Endret 16. februar 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Klart det blir avfall, men i Norge har nok av fjell å lagre det i. Helst ville jeg hatt kjernekraft i tillegg til vindkraft, dette for og kunne opprettholde produksjonen når vindkraften/vannkraften ikke klarer å levere tilstrekkelig. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Litt gøy at folk enda drar frem Tjernobyl straks noen nevner ordet "kjernekraft" :!: Er dere virkelig så naive? Her er en god gjennomgang av atomkraft. Den vil jeg anbefale alle å lese. Atomkraft er mye mer sikkert enn det var før, i tillegg til at forholdene i Tsjernobyl var dårlige. Men atomkraft vil aldri være 100% sikkert ifølge lenken min. Men du forstår vel hvorfor man er redd for det, hvis man har levd når det skjedde? Her er en gjennomgang av problemer med vindkraft. I Norge har vi da vannkraft som er svært regulerbart, derfor vil vi ikke få problemet tyskerne har i like stor grad. Jeg har bare lest til side 2 av den for nå, men den er lovende. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Eg er ikkje so altfor glad i vindmøller på land grunna det visuelle. Dersom eg vel å ta over garden til far min er eg framtidig grunneigar av Mehuken 2, og det er jo klart at det gjev litt ekstra inntekt for oss. Mehuken 1 har eksistert nokre år no, og havørnbestanden her har faktisk vakse til trass for møllene. Det var nesten ikkje ørner her før utbyggjinga. Det har nok hendt at ei og anna ørn har floge i dei, men eg har i alle fall aldri høyrt noko om det. Vindkraft til havs derimot, meiner eg er svert bra! Snart skal truleg Vestavind Kraft byggje ut Stadtvind i havet rett utanfor her, og dei 216 flytande møllene skal vere so langt til havs at det ikkje vil vere mogleg å sjå dei frå land. Det skal om ikkje lenge setjast opp ei testmølle på vika rett nedfor bygda her, so det skal verte spanande å sjå om den klarer det harde vêret. Endret 16. februar 2009 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Faren min kom med ein ganske merkeleg påstand som han vistnok hadde lest i Dagbladet eller noko sånt. Påstanden gjekk ut på at det krevde så mykje energi å produsere og sette opp ei vindmølle, at det tok fleire år før dei hadde tjent "tilbake" energien som hadde blitt brukt på å lage og sette dei opp? Kan dette verkeleg vere sant? Eller er det berre tullball? Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er sant. Det samme med alle andre anlegg. Dette kalles investering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå