Gå til innhold

Alarmdiode i bil.


Anbefalte innlegg

Nå er dette ikke PC-relatert, men jeg prøver her uansett.

 

Når jeg kjøpte bilen min så var alarmen tatt ut, men dioden var der fortsatt. Og da jeg foreløpig må prioritere andre ting før jeg kjøper en fungerende alarm til bilen vil jeg gjerne få til at denne dioden blinker mens bilen ikke er i bruk.

 

Jeg tenkte på en relë-styrt krets men er usikker på hva rele jeg trenger og hvor jeg skal ta strøm ifra ettersom jeg gjerne vil at den slutter å blinke når tenningen skrus på.

 

Kan noen hjelpe til her? Bilen er en BMW E30 325i

 

Takker på forhånd!

 

Mvh. NetFinity

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres OK ut.. Men har du noen idëer om hvor jeg kan låne strøm ifra? Er det noen generelle kretser som slås på i sammen med tenningen?

 

Hva slags relëer trenger jeg her? dioden ser ut som de som står i fronten på PCkabinetter. Da er den kansje 3.3V?

Lenke til kommentar

Hva slags diode det er vet jeg ikke. Det trenger ikke være 3,3V diode fordet om den ser ut som det. Du kan jo ta strøm/signal fra kjørelysa? Evt. radioen/stereoen. Disse pleier jo å skru seg på når du skrur på tenninga. Du må sansynlig bygge en styrekrets av IC eller transistorer eller noe for å få blinking. Strengt tatt trenger du vel ikke relé for å drive en liten lysdiode egentlig.

Lenke til kommentar
Høres OK ut.. Men har du noen idëer om hvor jeg kan låne strøm ifra? Er det noen generelle kretser som slås på i sammen med tenningen?

 

Hva slags relëer trenger jeg her? dioden ser ut som de som står i fronten på PCkabinetter. Da er den kansje 3.3V?

 

Biler bruker å ha en ekstra kurs eller to der du kan "låne" litt strøm. Les i instruksjonsboken til bilen, der står det nok. Poenget med å bruke en eksisterende kurs er at du får stabile 12V, noe du ikke får hvis du f.eks. kobler deg rett til batteriet.

Lenke til kommentar

I sikringsboksen under rattstammer er det flere sikringer som du kan koble deg på.

 

bruk et voltmeter for å sjekke hvilke som har 12 når bilen IKKE er i drift og koble anoden til den. deretter kobler du katoden til en som har null volt når bilen er av.

 

Da blinker lysdioden når bilen er av, mens den slutter å blinke når du starter bilen. Det er fordi lysdioden får 12 volt på anode og katode, fordi den ikke får 2 volts spenningstap over den.

 

Har gjort dette selv og vet at det funker.... :)

Lenke til kommentar
hehe ferdig kjøpt er for pingler  :lol:  

Jeg lagde min bilalarm ferdig på skolen i dag. Lagde eget kretskort og alt  :D  

 

Men jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt  :woot:

 

LOL GK PINGLE!

 

Oh darn! Busted :D

Jepp går nok bare GK, men var litt stolt da. For resten av klassen fikk feil på sin, men min virket.

Så det er samme pensum her nord som for dere?

Lenke til kommentar
hehe ferdig kjøpt er for pingler :lol:

Jeg lagde min bilalarm ferdig på skolen i dag. Lagde eget kretskort og alt :D

 

Men jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt :woot:

 

LOL GK PINGLE!

 

Oh darn! Busted :D

Jepp går nok bare GK, men var litt stolt da. For resten av klassen fikk feil på sin, men min virket.

Så det er samme pensum her nord som for dere?

 

GK er sjef, mekka en blinkende diodekrets for et halvt år siden jg da (helt selv) LOL

:lol::lol:

 

 

Jeg tror jeg ville kjøpt en normally-closed rele og satt den i paralell med strømforsyninga til bilstereoen ( bilstereoen skrur jo seg av når du skrur av tenninga automatisk i de fleste biler) Da vil dioden blinke når bilen er parkert..

Lenke til kommentar

Kjøp et hvilekontaktrele, det er et rele med en pol med kode 87A.

Kople opp slik:

Diodens minus koples til jord.

Diodens pluss koples til 87A.

Let fremm dine orginale ledninger til bilstereoen, og finn den som aktiverer spilleren før du får på tenningen ( også kaldt radiotenning),

denn kopler du til 86 på releet.

Kople kontakt 85 til jord.

Kople pol 30 til konstant strømm , den finner du i lag med de andre på radiokontakten i bilen ( dette er likt på de alle fleste biler) har du en annen ledning med konstantstrømm kan den okså brukes.

NB. Bruk aldri et rele aktivert når tenningen er slått av, det vil ta ca. 2 døgn og du er fri for strømm.Hvilekontaktsreleet sender nemmlig ut strømmen fra kontakt 30 til 87A når det er deaktivert.

Husk å steipe eller stripse fast ledningene som du legger opp fast til det orginale ledningsnettet, da forhindrer du de største gnag skader på ledningene dinne ( ser også penere ut).

Alle nye strømmførende ledninger som legges opp som ikke kommer fra en en sikkret kurs bør sikkres med en sikkring ( med det vet dere nokk fra før)

Lykke till

:wink:

Lenke til kommentar
hehe ferdig kjøpt er for pingler :lol:

Jeg lagde min bilalarm ferdig på skolen i dag. Lagde eget kretskort og alt :D

 

Men jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt :woot:

 

LOL GK PINGLE!

 

Oh darn! Busted :D

Jepp går nok bare GK, men var litt stolt da. For resten av klassen fikk feil på sin, men min virket.

Så det er samme pensum her nord som for dere?

 

Hehe.... Joa, er vell pensum? veit ikke. går ikke der. :wink:

Lenke til kommentar
Hvordan få den til å slutte å blinke når tenningen er på?

 

Sitat fra biltema narre alarm:

 

1. Forsøk å gjemme kabelen fra narrealarmen langs med vinduslisten.

 

2. Kobl rød kabel til en tilkobling på sikringsboksen som er permanent strømførende.

 

3. Koble hvit kabel til en tilkobling på sikringsboksen som er strømførene når tenningen er slått på, men som jordes når tenningen er slått av, og narrealarmen begynner å blinke.

 

4. Innkoblingen kan også skje over en strømbryte som monteres på den strømførende røde kabelen.

 

5. Hvit kabel kobles da direkte til minus (-) jord i chassiset.

 

 

Har nemmilig kjøpt en selv. :wink:

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt tro at enhver person med interesse for tyveri i bil vet hvordan en biltema narrealarm ser ut.

 

Og en annen ting: Er ikke den biltema dioden rimelig rebelsk når det gjelder hurtigheten på blinkingen? En kompis av meg har denne og hans blinker altfor fort i forhold til noen normal alarms jeg har sett. (kansje 2 blink i sek)

Lenke til kommentar
Jeg vil sterkt tro at enhver person med interesse for tyveri i bil vet hvordan en biltema narrealarm ser ut.

 

Og en annen ting: Er ikke den biltema dioden rimelig rebelsk når det gjelder hurtigheten på blinkingen? En kompis av meg har denne og hans blinker altfor fort i forhold til noen normal alarms jeg har sett. (kansje 2 blink i sek)

Først av alt må jeg bare si at du har en bra bil!!! :D Kjører selv en 94Mod Compact. (som har blitt letta litt og trimma litt) ;)

 

Det du burde gjøre for å få den lys dioden til er self å hente strøm fra et sted! :D

En måte jeg ser for meg at du kan bruke den dioden du allerede har er å bruke 1 relee og 2 strømkilder. Det vil si at du henter strøm direkte i fra batteriet, den andre strømkilden er i fra tenningslåsen. Du må koble det slik at strømmen fra batteriet kobles ut om releet får strøm i fra tenningslåsen. På denne måten vil alarm dioden blink når teninga ikke er på, og slutte å blinke med en gang du vrir til første hakk på tenninga.

 

OM ledningsnettet er likt i din bil og min bil, så skal du lete etter en LILLA kabel, litt mørkere enn den som jeg skrev med her. (I rattstammen) Strøm direkte fra batteriet burde du trekke opp selv, pluss sette på en sikring!

 

EDIT: OBS: Du brude også sette en likeretter på ledningen fra releet til tenningskabelen. Litt kjedelig om en jordingsfeil, eventuelt feil ved releet, skulle få tenninga til å gå på av seg selv. OG... OBS nr 2... Dette fungerer selvsagt ikke om du har startsperre på bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...