AvidGamer Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Har du selv sony sin e-book leser? Den så ganske grei ut og spesifikasjonsmessig så ser det ut som den støtter langt flere formater enn andre ebook lesere. Veldig kjekt at den også kan zoome godt inn på pdf filer noe jeg har savnet på andre ebook lesere. Nei har ikke det, men har brukt den. En famlie medlem har den, og jeg fikk låne den. Skulle jeg kjøpt ville jeg gått for Sony sitt, utentvil. Lekker og liten iforhold til andre i markedet. Enaste som stopper meg å kjøpe selv er prisen. Er jo ikke langt fra en laptop i pris, og jeg kunne jo kjøpt flere hundre papir bøker for den! Får håpe at Sony senker prisen snart. Selvom alle klassiske bøker kan fås gratis via websites (lovelig) i ebook format, ser jeg ikke vitsen i å ha en enda... Endret 16. februar 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
tahe Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg kjøpte meg Sony PRS-505 i USA for en tid tilbake. Jeg valgte ikke toppmodellen PRS-700 fordi den har touch-skjerm med et ekstra belegg på toppen som gjør teksten mer diffus. Jeg var så dum å kjøpe en billig tablet laptop fra HP med tilsvarende teknologi for et år siden og angrer som katta på det. Denne: http://www.engadget.com/2007/10/12/sony-re...n-were-in-love/ Tilbake til Sony's 505. Jeg har lest ca 1.5 bøker på denne nå. Jeg leste i 3 timer i strekk i grålysningen på et hotellrom uten å skru på lys på rommet, har lest i fly, taxi, buss, flytog osv. Totalt sett er jeg topp fornøyd og har ikke merket noen slitenhet. Jeg leser like raskt som i vanlige bøker. Jeg kommer til å kjøpe noen bøker for den online. Jeg ser ikke at jeg kjøper flere papirbøker om jeg ikke må og utvalget av nyere ting begynner å bli godt på engelsk. Men jeg kjøper ikke fra Amazon eller Sony. Jeg kjøper kun ting uten DRM eller der DRM er crackbar, så jeg er sikker på at jeg har en mulighet til å ta med innholdet jeg har handlet til neste generasjon, uansett hvem som vinner teknologien. Det finnes andre butikker som er bedre da. Til nå har jeg bare lest den ene fulle boka som lå på den (Wuthering Heights) og lastet ned en diverse ting fra Project Gutenberg, hvorav jeg er i gang med Tom Sawyer. Tekstkvaliteten vil jeg sammenligne med en paperback. Det er ørlite granne kornete, men med 800x600 på 6 tommer diagonalt, er den bedre enn de fleste laptoper. Dette tilsvarer 1600*1200 på en 12" skjerm, som er sjeldent skarpt. Den har også kantutjevning siden skjermen støtter gråtoner. Jeg kjøpte denne for å lese bøker. Jeg vil ikke ha email, notatfunksjoner, søk i bøker eller noe annet. Jeg vil ha en som er enkel, liten og lett å bruke, akkurat som en paperback. Det er den. Den tåler 7000 sideblainger per ladning (via USB). Den har bare noen få knapper, i motsetning til havet på Kindle, er grå som en paperbackside, like stor som en standard innbundet bok, men bare 0,5 cm tykk. Dette er ideelt; Med mindre marg ville det vanskeligere å lese, vanskeligere å holde etc. Minnet som er innebygget er ikke digert (192MB = noen titalls bøker?), men den har både Memory Stick- og SD-slotter. Med dagens kortpriser kan jeg ha nok lagret på den til å lese meg gjennom en krabbeekspedisjon til sydpolen før jeg har tømt minnet. Tilogmed NSB dukker opp før du har pløyd gjennom bøkene i denne. Amazon sin Kindle er nok fremtiden. Om en generasjon eller to vil jeg nok gjerne ha avisene tilgjengelig trådløst på leseren og mulighet til å få dem levert enkelt og tilpasset. At Kindle har høytlesning for alle bøker vil nok blinde sette pris på. Men akkurat nå er Kindle ubrukelig i Norge fordi den er bundet til ett spesifikt mobilnett. Derfor er det også tvilsomt om den kommer til andre land enn USA raskt, og tvilsomt om den funker noe særlig på reise om den kommer. Den er hardkodet til ett nett og har ikke SIM eller knytning til et mobilabonnement. Konklusjonen for meg er at ebokleseren fungerer godt nok til at jeg har solgt unna de fleste av mine gamle paperbacks. Jeg har endelig plass i hylla til annet enn bøker og jeg har alltid noe å lese på, enten jeg er hjemme eller på reise. Det eneste jeg ser at tradisjonell dødt treverk har som fordel er mulighet til å tråkke ned i sanden på stranda og mindre stjelbarhet. Men til slike ting har vi tidsskrifter. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Synes ikke at PRS-700 tekst var noe diffus, brukte den i et par uker uten noe problem, men pga den er touch betyr det at den har et ekstra belegg over skjermen som da gjør at flaten gir refleksjoner i motsetting til 505. Lenke til kommentar
Otter_3 Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Lurer på om jeg skal prøve å få tak i en. Får i hvertfall bestilt på Amazon, hvis du bruker Magnum.no som mellomledd. Men er det noen som har testet Amazon tjenestene til Kindle i Norge? Kan du laste ned med WLAN fra Kindle store? Lenke til kommentar
anif Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 jeg har en Kindle 2 og synes det er en utmerket dings. Var skeptisk i begynnelsen, men er nå begeistret. Fikk en venninne til å kjøpe den i USA og den funker fint i Norge selv om man ikke har tilgang til den trådløse tjenesten som Amazon tilbyr. Man kan laste ned bøker til sin PC og de overføres enkelt til lesebrettet med hjelp av USB-kabelen som følger med. Foreløpig har jeg bare handlet på Amazon med gavekort jeg har fått tak i her og der, men har fått lagt inn en sekundær amerikansk adresse på mitt kredittkort (fra jetcarrier.com). Har ikke fått testet om det funker ennå. Det funker ihvertfall ikke med vanlig, norsk kredittkort pga. rettighetsavtaler. Eller mangel på sådanne. Jeg synes brettet er behagelig å lese på. I motsetning til en vanlig bok så følger det med en del greie tilleggstjenester enkelt å endre fontstørrelse mulighet for å legge inn notater og bokmerker (eeh... det kan man jo i og for seg med en vanlig bok også) søkemuligheten er bra. Både interne søk på selve dingesn og eksterne søk. Hadde man vært i USA og hatt tilgang til det trådløse nettet er det mulig å søke på f.eks. Wikipedia også. ordbok. Veldig bra, man navigerer markøren til begynnelsen av et ord og vips så får man et ordbokoppslag mot ordet. Kommer forhåndsinstallert med The New Oxford American Dictionary, men er visst mulig å legge til sin egen. En engelsk-norsk, kanskje? mulighet for å lagre MP3. Ikke veldig viktig, men om man liker å høre på bakgrunnsmusikk når man leser, så finnes det mulighet for det. Finnes uttak for hodetelefoner, samt stereohøyttalere på baksiden støtte for lydbøker bra sorteringsmuligheter; etter tittel, forfatternavn, sist lest osv. TextToSpeech. Relativt grei maskingenerert stemme som leser opp innholdet. Blir nok slitsomt å høre på en hel bok, men gir god demoeffekt :-) Alt man handler på Amazon ligger som backup der. Man kan slette innhold fra sin Kindle om man så ønsker, for så å synke den mot Amazon og få innholdet tilbake. Greit om man mister sin Kindle f.eks. Men mistenker at man må ha tilgang til det trådløse nettet for å få fikset dette Bra utvalg på Amazon, for å si det mildt. Billigere enn papirbaserte bøker er det også (skulle bare mangle) Ofte leser jeg en omtale av en bok og tenker at "den skal jeg kjøpe neste gang jeg er i bokhandelen". Men det husker jeg jo aldri. Nå er kjøp av bok bare noen tastetrykk unna. Vidunderlige nye verden Nå skal jeg ikke til USA før desember, så får ikke koblet meg opp mot det trådløse nettet før den tid. Så da får jeg f.eks. ikke installert den nye SW-versjonen, endret brukernavnet fra min venninne som opprinnelig kjøpte den til mitt brukernavn eller justert klokken(!). Klokken er flere dager feil og lar seg ikke oppdatere manuelt.. Så noen ulemper med ikke å få brukt den trådløst, men fordelene oppveier helt klart ulempene. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hvordan er den å lese PDF? Sony har nemmenlig en "notat" funksjon der du kan skrive inn notater på en PDF selv om den er sikkret fordi den egentlig skriver på en filter fil som legges oppå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå