Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diff brems (LSD) til BMW E46 Compact.


Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er mulig å få tak i en limited slip diff til en 2003 mod BMW 316 Ti Compact? Begynner å bli lei av å stå fast på grunn av ett spinnende bakhjul... Tractioncontrollen hjelper noe men den er grusom å kjøre med på snø ettersom den er litt overivrig.

 

Edit: Ser det kan misforståes: Bilen er fabelaktig på snø (med unntak av bratte isete bakker) gitt at man skrur av ESP. Derimot med ESP på vil den forsøke å rette opp den minste anntydning til forhjuls eller bakhjuls slipp ved å bremse overraskende hardt, og på den måten hindre fremgang...

 

Så: Selv om ESP'en klarer å skape en slags "fake" diff brems ved å bremse ned et spinnende bakhjul, er dette mer eller mindre ubrukelig siden en hver fremdrift i høyere fart enn ca 20km/t fører til at bilen bremser overivrig, gjerne kun på fremhjulene.

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du virkelig sliter såpass med å komme deg gårde, burde du nok til fordel skifte kjørestil (og muligens dekk). Sannsynligvis er det ikke bilen som er overivrig. Selv har jeg ca. dobbelt av hestene dine (sett at din er orginal), brått turtallsregister, ingen elektroniske hjelpemidler, jeg mener jeg har lavere vekt og jeg har i hvert fall mindre vekt over bakhjulene, men til tross for dette har jeg flere ganger kjørt bilen på både dårlig og godt vinterføre uten problemer.

Skulle det derimot ikke være mulig å endre på den ivrige oppførselen til "bilen", burde du følge hintet til posten over - variabel diffbrems er sikkert oppskrytt uansett.

;)

Endret av galro
Lenke til kommentar

Ikke umulig at min preferanse for å kjøre med litt vinkel fra normalen nok påvirker ESP'en til å være litt overivrig, men jeg klarer også å dempe disse tendensene om det trengs ;)

 

Dekkene er søppel, dette forsøkte tidligere eier å forklare til meg men jeg nektet rett og slett å tro på at nye vinterdekk virkelig kunne være så dårlige som han beskrev. Så: Mastersteel Mud+Snow er ikke noe å ta vare på! Nokian til neste sesong...

 

Beste bakhjulsdrevne bilen jeg har kjørt med tanke på fremkommelighet (testet på et føre som gjorde det vanskelig å gå ute), var en MX-5 2.0 Sport. Her kjente man at torsendiffen hindret hjulspinn fra kun ett bakhjul, og da var det kun en overivrig gassfot som kunne provosere frem hjulslipp, på begge bakhjulene samtidig :) Morsommere, mer kontrollerbart, og ikke minst bedre fremkommelighet. Drømmen er å finne noe slikt til min bil men jeg frykter det ikke finnes, ettersom overstyring med en 316Ti ikke akkurat er noe problem på sommerføre.

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Første punkt for å få god fremkommelighet er nettopp gode dekk. Dekk er avgjørende selv med diffbrems - om ikke noen av hjulene får grep hjelper det ikke om kraften "fordeles" mellom dem. Selv om jeg ikke kjenner dekket du nevner, så burde du uansett skifte til noe med godt grep.

 

Nå har du Bmw (jeg og faktisk, selv om min er "litt" eldre) og Bmw er kjent for å ha en god del sportsdeler tilgjengelig for bilene sine. Om Compact deler drivlinje med vanlig 3-serie, burde det være mulig å få tak i noe enten orginalt fra Bmw eller fra en annen tredjeparts fakbrikant. Ifølge denne siden burde det meste passe.

 

For øvrig, ønsker du godt grep på vinterføre og bakhjulstrekk så kjøp deg en Boble, Corvair, Porsche, Tatra eller andre rumpemotoriserte biler. Ulempen med at motoren er bak, vil det være lite vekt over styrhjulene. Noe som igjen kan medføre at bilen ikke lystrer rettningsønskene dine.

 

PS: En liten endring: Etter å ha lest på siden, ser det ut som om e46 kun ble tilbudt med "Lcd" på m3-versjonen og du derfor må bygge om drivlinjen til m3s for å få dette på din.

:)

Endret av galro
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Høres ut som om du har slitte dekk. Har samme bilen og bor i Tromsø og har ingen problemer med fremdriften. Om du kjører på slapsføre, så står det i instruksjonsboken at du skal trykke en gang på DSC knappen, noe som fører til at hjulene kan gå litt lengre før DSC slår inn. Om du holder inne knappen til der er to lys som lyser i speedometeret, så er DSC koblet helt ut foruten ABS stabilitetskontrollen.

Diffen er en standard 25 diff på den bilen.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...