Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp med litt overklokking av en E8400.

Anbefalte innlegg

Min Hardware :

Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

Corsair QUAD2X 8500C5DF DDR2 4096MB CL5 ,Kit w/four matched 1GB E.P.P DHX Dimm's

HIS Radeon HD4870 512MB versjonen.

ASUS Silent Knight II CPU Cooler

Noctua NF-P12-1300, 120mm Vifte 1300 RPM, 19,8 dB(A)

Tar luft nesten direkte utenifra.

Så langt har jeg fått den til å gå noenlunde stabilt på 3,6GHz, med en vcore på 1.29V, prøvde for moro skyld å presse den opp til 4GHz, men endte med å måtte gi hele 1.32V til vcore og da var det fremdeles ikke stabilt nok til å kjøre OCCT.

Er det noen slags max vcore grense på denne typen CPU, eller er det bare å peise på med 1.4V vcore ? :o Blir litt sånn halv redd når jeg ser varmen gå opp.

2 Spørsmål til.

Burde jeg og stramme timingsa på minnet, siden jeg har en egen vifte som blåser direkte på brikkene, eller er dette en veldig skummel prosedyre ?

Siste, hvordan er det man egentlig går fram for å klokke ett skjermkort ? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halla.

e8400 bør ikke overstige 1,30v-1,32v hører jeg folk si, så kan være lurt å holde seg under det. Dem fleste cpu'er har en grense hvor man må sette opp volten noe veldig for at den skal øke bare litt i mhz\ghz... dette er veldig individuelt ifra cpu til cpu.

Minne tror jeg nok ikke du trenger eller bør gjøre noe med, utenom å holde det så nærme orginalt som mulig. Alså 1:1.

Et eksempel på det jeg skrev ovenfor at cpu'n min. For å få ifra 3,75ghz og til 4ghz må jeg sette opp volten OVER 0.20 - 0.25v... mye med andre ord.

Mvh

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

Okey. Nå driver jeg og mister fatninga så jeg tyr til forum igjen :)

Har nå fått min E8400 stabilt på 3.6Ghz på 1.29V. Jeg har og prøvd å få den opp på 4Ghz for moro skyld, har gått så langt som 1.39V vcore, og jeg begynner nå å lure på hva i helsike som kreves av av volt her og der for å få den stabilt i 4ghz, det skal jo være mulig ?

Lenke til kommentar

Blir litt som jeg skrev i posten over her sikkert, at den ikke vil opp i 4ghz. Er ofte slik at det ikke skal mye til å feks nå 3,6-3,7ghz, men for å komme til 3,8-4,0ghz må man ty til sykt mye volt. Min cpu går akkurat å få inn i windows på 4005mhz, men 4050mhz går ikke uansett. Er mye mulig du har nådd grensa på cpu'n...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...