Gå til innhold

Utdanne meg til aksjemegler/siviløkonom eller flygeleder?

MrL

Anbefalte innlegg

Har sett litt på dette/disse yrkene. Hvor mye tjener vanligvis en aksjemegler og hvor vanskelig er det å bli det? Såvidt jeg skjønner kan man vell ta utdanning igjennom å bli siviløkonom, hvilke andre jobber og lønn kan man få hvis man utdanner seg til dette, og hvor vanskelig er det?

Har tenkt på dette, men har også vurderert å se på flygeleder, som har gratis utdanning og en startlønn på hele 550.000!. Nå lurer jeg på hvem jeg skal velge, står vell kanskje mest på lønna.. for min del er det viktig å utdanne seg den veien der man ihvertfall har mulighet til å få jobber der man tjener på det minste halv mill i året, men den burde være nærmere millionen etter noen år i jobb.

Når flygeledere har snitt lønn på 600.000 i året, med topplønn på under millionen, og startlønnen som sagt på en halv-mill, må økonomiveien kunne gi noe bedre hvis jeg skal gidde å utdanne meg i 5 år, i forhold til 2 på flygeleder.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksjemegler/siv.øk. og flygeleder er mildt sagt rimelig forskjellige yrker. Det virker som om disse alternativene er relevante rett og slett fordi de er godt lønnet.

Vel, det finnes faktisk andre verdier enn de økonomiske. Og det er sjelden noen god idé å velge utdannelse ut fra antatte lønnsutsikter. Hva man kommer til å tjene, er selvsagt relevant, men noen avgjørende betydning bør ikke dette få for ens valg.

Det må være sørgelig å skulle tvinge seg gjennom en utdannelse man ikke interesserer seg for bare for å skulle se frem til 40 år med arbeid en ikke egentlig liker noe særlig. Huff.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Aksjemegler er ingen utdanning som sådan. Har du en sterk interesse for aksjemarkedet og god investeringsteft så er du godt på vei. Ellers er vel økonomi det mest relevante dersom man ønsker en utdanning. Det beste er vel egentlig å ta kontakt med et meglerhus og høre med dem hvilke kvalifikasjoner de er ute etter for trainee-kandidater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...