Ratleto Skrevet 15. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2009 Ble en produktiv dag dette. Kan noen prøve si litt om hva som funker best av disse to utgavene, og hvorfor? Spoiler sier litt om hva jeg tenker. Selv så synes jeg den i sort/hvitt er finest pga skarpere kontraster, og at det er mindre tydelig hva det er. Mens den i "blått" tydeliggjør veldig at det er en istapp, og at det er vinter og kaldt. Denne spoileren inneholder teknisk info Canon EOS 30D Canon EF 70-200 F/2,8 IS USM Tungt (!) stativ ISO 125 200mm F/4,0 1/15 sek Beskjært en del, retta opp, og speilvendt horisontalt. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 16. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg syns blå-versjonen fungerer best. I s/v-bildet ble bakgrunnen - særlig det mørke partiet - litt for fremtredende/bråkete og stjeler oppmerksomhet fra istappen. Jeg likte nettopp mangelen på kontraster i blå-versjonen. Bildet ble "mykere" samtidig som du beholder inntrykket av kulde og vinter (som du selv sier). Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 16. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2009 Foretrekker s&h-versjonen jeg! Men det er mest for at jeg syns enkelt og greit at det er større sansynlighet for at jeg kunne hengt opp et slikt motiv i s&h, heller enn i blåtoner Begge er skarpe og fine, og er også enig i det tendilenz sier, men samtidig holder jeg alikevel en tapp på s&h Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Sort/hvit bildet er skarpere; det fremhever istappen, men går utover bakgrunnen. Blåtonen og og bakgrunnen på det første bildet synes seg passer bedre, men der kunne jeg tenkt meg at selve istappen er skarpere. Tom Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 16. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg ser at Tom har svart omtrent nøyaktig det jeg tenkte. Istappen i fargebildet ser litt uskarp ut. Forsøkt mer oppskarping? Vanskelig å bestemme seg. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. februar 2009 Takk for svar, alle sammen. k.n.b: De er akkurat like skarpe, men kontrasten er sterkere i sort/hvitt-bildet. Her kommer to nye utgaver. Den i farger/blå har jeg kjørt opp både kontrast og lysstyrke. Den i sort/hvitt er kontrasten tatt bittelitt ned, og lysstyrken veldig opp. Bedre begge to? Lenke til kommentar
Jonnvoll Skrevet 16. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2009 Prøvde å kombinere de to i Photoshop ved hjelp av overlay. Du får se om du liker det. Syns at de dro fram fordeler fra begge versjoner. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg skjønner hva du mener. Og din versjon ble ikke så dum den heller. Men ble den ikke veldig mørk? Eller funker det? Noen lenger opp i tråden mente det mørkegrå tok for mye fokus. Lenke til kommentar
Jonnvoll Skrevet 16. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2009 Om det funker eller ikke blir nok litt smak og behag, men bakgrunnen kan jo lyses litt opp om den tar for mye oppmerksomhet. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 17. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 k.n.b: De er akkurat like skarpe, men kontrasten er sterkere i sort/hvitt-bildet. Jo, jeg forstår det. Derfor oppfattes fargebildet som mindre skarpt. For å kompensere foreslår jeg altså å kjøre ekstra oppskarping (noe som jo i praksis er økt kontrast). Å bare benytte kontrastfunsksjonen synes jeg ikke hjalp nok. Men ingen grunn til å overdrive det selvfølgelig. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. februar 2009 Igjen, takker for svar, alle sammen. k.n.b.: OK. Da skjønner jeg hva du mener. Skal se om jeg får til flere versjoner som fungerer. Må prøve å få til en 2:3-utgave av dette bildet og, siden det er bestemt at det skal i ramme på stua, sammen med et annet 2:3-bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå