Gå til innhold

BK: Istapp i farger eller sort/hvitt?

Ratleto

Anbefalte innlegg

Ble en produktiv dag dette.

Kan noen prøve si litt om hva som funker best av disse to utgavene, og hvorfor?

post-31358-1234740234_thumb.jpgpost-31358-1234740243_thumb.jpg

Spoiler sier litt om hva jeg tenker.

Selv så synes jeg den i sort/hvitt er finest pga skarpere kontraster, og at det er mindre tydelig hva det er. Mens den i "blått" tydeliggjør veldig at det er en istapp, og at det er vinter og kaldt.

Denne spoileren inneholder teknisk info

Canon EOS 30D

Canon EF 70-200 F/2,8 IS USM

Tungt (!) stativ :)

ISO 125

200mm

F/4,0

1/15 sek

Beskjært en del, retta opp, og speilvendt horisontalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns blå-versjonen fungerer best. I s/v-bildet ble bakgrunnen - særlig det mørke partiet - litt for fremtredende/bråkete og stjeler oppmerksomhet fra istappen. Jeg likte nettopp mangelen på kontraster i blå-versjonen. Bildet ble "mykere" samtidig som du beholder inntrykket av kulde og vinter (som du selv sier).

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle sammen.

k.n.b: De er akkurat like skarpe, men kontrasten er sterkere i sort/hvitt-bildet.

Her kommer to nye utgaver. Den i farger/blå har jeg kjørt opp både kontrast og lysstyrke. Den i sort/hvitt er kontrasten tatt bittelitt ned, og lysstyrken veldig opp.

post-31358-1234783867_thumb.jpgpost-31358-1234783886_thumb.jpg

Bedre begge to?

Lenke til kommentar
k.n.b: De er akkurat like skarpe, men kontrasten er sterkere i sort/hvitt-bildet.

Jo, jeg forstår det. Derfor oppfattes fargebildet som mindre skarpt. For å kompensere foreslår jeg altså å kjøre ekstra oppskarping (noe som jo i praksis er økt kontrast).

Å bare benytte kontrastfunsksjonen synes jeg ikke hjalp nok. Men ingen grunn til å overdrive det selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...