Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppvarming av bil på vinteren


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp funnet min nyeste problemstilling her i livet. Vinteren i Norge er kald. Jævlig kald. Når jeg om morgenen smyger meg ut i 20 minus og setter meg inn i den forfrosne bilen min uten setevarme kun for å finne ut at jeg må ut igjen og grave og skrape frem bilen før jeg drar på skolen, får jeg - som de fleste andre nordmenn - et utrolig sterkt savn til sommer og sol. Etter flere kalde vinternetter med ClasOhlson-boka i hånden, fikk jeg en idé; hvorfor ikke ta en sms-modul fra et 12V alarmsystem og koble det til en batteridrevet motor- og kabinvarmer? Jeg følte meg som et geni. Rett og slett et geni. Men så kom bomben. SMS-styrt alarm koster penger. Mange penger.

 

Plutselig kom også bombe nummer to. Fattern sa at batteriet ikke ville gi nok strøm til en 12V kupévarmer. (link)

Dette stemmer ikke med mine utregninger, da det dårligste bilbatteriet på biltema er 44Ah. Kupévarmeren er 200W. Det gir Effekt=Spenning*Strøm => Strøm = 200W / 12V = 16,67A. Det vil vel si at et standard bilbatteri uten problemer vil drive en 12V kupévarmer?

 

Allikevel er SMS-styrt varming uaktuelt. Det blir for dyrt. Derfor må jeg ha noe enkelt og greit. Siden motorvarmeren min er gåen, har jeg tre alternativer:

1. Koble en ledning fra kontakten til motorvarmeren(230V fra et vegguttak) og til et stikkkontaktuttak i bilen, og koble til et 230V kupévarmer-apparat. Dette er den kjedelige løsningen.

2. Koble en ledning fra motorvarmerkontakten til et stikkontakt-uttak, men i tillegg koble en 12V DC => 230V AC omformer på den samme stikkontakten og så koble den til jord og via en bryter og et rele til + på batteriet. Det ville gitt meg mulighet til å f.eks bruke en pc som ikke har billader i bilen mens jeg er på tur.

3. Bruke en 12V kupévarmer(om mulig) og en 12V timer som enkelt kan stilles inn.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kupèvarmeren fra Biltema på 12V/200W varm er nok ikke akkurat mye, og innen varmeelementet på den har blitt lunka er det nok tomt for strøm på batteriet. 12V er det nok generelt lite smart å satse på.

 

Har du tilgang på 230V, skaff deg et sett bestående av motorvarmer og kupèvarmer, noe ala Defa Warmup. Selv om det koster litt sparer det deg for drivstoff og unødvendig slitasje, samt at du kan sette deg inn i en varm bil og sparer tid på f.eks. isskraping. Mellom vegguttaket og ledningen kobler du på en timer.

 

Uansett hva du ender opp med så er det lurt å dekke for frontruta (eller alle rutene). Da sparer man tid, og man skåner ruta for alle ripene som kommer ved isskraping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt før her, bare glem å varme opp bilen med bilbatteriet. Bilbatteriet har vanskeligheter nok med å dra starteren for å starte bilen når det blir mange nok kuldegrader ute, om det ikke skal varme opp bilen i tillegg :). 44 Ah blir fort til 5-10 Ah når det er så kaldt, pluss at du lader ikke opp batteriet fullt med det første igjen.

 

Annet problem er også at 12V -> 230V omformere er veldig lite effektive, og er veldig dyre selv bare for 300W. Noe større effekter er knapt mulig å få tak i.

 

Men her er min løsning på problemet:

Kjøp en 1.5 kvadrat gummikabel på et par meter, en enkel stikk kontakt og en plugg på Biltema. Dra ledningen fra foran bilen, gjennom motorrommet og inn i kupeen via gummigjennomføringene i torpedoveggen og skru fast stikkontakta under hanskerommet. Koble gummikabelen til denne kontakta. Så setter du på pluggen foran under støtsfangeren.

 

Så kjøper du et Biltema tidsur (vanntett hvis du bruker utestikk), og stiller det til å starte si kl 5 om morgenen. Så plugger du det inn i utestikket og drar en skjøteledning derfra og bort til bilen og plugger inn foran. Så setter du Biltema kupevarmeren inne på gulvet inni bilen og plugger den i kontakta du satt opp under hanskerommet.

 

Tada, og du har en varm bil hver morgen :). Må bare plugge den i når du parkerer for dagen så starter den automatisk om morgenen.

 

 

 

En annen mulighet om du kjenner en elektriker eller har litt peil på å gjøre ting selv, så kan du sette opp et nytt utestikk med en topolet bryter innendørs. Så trenger du ikke tidsuret, du bare setter på bryteren når du står opp så er bilen varm når du er ferdig med å dusje, spise osv... Det har fordelen at du kan varme opp bilen fra innendørs uten at du på forhånd må stille inn tiden.

 

 

Kostnader:

- Gummikabel, plugg, kontakt: ca 150 kr

- Skjøteledning: ca 1-200 kroner

- Tidsur: 50 kr

- Kupevarmer: 700 kroner

+ strøm

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Kostnader:

- Gummikabel, plugg, kontakt: ca 150 kr

- Skjøteledning: ca 1-200 kroner

- Tidsur: 50 kr

- Kupevarmer: 700 kroner

+ strøm

 

Jeg vil anbefale å legge i noen hundrelapper til, for et forgreiningssett fra Defa (eller Calix, om det er det han har) og dessuten en 500-lapp for et nytt motorvarmerelement, i stedet for den hjemmesnekra løsninga med gummikabel, plugg og stikk. Løsninga di virker, for all del, men når han alt har motorvarmerinntak fra før, så syns jeg det er best å reparere/utvide det systemet skikkelig, men det er nå bare min mening. Men uansett: 12V er no-go. Med et batteri på 60Ah og en varmer som trekker 15A+, så kan den stå på i under fire timer før batteriet er 100% tomt, og da står man der med like mye is på rutene, og uten å få start. 200W er ikke i nærheten av nok til å få rutene isfrie; jeg har kupevarmere på 1700W i a) en pickup med liten kupe og b) i en traktorhytte som heller ikke er så overveies stor, og blir det særlig kaldere enn 10-15 minus, da blir ikke rutene isfrie omtrent uansett hvor lenge varmen står på... Noe mindre enn en 1500-1700W varmer i en vanlig femseters bil ville ikke jeg overveid.

 

Om trådstarter syns han "må" ha fjernkontroll i stedet for tidsur, så er denne tingen. Og som Autofil sier; rekkevidden er faktisk på over en kilometer. Men det koster penger..

Lenke til kommentar

Start bilen 10-15 min. før du skal reise.

 

eller

 

Coupèvarmer koster 199 eller noe på bilteama. Du har sikkert en skjøteledning liggene.

Bruk en timer som nevnt over, å ta ledningen gjennom en liten åpning på vinduet.

Still den til å slå seg på et par tre timer før du skal reise. Vips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...