Gå til innhold

Trenger hjelp ved valg av skole!

Ewo

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal begynne på vidergående til neste år å vet ikke helt hva linje jeg skal på. Alle fraråder meg til å velge studiespess. og jeg er skolelei og gidder ikkje ungdomskole opp igjen. Er meget interessert i data og vil gå andre året mitt på Ikt-Service linja. Men lurer på hvor jeg skal gå første året mitt. Lurer på Service og Samferdsel linja. Noen som har noe erfaring med den? Lurer også litt på Elektro men vet ikke helt. Men noen som går på Service og Samferdsel? Er det gøy? Hva driver dere med der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg gikk på det som var tidligere service og samferdsel... da ved navn salg og service....

flott studie om du nesten spyr av kjedelige skolasaker og er lei av masse skit...

for min del gikk mye av dagen på å dasse, men man lærte faktisk en del om det å drive egen bedrift, økonomi, øogistikk og slikt...

har ingen ting å utsette på å gå studespess. fint om du er lei, og du har mulighet til å ta påbygging til 3 året... eneste som er litt negativt er at man mister litt av muligheten til å ta feks noe matte og fysikk og slikt... men det kan tas på forkurs seinere...

og tar du påbygging har du faktisk kommet lengre en de som går den vanlige allmenn linja, da du har mulighet til å både ta lærlingplass og gå ut å studere

Lenke til kommentar
Hei!

Skal begynne på vidergående til neste år å vet ikke helt hva linje jeg skal på. Alle fraråder meg til å velge studiespess. og jeg er skolelei og gidder ikkje ungdomskole opp igjen. Er meget interessert i data og vil gå andre året mitt på Ikt-Service linja. Men lurer på hvor jeg skal gå første året mitt. Lurer på Service og Samferdsel linja. Noen som har noe erfaring med den? Lurer også litt på Elektro men vet ikke helt. Men noen som går på Service og Samferdsel? Er det gøy? Hva driver dere med der?

går service og samferdsel vg2 nå. i likhet med vg1, er det ekstremt tamt. veldig enkelt.

programfagene er består av

prosjekt til fordypning; en deg i uka du driver ungdomsbedrift eller jobber i bedrift, jeg fikk 4 for å vær med i en ungdomsbedrift som hadde null intekter og utgifter hele året. vi satt bare å spilte cs.

drift og oppfølging: regnskap stort sett, kanskje litt tfordrende for noen.

komunikasjon: mye av tidel på å lære word, powerpoint og xcel, veldig tamt

planlegging: markedsplan osv. veldig enkelt.

selv angrer jeg på at jeg ikke gikk media og kuminikasjon, der lærer man litt webdesign og webprogrammering.

Lenke til kommentar

Folk som sier at studiespessialiserende er ungdomskolen om igjen, tar helt feil. Jeg trodde også dette, men det viste seg at det var kjempe gøy å sleppe alle idiotene som velger yrkesfag! Dette er linja hvor du i aller største grad slepper idioter i klassen. Å jobbe med skolearbeid blir derfor gøyere da nesten alle er motiverte og modne :)

Lenke til kommentar
Folk som sier at studiespessialiserende er ungdomskolen om igjen, tar helt feil. Jeg trodde også dette, men det viste seg at det var kjempe gøy å sleppe alle idiotene som velger yrkesfag! Dette er linja hvor du i aller største grad slepper idioter i klassen. Å jobbe med skolearbeid blir derfor gøyere da nesten alle er motiverte og modne :)

Jamen....Er lei...Lei alt! : / Har liksom lyst å jobbe med noe nytt...Ikke det gamle timene med s-fag og repetering av alt shit! -.-

Lenke til kommentar

veldig godt poeng. fy faen så irriterende det er å gå i klasse med idioter.

idioter som har null mål og null interesse blir jo satt på service og samferdsel av rådgivere.

Lenke til kommentar

true... på skolen min var det 2 service og samferdselkasser førsteåret med 15 elever i hver klasse... i min klasse hadde jeg 3 med adhd, 1 med ukentlig politikontakt og 1 med selvmordstanker...

parallellklassen var ikke mye bedre... 2 med adhd, 1 som var hjerneskada,og 1 som deala harsj...

men skolen min ble bedre andre året da det kun var en andreklasse med 15 plasser... og når 5 av 30 slutta første året så ble det karakterer som gjaldt og da ble de de få som faktisk hadde lest en side eller to som kom inn :p

samme er det med byggfag... av min erfaring så er det de som ikke kvalifiserer som "normale" men ikke som så dumme at de trenger spesialundervisning som går der...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Visst du går T.I.P førsteåret kan du gå IKT- andreåret.

Har du pratet med rådgiver på skolen ?

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Så det er bare downz folk på service og samferdsel? :S Har egentlig lyst på denne linja men dere fraråder meg det siden det er så mange spesielle folk der? Eller er det trivelig å gå der?

Fordi om det gjekk ein del spesielle folk i klassene der han bur, betyr det for all del ikkje at det gjer det der du skal gå. Ikkje heng deg opp i det der!

Lenke til kommentar

kan anbefale det om du virkelig er lei alle "vanlige" fagene, var derfor jeg valgte det, og for min del var det topp... selv med alle sære folka.....

fordeler du får:

lærer mer "nyttige" ting som man faktisk har bruk for

gir deg muligheten til å ta lærling, men også studere ved å ta påbygg først

gjør deg mer attraktiv til jobber i butikker og slikt ved feks eksta/sommerjobb

ufordeler:

mister noe av muligheten til å ta matte/ fysikk/kjemi..

men der har man forkurs så er redda

Lenke til kommentar

Så de som velger yrkesfaglig-utdanning er umodne idioter?

Ikke tenk så mye på hvem som går på de ulike linjene, hva folk mener om ulike retninger, men tenk på hva du synes er gøy.

Lenke til kommentar

Så de som velger yrkesfaglig-utdanning er umodne idioter?

Ikke tenk så mye på hvem som går på de ulike linjene, hva folk mener om ulike retninger, men tenk på hva du synes er gøy.

støttes!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Det var kjempe gøy å sleppe alle idiotene som velger yrkesfag! Dette er linja hvor du i aller største grad slepper idioter i klassen. Å jobbe med skolearbeid blir derfor gøyere da nesten alle er motiverte og modne :)

Jøss, jeg går t.i.p uten noen douchebags av noen slag, skolen er generelt kjempe okei, så hvorfor er vi som går yrkesfag idioter ?

Mesteparten av de jeg kjenner i mitt kull er ganske så modne og motiverte.

Den påstanden du kommer med der er bare bullshit, bare fordi du har opplevd at noen er idiot med deg er ikke alle som går yrkesfag det.

Lenke til kommentar
kan anbefale det om du virkelig er lei alle "vanlige" fagene, var derfor jeg valgte det, og for min del var det topp... selv med alle sære folka.....

fordeler du får:

lærer mer "nyttige" ting som man faktisk har bruk for

gir deg muligheten til å ta lærling, men også studere ved å ta påbygg først

gjør deg mer attraktiv til jobber i butikker og slikt ved feks eksta/sommerjobb

ufordeler:

mister noe av muligheten til å ta matte/ fysikk/kjemi..

men der har man forkurs så er redda

ok takk. Men hva var det du gjorde? TOk du påbygging å studerte videre? Studerer du ennå eller er du ute i jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...