GullLars Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg kom over denne artikkelen/pdf filen når jeg surfet rundt og kikket på diverse emner, og den forstyrret meg grundig, spesielt siden jeg så en link til et humorsted som sammenliknet bill gates med adolf hitler og windows brukere med en saueflokk uten styring ganske kort tid før jeg leste denne. http://www.cypherpunks.to/~peter/vista.pdf Er det noen her på forum som kan bekrefte/avkrefte at vista har innebygd DRM slik det beskrives her? Og i såfall, noen som vet om det vil være i W7 også? Jeg fant denne i sammenheng med at aktivering av AMD fusion økte hastigheten på et HW raid med 100MB/s (400 til 500 MB/s) og det ble spekulert i om dette hadde noe med deaktivering av beskyttelse av media over bussene (som en av tingene fusion kanskje gjorde). Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Joda, Vista har som sagt Drm og siden Windows7 er så og si Vista reincarnate så har du DRM der også. Det gjelder nok hovedsakelig for Blu-ray og HD content som må avspilles på sertifiserte avspillingsmedier (dvs over hdmi). Ønsker du å holde deg unna nyere DRM så må du nok kutte ut blu-ray avspilling og Vista + w7. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg blir så oppgitt over DRM og diverse "opphavsbeskyttelse" forsøkene. Det eneste det ender opp med (historien viser oss gang på gang uten unntak) er at de som er lovlydige og kjøper beskyttet materiale må betale mer for det, og får mye unødvendig tull med avspilling. Piratene derimot cracker beskyttelsen med en gang, og begynner å dele materialet fritt, og de som laster ned (eller får tak i på annet vis) dette materiale slipper alt tullet kopibeskyttelsen medbringer. Forskjellen her er vell egentlig et mislykket forsøk på å få DRM implementert i hardware også, som går ut over ALLE uten å gagne noen, selv ikke eierne av materialet som liksom skal bli beskyttet. Det eneste de oppnår er at folk blir forbanna fordi maskinen de kjøpte som støtter full hd ikke kan spille av det, og så laster ned piratkopier i full HD i stedet. "Er det mulig å spille det av lovlig, er det også mulig å cracke det". Jeg oppfordrer ikke til piratkopiering, men jeg forstår godt de som gjør det. Det er på tide underholdningsbransjen lager alternativer som folk ønsker. Og når underholdningsbransjen begynner å bestemme over hardware industrien (skjermkort, lydkort, andre komponenter) så synes jeg de har gått for langt. PC skal være en åpen arkitektur som skal kunne utføre alle oppgaver, ikke bli diskriminert fra å kunne utføre de grunnet frykt for piratkopiering (som vil skje i en eller annen grad uansett). Jeg sier bare: 50" LCD/plasma + tripod + HDCAM = umulig å blokkere (det samme går for lyd også egentlig... men der er det analog-analog loopback på lydkort også...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå