Gå til innhold

trygt å bruke bakepapir som softer foren blitsen?

Anbefalte innlegg

hei

jeg er på utsikk etter en metode jeg kan bruke for å dempe blitsen når jeg tar makro bilder og jeg har hørt at bakepapir visst nok skal være bedre en vanlig papir!?

Men spørsmålet er om dette er trygt?Har nemlig hørt snakk om at papir kan skade blitzen pgr av varmen som utvikles!?

Men hvis det er noen andre metoder som er bedre, så ønsker jeg å vite om disse!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal fyre en del ganger i rask rekkefølge før en moderne blits varmes såpass opp at papir over fronten blir noe problem. Prøv selv, og sjekk med hånden om/når den blir så varm at det er ubehagelig.

Jeg vil for øvrig ikke anbefale bakepapir, da det ofte har en gulbrun farge som vil sette farge på lyset. Da vil jeg heller anbefale at du stikker innom en hobbybutikk og spør eetter kalkèrpapir. det er forholdsvis fargenøytralt, og litt stivere, og skulle spre lyset helt fint. Husk imidlertid på at dersom det er mykt/bløtt lys du er ute etter, så er det størrelsen på lyskilden som er viktig. Er meget mulig du heller bør satse på en rimelig softboks, eller ideelt sett en ringblits.

Lenke til kommentar
Men hvis det er noen andre metoder som er bedre, så ønsker jeg å vite om disse!?
_Bedre_ vet jeg ikke om det er, men det kan være "enklere" å bruke sigarettpapir med en liten tapebit. Dette er oftere helt hvitt, og leveres ferdig klippet i et format som passer godt i kameravesken. Fungerer faktisk ganske greit selv på innebygget blits.
Lenke til kommentar
_Bedre_ vet jeg ikke om det er, men det kan være "enklere" å bruke sigarettpapir med en liten tapebit. Dette er oftere helt hvitt, og leveres ferdig klippet i et format som passer godt i kameravesken. Fungerer faktisk ganske greit selv på innebygget blits.

antar at papir til "rullings" er meget lett antennelig, ville derfor tenkt nøye gjennom det før jeg tok det i bruk. i så måte har (bleket) bakepapir en helt klar fordel, dersom det skulle bli varmt

Lenke til kommentar

Men det brenner da også opp ganske fort uten å gjøre mye skade av seg.

Jeg har for moro skyld kjørt min gamle FL-36 (ødelagt varmsko) rett på papir på det som burde gi fra seg mest varme (full pupp på 12mm, da er selve lysenheten nærmest plastglasset) rett på vanlig papir, uten at det ar noe skade. Har jeg det mot en boks med Skruf snus svir den dog plasten.

På mer moderat styrke gjør den ingenting med plasten, ikke en gang etter fire-fem blink.

Skal det være noe poeng med bakepapir med man uansett lage en boks, og da kommer det enda lengre unna.

Ingen fare, det er min analyse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...