Gjest Guest_petra_* Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 hei jeg er en dame på 35, sliter så veldig med dårlig selvfølse, tenker på hva andre tenker på å om meg, vil prøve å gjøe det beste for folk runt meg, føler at jeg ikke er værd noen ting, selv at jeg vet at jeg er like værd som alle andre, sliter jeg veldig mye med det, noen som har oppskrift til å stole mere på seg selv, få selvfølse å slippe å være så usikker Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det finnes ikke noe fasitsvar. Men hva med å slippe seg selv litt løs? Gi litt faen i hva andre tenker, ved å ikke sminke seg, ikke gre håret eller gå kledd i det man har mest lyst å gå rundt med. NB: Hva vet vel en en mann på 19 år om kvinner i 30 årene. Lenke til kommentar
Gjest 22jenta Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hei Det som hjelper folk til å få bedre selvfølelse er å få bekreftelse. Du trenger bekreftelse på at du er verd noe og at folk liker deg for den du er. Den eneste måten du kan oppnå dette på er å være deg selv, og slipp deg løs. Dra ut på byen, ha det gøy, men viktigst av alt er å begynne å se positivt på livet. Da kommer som oftest resten av seg selv. Si ja til livet! Det kan også være lurt å oppsøke en psykolog for å få kommet i gang. For du må jobbe med deg selv. Det er kun du selv som kan gi deg bedre selvtilit. Lykke til Lenke til kommentar
brutal_mann Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Psykolog... samt å fokusere på ting du får til. Og... stort sett gir folk faen i å tenke noe som helst om deg. Mao, du har ingenting å bekymre deg for. Det finnes ikke noe fasitsvar. Men hva med å slippe seg selv litt løs? Gi litt faen i hva andre tenker, ved å ikke sminke seg, ikke gre håret eller gå kledd i det man har mest lyst å gå rundt med. NB: Hva vet vel en en mann på 19 år om kvinner i 30 årene. Du har mye å se frem til gutt Lenke til kommentar
Asterisk Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Selvtilliten du mangler er det bare du selv som kan gi deg. Ingen andre! Dette betyr derimot ikke at du ikke kan få hjelp eller tips fra andre (psykolog!!), for hvordan du begynne utviklingen med å bygge opp selvtilliten. Vel, du er verdt noe! Du gjør alltid ditt beste! Du kan ikke gjøre noe bedre enn hva du er i stand til å gjøre. Dette kan kun gjøres når du har lært mer enn hva du kunne der og da. Først da kan du gjøre noe bedre, men du kan forstatt ikke gjøre noe bedre enn hva du er i stand til. Derfor bør du heller ikke tenke på om dine handlinger er gode nok, for det er de! Hvis du hele tiden tenker på hva andre mener om deg vil du heller ikke leve _ditt_ liv. Du lever da for andre, i stedet for deg selv. Ingen bør få lov til "fortelle" _deg_ hvordan du skal leve _ditt_ liv. Det er noe du selv skal gjøre. Selvtilliten din kan ikke bygges opp om du ikke frigir deg for dine tanker om hva du tror andre mener om deg. Det å gjøre det beste for folk rundt deg er en bra ting, så lenge det ikke gjøres kun for andres aksept. Du vil finne mennesker som hele tiden trenger en slik aksept fra andre for sine handlinger. Dette er nok med på å bygge opp en selvtillit som ikke er selvgitt. Hvis den akspetansen de en gang fikk gjennom sine handlinger skulle forsvinne, vil også selvtilliten bli borte. Derfor bør du ikke søke aksept for dine handlinger fra andre, uansett hva du gjør. Som nevnt over kan du ikke gjøre noe bedre enn hva du er i stand til! Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 du får bedre selvfølelse av å innse at du kommer til å dø. alle kommer til å dø. og da har ikke dette livet en dritt å si. så ikke sløs bort de dyrebare, meningsløse minuttene du har til å bekymre deg over slike trivielle ting. ingenting er permanent, alt er i konstant forandring, og ingenting varer - ikke en gang dine sorger og bekymringer. enten tolker du dette innlegget i den retning at det er negativt, eller så tolker du det i den retning at du innser en av livets mest befriende sannheter. Lenke til kommentar
aritalo Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Psykolog, ELLER les og forstå the power of now. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anon_* Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Boken selvtillit og personlig vekst Veldig god bok. Hjalp meg. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 psykolog koster mye spenn, og det er ikke sikkert at det hjelper heller. Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Psykolog trenger du absolutt ikke. De aller fleste klarer å bygge god selvfølelse på egen hånd, bare de vet hvordan. Først og fremst, det du tenker er noe som de aller fleste tenker. De gangene du går rundt og er redd for hva andre syns om deg, så går de rundt og er livredde for hva du syns om dem. De fleste tenker stort sett mer på hvordan andre tenker på de, enn hva de syns om andre. Det første du må gjøre er å innse at det du tenker, det tenker de fleste andre også. Det andre du skal gjøre er å fokusere på din indre dialog. Du snakker med deg selv hele tiden, og ikke veldig mange er klar over at de prater med seg selv. Og enda færre er klar over at den samtalen som foregår som regel er negativt ladet. Bli oppmerksom på denne indre samtalen, og bevisst snu alt negativt til noe positivt. Du skal _ALDRI_ snakke negativt til deg selv, og heller aldri om deg selv. Det neste du skal gjøre, er å alltid se bra ut! Men, og her kommer kickern, du skal se bra ut kun for deg selv. Hva alle andre syns er totalt uvesentlig. Det er du som skal se deg selv i speilet om morgenen, og glise av hvor fantastisk bra du ser ut. Ser du deg selv i speilet og tenker: "Jeg ser helt normal ut" / "jeg ser helt grei ut" så er det noe som må forbedres. Du skal gå ut av døren om morgenen og VITE at du ser sinnsykt bra ut. Altfor mange tror at selvfølelse kommer av ekstern validering. De blir avhengig av andres tilbakemeldinger for å føle seg godt, og de ender med å spille et spill der de ikke tør å være seg selv i redsel for hva andre tror om dem. De tør ikke ta konflikter, og lar seg lett dytte over ende. Det er KUN DU som skal trenge å være fornøyd med deg selv. Det er KUN DU som skal være sammen med deg 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, 52 uker i året. Det er KUN DU som lever konstant i din egen realitet. Alle andre er kun på besøk, og hva de syns om besøket er totalt uintressant. Ikke bare vær deg selv, men vær den beste deg selv, og aldri unskyld deg for det! Jobb med den indre dialogen din, for den er den viktigste veien til den gode selvfølelsen. Og se bra ut for deg selv, hver eneste dag. Lenke til kommentar
Gjest Guest_petra_* Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hei takker for svar, er godt å høre at noen vil lytte på meg, er veldig vanskelig dette for meg, men har forstått at jeg må jobbe veldig mye med saken, når jeg sier en ting til folk, å de begynner å le heller, jeg sa feil at det i grunn ikke er sån, vil jeg bare synke ned i jorda, en veldig vond følse, jeg har altid trodd at når noen gir deg ros heller noe sånt, så er en værd noe. da jeg får veldig lite av det, så har jeg sett på meg selv som et 0, ikke værd noe ting, stammer felt når jeg vil si min mening, for føler at andre synest den er dum, er veldig ubestemelig, å er så vondt alt sånt, men skal prøve på min beste, så er det godt å vite at noen hører på en her inne Lenke til kommentar
Gjest Guest_petra_* Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 hei har lest litt hva dere har skrevet her, kjempe godt å lese at dere lytter på meg, men jeg har prøvet å tenke sån som dere sier, men da har jeg kjetfet på meg selv å sakt at jeg er en stor egoist som tenker på det beste for meg, er det ikke riktig å sette andre foran en seg selv Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Det er en myte jeg kan avlive med en gang. Alle mennesker er egoister, og det er sånn det skal være. Ja, man skal være grei og snill mot andre mennesker, men det har ingenting med hvordan du behandler deg selv. ' Man kan være verdens hyggeligste person, og fortsatt er man egoist. Det er innbakt i genene våre at man skal tenke på seg selv, og eneste som skiller oss mennesker på det punktet er om man får dårlig samvittighet av å tenke på seg selv eller ikke. Men nå er det stor forskjell på å tenke på seg selv i så stor grad at det går negativt ut over andre, i forhold til å tenke på seg selv i en sunn grad. Men alt i alt er det kun deg selv som skal være fornøyd med deg selv. Hvis du setter deg ned å tenker over det, vil du fort se at hva alle andre syns ikke har noe å si når du skal sove godt om kvelden. Da er det kun deg selv du har å svare til. Den store gjengangeren som alle hører er "vær deg selv". Men du skal ikke bare være deg selv, du skal være den beste deg selv. Og hvis du går rundt og handler etter hvordan alle andre ser på deg, vil du aldri klare å være deg selv, og da vil du heller ikke klare å bygge en god selvfølelse. Lenke til kommentar
Gjest Guest_petra_* Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 TAKK er godt å høre fra andre å lette seg litt, når jeg tenker etter så har jeg lev for andre, at dem skulle ha det best, å sette meg til siden har altid trodd det jeg, da er jeg ganske dum igrun, bare noe komer med en komentar til meg, kan jeg ta det oppnegativt å sier til meg selv, hvorfor er jeg så dum å si noe sånt, så klart den andre har rett men nå må jeg prøve å rette på meg, er nesten så tåren kommer her inne når jeg leser omtanken dere har, å vil hjelpe. takk alle sammen, å ha en fin dag Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg anbefaler forumet på www.4chan.org gå til random (/b) og spør etter råd der. ... Eller ikke, selvfølelse er vel ikke no som andre kan hjelpe deg med, du må bare gå i deg selv og finne ut hvorfor/hva det er ved deg du ikke liker, for så å forandre det. Lenke til kommentar
Gjest Rådmannen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Se på livet ditt? Hva er du fornøyd med, hva vil du forandre? Hva er du dine gode egenskaper og hva er dine dårlige? Du er 35 år. Du må innse at det ikke er for sent til å endre livet ditt. Da tenker jeg på yrkesvalg og karriere spesielt. Hvilke personer ser du opp til? Hvilke personer anser du som person som har bra selvbildet? Dette er kanskje kontroversielt sagt; Bli som de personene du ser opp til! Lær deg ting du ikke kan, men som du har lyst til å kunne! Se for deg en vaskekone som har hatt det hardt i livet. Hun føler seg mindreverdig og har dårlig selvbildet. Hun har hele livet sitt ønsket å bli lege..og hun ser opp til legene på sykehuset. Min teori er at om hun da velger å følge drømmen. Ta et stort valg om å studere til å bli lege, så vil hun få en bedre selvfølelse. Alle mennesker for først å fremst selvfølelsen sin fra karrieren sin. De sammenligner seg med andre mennesker og vuderer livet sitt og sin stolthet ut i fra det. FAKTA! Å være lykkelig trenger ikke handle om det materielle karieremessige, men desverre er det ikke langt i fra. I tilegg til det å ha en familie og en kjæreste som du trives med da. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Eller du kan bare starte med en form for idrett, kansje en kampsport? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hun er ei dame på 35 år, motivasjonen til å drive kampsport er antageligvis ikke alt for stor. Lenke til kommentar
Gjest Rådmannen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg bare sier at det å få bedre selvfølelse ikke kommer på en dag, men over tid. Tør å ta de store valgene og endringene i livet! Tenk framover og tør å tenke stort. Slik endrer enn livet sitt og endrer seg selv til noe stort. Mestringsfølelse er stikkordet. Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Yoga pleier å gi god selvfølelse med tid. Jeg er ganske dårlig med slikt, men jeg føler det hjelper sterkt med yoga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå