gukki Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Hei! Sitter her med en Acer Aspire 5100 som ikke vil starte. Eller, det er nok Windows som ikke vil starte. Maskina slår seg på, og diverse tekst kommer opp, men oppstarten kommer ikke langt. Denne feilmeldingen kommer opp etterhvert: "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: <Windows root>\system32\hal.dll. Please re-install a copy of the above file." Jeg har en XP-cd jeg prøver å boote fra, men det går heller ikke. Skjønner jo at det mangler en vitkig fil for å få startet Windows, hvordan dette har gått for seg aner jeg ikke, da det ikke er min PC. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få fiksa det? Er det noe jeg kan gjøre i BIOS? Kommer nemlig inn dit. Kan jeg få taki denne fila som mangler en plass? Endret 15. februar 2009 av gukki Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Vet ikke om noe bestemt fix, men det er en kjent feil som det finnes mye info om: http://www.google.com/search?hl=en&q=m...amp;btnG=Search Lenke til kommentar
gukki Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 aha, takk. Må se på det. "However, if your computer is using Windows XP and you have a Windows XP installation CD you may be able to boot from this and use the Recovery Console to fix the problem manually instead." PCen har Windows XP Media Center Edition, har det noen betydning? Hvis nei, hvorfor vil ikke maskina boote fra XP-cden? Mener cd-rommet skal fungere. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det skal ikke være noen forskjell. Har du sjekket bootrekkefølge i BIOS? Lenke til kommentar
gukki Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 ja, jeg har vært der å sjekka. Men jeg kan ikke no mer enn å se hvilken rekkefølge det står i:p Men hvis jeg skriver det her, kanskje du kan hjelpe? 1: IDE 0: TOSHIBA MK1234GAX-(PM) 2: IDE 1: Slimtype DVDRW SSM-8515S-(P 3: SATA: 4: PCI BEV: Realtek Boot Agent 5 USB HHD: 6: USB CDROM: 7: USB FDD: 8: USB KEY: Sier dette noe? Lenke til kommentar
Mallarmist Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Sett den på andreplass opp til første. Lenke til kommentar
gukki Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 TAKK! Vil dere foreslå å sette opp XP på nytt, eller kjøre Windows Recovery Console? Lenke til kommentar
gukki Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Nå prøvde jeg å installere XP på nytt, men etter ei stund får jeg denne feilmeldinga: "Setup has determinded that drive C: is corrupted and cannot be repaired." Hva kan jeg gjøre nå?:s Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) start opp i recovery console og skriv følgene: chkdsk /r chkdsk /f og prøv igjen Endret 16. februar 2009 av Submit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå