Gå til innhold

Hva burde jeg prioirtere å bytte ut?

Peppep

Anbefalte innlegg

Dette er specs'ene mine;

*ECS K7S5A (Socket-A)

*Matrox Milennium G400

*AMD Duron 1,2 Ghz

*256 SD-RAM

Jeg vet at jeg skal bytte ut skjermkort. Er ikke helt sikker på hvilket. (Tenkte på Radeon 9700 pro, men vurderer å kjøpe et billigere).

Bruker PC'en mest til spilling, og da er denne for svak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En evighet var et ordtak , men kom ikke å si at en 2GHZ cpu holder LENGE viss han bare skal spille på PC`en.

Se på de beste spilla nå til dags...recommanded  krav på 1 GHZ....

RAM - 256

Recommanded på 1 GHz? Nye spill? Det kan ikke være så mange. Prøv å spill f.eks C&C Generals med en slik CPU...

"Bare spill"... Det er spill som driver utviklingen av hardware i forbrukermarkedet, og spill er faktisk noe av det mest krevende som finnes. 2GHz holder en stund, men snakker vi om en ren P4 versjon blir dette faktisk fort knapt med nyere spill (2GHz på AthlonXP holder noe bedre)

Lenke til kommentar

Ser på koveret til C&C generals....

Minimums krav på 800MHZ....

128mbram

32mb skjermkort

Synes ikke det er allverdens...Og det er liksom et nymodernt nyskapende strategi (full3d)......

Stoll på hvem du vill , min mening er at 2GHZ holder LENGE!!!

Ikke en stund , men LENGE!!!

Og ram på....256 eller 512 holder også LENGE.....

Lenke til kommentar

128mbram

32mb skjermkort

Synes ikke det er allverdens...Og det er liksom et nymodernt nyskapende strategi (full3d)......

Men sånt er jo bullshit da, for det spillet har langt fra noen flyt med de specsa der.

Lenke til kommentar

128mbram

32mb skjermkort

Jeg har de specsa på en maskin, bare med gf3 ti200 128ddr. Og på det lavestte innstilningene får jeg 10fps. Det er IKKE spillbart.

Lenke til kommentar

Skulle jeg anbefalt noe, ville jeg kjøpt følgende.

512 MB DDR-RAM, feks Crucial ca 7-800

AMD XP 2400+ ca 1050

Sapphire Radeon 9700 (ikke Pro) ca 2500

Sum ca 4300, for en super maskin som vil holde temmelig lenge, over to år alt etter hvilke krav du stiller til ytelsen.

Blir dette for dyrt, kan du jo kutte ned et par-tre-fire hundre på CPU og gå for en XP 2000+ eller noe rundt der.

Skjermkortet kan vel kanskje også byttes med et 9500 Pro, men disse kortene har jeg ingen erfaring med. Sparer 700 kr.

Da kommer vi ned på ca 3300.

Selv har jeg en XP 2000+, Sapphire 9700 og 768 MB DDR. Ser C&C Generals nevnes over her i tråden. Jeg spiller dette i 1152x864 med 4xAA og 8xAF, det flyter som en drøm, med utsøkt grafikk. Går sikkert bra i 1280x960 også, men har ikke testet det.

ATI-kortenes antialiasing-rutiner er strålende, blir veldig pen grafikk med relativt lite ytelsestap.

Jeg vil anbefale deg å styre unna 9700 Pro, jeg ser på det som å kaste penger ut av vinduet. Gå heller for et 9700. Siden du vurderer å kjøpe et Pro, kan du jo feks ta et 9700 i stedet og bruke de sparte pengene på (deler av) resten av utstyret.

Husk ordentlig kjøler til CPU, og sjekk om hovedkortet støtter de nevnte komponenter, noe jeg tror det gjør.

Et siste tips er å kjøpe en Zalman ZM80A til skjermkortet (vifteløs kjøler), har selv denne, fungerer ypperlig, og PCen blir stillere.

Husk i tilfelle å bruke nok kjølepasta mellom VPU (= grafikkkortets CPU) og kjøleblokk hvis du går for et ATI-basert 9x00-kort, disse har en ramme rundt VPU som gir tomrom mellom VPU og kjøler.

Du får alt av kjølere, kjølepasta osv hos www.microplex.no .

Lykke til! : )

Lenke til kommentar
Skulle jeg anbefalt noe, ville jeg kjøpt følgende.

512 MB DDR-RAM, feks Crucial ca 7-800

AMD XP 2400+ ca 1050

Sapphire Radeon 9700 (ikke Pro) ca 2500

Jeg hadde tenkt på TwinMOS pc2700 512 DDR-ram. Det koster 633,- på flexi-data.no . Er dette å anbefale? Har det noen betydning (TwinMOS vrs Crucial)? Og CL 2 sammenlignet med 2.5 - vil jeg merke forskjell? Jeg ser at hos flexi-data er CL2 115 kroner dyrere enn CL 2.5.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

128mbram

32mb skjermkort

Stoll på hvem du vill , min mening er at 2GHZ holder LENGE!!!

Ikke en stund , men LENGE!!!

Og ram på....256 eller 512 holder også LENGE.....

Husk på en ting nå min venn. Skulle du selge bil - hadde du ikke sagt noe om at den drar dårlig i oppoverbakkene - men går som pokker i nedoverbakkene. Konklusjon: Ikke vær for naiv. Alt handler tross alt om å selge. Du får sikkert programmen til å kjøre på de specs'a der.. Men spillegleden er nok som en teskje salt på tunga! :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bytta ut prossesorn og skjermkortet bare

rammen din holder enda, og kjøper du en raskere prossesor og ett skjermkort så kan du eventuelt ta med deg de delene over på en ny maskin siden

jeg har 1ghz t-bird, 256 sdram og ett 9500->9700 kort.. finnes ikke ett spill jeg ikke får spilt med bra flyt

Lenke til kommentar
Jeg hadde tenkt på TwinMOS pc2700 512 DDR-ram. Det koster 633,- på flexi-data.no . Er dette å anbefale? Har det noen betydning (TwinMOS vrs Crucial)? Og CL 2 sammenlignet med 2.5 - vil jeg merke forskjell? Jeg ser at hos flexi-data er CL2 115 kroner dyrere enn CL 2.5.

TwinMOS er minst like bra som Crucial. Er nok likegyldig hvilket merke du velger av disse, begge er bra.

CAS latency 2.0 mot 2.5 merker du fint lite forskjell på i praksis. Kjøp 2.5 du. I spillsammenheng utgjør ikke dette noen forskjell. (Vel, kanskje et par fps, men det blir temmelig ubetydelige tall.)

Lenke til kommentar

Alt kommer jo ann på hvor krav-stor du er.. ett 9500 ville ikke holde veldig lenge hvis du vil kjøre på gode oppløsninger med detaljer osv.... ville anbefalt litt "mer" enn xp2400 ettersom dette skal vare lenge og skal brukes på spill. utviklingen går fort :smile: xp 2800/3000 elns eller P4?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...