Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Blålys på personbil - strafferammer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Blåser litt liv i denne tråden igjen, jeg. Det er russetid snart, og da skal vi ha radarkontroll med refleksvest og hårføner. Da må vi jo såklart stelle oss der politiet pleier å stå. Og hva hadde ikke vært kulere enn blålys på bobla da? Det kan da ikke være ulovlig? Så lenge nøkkelen ikke står i, og motoren ikke går, så kjører ikke bilen, og da er det vel samme som å ha et blålys på husveggen?

Lenke til kommentar

det er nok ulovlig ja. kjøretøy registrert i Norge for bruk på vei skal følge kjøretøyforeskriftene til envær tid.

blir akkurat det samme som med alt mulig ant rart av pyntelys om folk skal ha på bil. vel med den bonusen at du/der kan få bot for å utgi dere for å være politi.

Lenke til kommentar
Blåser litt liv i denne tråden igjen, jeg. Det er russetid snart, og da skal vi ha radarkontroll med refleksvest og hårføner. Da må vi jo såklart stelle oss der politiet pleier å stå. Og hva hadde ikke vært kulere enn blålys på bobla da? Det kan da ikke være ulovlig? Så lenge nøkkelen ikke står i, og motoren ikke går, så kjører ikke bilen, og da er det vel samme som å ha et blålys på husveggen?

Er som sakt fortsatt ulovleg ja. Som eg nemte tidligare i tråden så kan du nok slepp unna med å sette på noke som kan forvekslast med eit blålys utan at det er det. F.eks skiboks eller anna slikt utstyr på taket vil ved fyrste augekast kunne sjå ut som at det er blålys på taket. Men det må være utstyr som er lovleg og som har ei nytte. Å male ei malingspann blå og montere på taket går ikkje sidan det då umogleg kan være meint til noke anna en å imitere eit blålys. Dessutan reknar eg med at bobla skal være raud (eller kanskje blå) so det i seg sjølv vil bryte illusjonen av at det er ein politibil.

Ellers kan det være værdt å nemne at ein slik radarkontrol med hårføner kan være ulovleg om dere ser ut til å være kontroll myndigheit eller forstyrrer trafikken.

aftenbladet.no

Husk også på at ting fort kan utvikle seg i ei uønska rettning om ein av bilførerane missforstår situasjonen og trur

at dere peikar med eit våpen. Måten dere planlegg å holde hårfønaren gjer at den kan forvekslast med ein pistol.

Det kan derfor være greit å gjere dette ein plass der det er lav fartsgrense og det ikkje er vanlig at politiet står. Gjer dere dette i f.eks ei 80 sone så er det ikkje lett for ein bilførar og sjå kva du faktisk held i handa før han er passert.

Så vær litt forsiktig når dere held på med dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må si at det er greit å straffe personer som etterligner utrykningskjøretøyer med lys og/eller merker (politi, brann, ambulanse osv.).

Men når det er snakk om "pyntelys", synes jeg loven går litt for langt.

Skjønner ikke hva som er så galt med, for eksempel, neonlys.

Det skader ingen, har iallfall ikke hørt om noen som tar skade av biler med neonlys som gjør bilene mer fargerike og finere å se på.

Lenke til kommentar
Det er ikke en bestemt fartsgrense en må kjøre i, det er den maksimale fartsgrensen vegvesnet setter grenser for. Litt forskjell. Betyr ikke at en MÅ kjøre i 80km/t i 80-sonen.

Fartsgrensen er jo bare et forslag til hastighet.

Lenke til kommentar

men du kan få bot vis du kjører sent uten videre grunn. dvs vis du kjører i 40Km/T i 80 sona på sommeren mens veien er tørr og fin og det ikke er noen forhold som gjør det til en reel fare å holde den satte fartsgrensen og du lager kø kan du få lik straff som å ligge 40 over fartsgrensen.

dog skal det sies at jeg jeg kanskje tror jeg har lest om et tilfelle der noen fikk forenklet forelegg for å ha kjørt for seint. like mange som har fått tilsnakk :p

vis du gjør det samme på lik vei under ekstremregnvær eller snø så kan det vær du får beskjed om å kjøre seinere.

fartsgrensen er en fart som det er meningen at man under såkalte idèelle forhold skal uten problemer kunne holde uten overdreven fare for eget og andres liv og helse.

men selvfølgelig med engang forholdene endrer seg så de ikke er idèelle lengre, f.eks mengder med vann i vegen, kraftig regnskyll, is, snø, olje(!) e.l. så skal man redusere farten for å kunne ferdes trygt og hensynsfullt.

eller som kjørelæreren min sa når jeg tok lappen:

Vis du med lappen i hånd ikke kan holde fartsgrensa på motorveien(henviste til 80Km/T skilt) en solskinsdag, ja da burde du vurdere flere kjøretimer.

*tillegg*

det er vel heller ikke tilvanlig noe problem at noen kjører under den anbefalte farten på veien så lenge de tar hensyn og slipper andre forbi ved mulighet. noe som desverre ikke skjer for ofte i mitt nærområde og på E39 mellom Søgne og Kristiansand

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...