konduktans Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Person A kjører en lang strekke med begrensede forbikjøringsmuligheter relativt ofte(noen ganger i måneden) og møter ofte på traktorer, lastebiler og personbiler som holder langt under fartsgrensen på 80km/h. A vil såklart følge fartsgrensene som veivesenet har satt, men vil ikke risikere livet på farlige forbikjøringer. Kan han - uten risiko for å miste lappen - montere skjulte blålys i f.eks bremselys-boksen i bakvinduet og i tåkelysene foran, som blinker og hermer etter en sivilpolitibil? Dette ville gagnet A veldig på sin farlige ferd. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Nei. Uten at jeg orker å vise til paragrafer så er det jo slik at blålys er forbeholdt utrykningskjøretøy. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Vet det, men hva er strafferammen? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) han her fikk bot http://www.nordlys.no/nyheter/article4068125.ece mens her er det en som fikk både bil og førerkort beslaglagt http://www.bt.no/innenriks/article282650.ece Endret 15. februar 2009 av Simkin Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hvorfor ha det bak om det er for å komme forbi traktorer o.l? Burde mistet lappen uten tvil.. Lenke til kommentar
phax Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Spørs om disse traktorene vil la seg lure av en gammel Peugeot 306 med motivlakkert panser og en 18 åring(?) bak rattet. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Blir for dumt spør du meg.. Stadig misbruk fører til at folk respekterer ekte biler mindre også, så jeg mener dette burde føre til umiddelbart førerkortbeslag. Trådstarter: Husk at det å kjøre bil ikke er en rett du har, men et privilegium.. Du får heller kjøre en annen vei, men det tar kanskje lenger tid? Nei, da får du planlegge x-antall traktorer/etc. på veien, kanskje du også er framme før du trengte, men det kan ikke være farlig? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Spørs om disse traktorene vil la seg lure av en gammel Peugeot 306 med motivlakkert panser og en 18 åring(?) bak rattet. *kremt* Herr A har faktisk en Ford Mondeo 2007. Nemlig. EDIT: Om natten er det så godt som umulig å se hva slags bil som er bak det. Slår man av skiltlys bak i tillegg, så er man ganske trygg når man er forbi også Men helt seriøst, så er det en VELDIG dårlig idé? Den linken til BT funka ikke, men er det altså så ille som at en vanlig "dødelig" som utgir seg for å være sivilpurk kan få førerkort og bil beslaglagt? Endret 15. februar 2009 av conflict Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Faktisk? Ja, det er en så dårlig idè at jeg ville droppet det.. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Men helt seriøst, så er det en VELDIG dårlig idé? Den linken til BT funka ikke, men er det altså så ille som at en vanlig "dødelig" som utgir seg for å være sivilpurk kan få førerkort og bil beslaglagt? Før de første så er det kun godkjente utrykningskjøretøy som kan utstyres med blått varsellys, for det andre så må personen ha utrykningslappen (kode 160) for å kunne kjøre et utrykningskjøretøy. For det tredje så er det ulovlig å direkte/indirekte utgi seg for å være en offentlig tjenestemann uten å ha lovhjemmel for dette. Så ja, blir du tatt så kan de r**kjøre deg med vegtrafikkloven, kjøretøysforskriften og "rødboka" i hånd. Noe som du definitivt ville fortjene vist du prøver deg på et slikt stunt. Endret 15. februar 2009 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) blålys og sirene er ulovlig, men sivilsnut-look er ikke ulovlig. Ford Mondeo er perfekt til formålet. Helst stv. -2 stk NBB Alpha Blue ekstralys -originalmonterte tåkelys -sota ruter (hvis stv.) -ekstra antenner -skiltrammer uten tekst -GPS og/eller annen "boks" montert i dashbordet -ekstra utvendige speil (kjøreskole-look) Endret 15. februar 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 blålys og sirene er ulovlig, men sivilsnut-look er ikke ulovlig. Ford Mondeo er perfekt til formålet. Helst stv. -2 stk NBB Alpha Blue ekstralys -originalmonterte tåkelys -sota ruter (hvis stv.) -ekstra antenner -skiltrammer uten tekst -GPS og/eller annen "boks" montert i dashbordet Du blir ikke sluppet fram av andre biler av den grunn.... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 A vil såklart følge fartsgrensene som veivesenet har satt, men vil ikke risikere livet på farlige forbikjøringer.Det er ikke en bestemt fartsgrense en må kjøre i, det er den maksimale fartsgrensen vegvesnet setter grenser for. Litt forskjell. Betyr ikke at en MÅ kjøre i 80km/t i 80-sonen. Det er en ufattelig dårlig idè å sette blålys på en bil og med en sjåfør som ikke har noen som helst erfaring med den type forbikjøring og ikke har opplæring i det å kjøre i uttrykning mener jeg. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 blålys og sirene er ulovlig, men sivilsnut-look er ikke ulovlig. Ford Mondeo er perfekt til formålet. Helst stv. -2 stk NBB Alpha Blue ekstralys -originalmonterte tåkelys -sota ruter (hvis stv.) -ekstra antenner -skiltrammer uten tekst -GPS og/eller annen "boks" montert i dashbordet Du blir ikke sluppet fram av andre biler av den grunn.... Kan skremme mange... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Det har flere ganger fristet å kaste et blålys opp på taket, men med tanke på hvilken straff andre personer har fått har jeg ikke tatt sjansen. Dessuten, som dere påpeker, gjør det at folk generelt lettere mister respekten for ekte utrykningskjøretøy. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Er en grunn til at ytterst få gjør dette også, selvom sikkert mange (de fleste?) har lekt med tanken en gang i ny og ne... Men hvor er dette snakk om? Bare så jeg vet hva som skjer hvis jeg skulle dukke over denne "snuten", og da kan du banne på at de fleste ringer "kollegaene" hans for å få en brå slutt på denne stresskjøringa.. Nai, har man så dårlig tid når man kjører får man heller komme for seint. Bedre med 10 min. for seint enn 50 år for tidlig sier jeg bare.. Hvis du trenger flere grunner til å IKKE gjøre dette så skal du få det.. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 A vil såklart følge fartsgrensene som veivesenet har satt, men vil ikke risikere livet på farlige forbikjøringer.Det er ikke en bestemt fartsgrense en må kjøre i, det er den maksimale fartsgrensen vegvesnet setter grenser for. Litt forskjell. Betyr ikke at en MÅ kjøre i 80km/t i 80-sonen. Det er en ufattelig dårlig idè å sette blålys på en bil og med en sjåfør som ikke har noen som helst erfaring med den type forbikjøring og ikke har opplæring i det å kjøre i uttrykning mener jeg. Man kan faktisk få bot for å kjøre for sakte . Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Joda, men det er bare hvis du er til hinder for de bak.. Er du flink til å slippe folk forbi er det ikke noe problem. Hvis forholdene tilsier at du ikke kan kjøre mer enn 40km/t i en 80-sone kan du bli bøtelagt for å kjøre fortere også, dog for uforsvarlig kjøring, men du skjønner Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Kan skremme mange... Fare for at det kan virke mot sin hensikt ved at bilene foran kjører ekstra sakte fordi de tror de har purken bak seg Lenke til kommentar
oluf91 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg ble stoppet av politiet etter å ha kjørt med blålys etter en kompis, hvor jeg ble anmeldt av en fotgjenger? Bor jo i en liten bygd hvor alle passer på Jeg forstod godt hvorfor de ikke likte det, etter kanskje en til 1,5 times prat og ransaking av bilen på en lokal bensinstasjon. Jeg ble også kallt inn til avhør bare dager etter. Jeg fikk da vite det andre sjåfører kunne miste respekten ovenfor blålys, hvis de vet privatpersoner kjører rundt med det. De forklarte det de hadde hatt utrykninger etter biler hvor sjåførene (Det var jo tilfeldigvis en i slekta mi som hadde kjøpt ny bil ) beklaget seg med de trodde det var en venn som drev en spøk. Slutten på historien min ble en advarsel, ettersom de manglet bevis på det jeg faktisk hadde brukt dem. kommer nokk aldri til å bruke dem igjen.. Dårlig ide vil jeg si.. Du kan vertfall miste førerkortet ettersom du mangler "utrykningskompetanse", noen tall bak B. Bilen kan også bli avskiltet ettersom den ikke er godkjent som utrykningskjøretøy. Det kan også bli en liten bot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå