Heidi... Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Mye off topic her, men for å forklare valgets kvaler legger jeg det ved likevel. Jeg kjøpte meg nokia 6500 slide i mars 08, og har vært veldig fornøyd med denne. Desverre var den ødelagt når jeg kjøpte den (klikket, hengte seg opp, slettet bilder, fant ikke minnekort osv). Etter 7 uker på reperasjon var den fortsatt ikke bedre, men siden butikken kun hadde en mobil fra 2003 til reserve, "orket" jeg ikke ny reperasjon. Denne tlf tok kvelden i januar, desverre etter at jeg mistet den i gulvet, så da ble alle mulgiheter for å få ny borte. Må nå kjøpe ny telefon, og pga økonomi er det ett vanskelig valg. Har fått 1000kr i støtte av sosialkontoret for mobilkjøp, og jeg er usikker på om jeg skal tørre å bruke penger på å kjøpe n95 8gb. Kjemperedd for å få en "ødelagt" telefon igjen, siden det er forferdelige rettigheter som forbruker i forhold til slike varer. Grunnen til skepsisen for 8gb er vel alt innholdet, og prisen. Vurderer jo også 6220, men jeg liker ikke tastene, og er veldig fornøyd med slidetelefoner. Fornuften tilsier 6220, men vil jeg bli skuffet? Er det verdt å legge i 500 mer (abn) og få 8gb? Er det større sjanse for feil på en så massiv innholdsliste som 8gb har? Telefonen vil bli brukt mye til video-opptak, filmtitting, epost, foto og hovedsaklig tekstmeldinger. Endret 15. februar 2009 av heisannhoppsann Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg kjøpte meg nokia 6500 slide i mars 08, og har vært veldig fornøyd med denne. Desverre var den ødelagt når jeg kjøpte den (klikket, hengte seg opp, slettet bilder, fant ikke minnekort osv). Etter 7 uker på reperasjon var den fortsatt ikke bedre, men siden butikken kun hadde en mobil fra 2003 til reserve, "orket" jeg ikke ny reperasjon. 7 uker lang reperasjon er nok i lengste laget, å på kanten til at du kan kreve en ny en, eller heving av kjøp.. (Avhengig av hvilken grunn verkstedet har for den lenge tiden..) ^^Forutsatt en garanti/reklamasjons reperasjon.. Er nok forskjellig i fra tid, te tid, hvilken utlåns modeller hver butikk har inne. Men det eneste du har krav på, er en utlåns tlf, som skall dekke dine grunnleggende behov, som leses som ringe og SMS. Thats it! (I de fleste land, så har du faktisk ikke krav på noe, så Norge er ganske bra der..) Denne tlf tok kvelden i januar, desverre etter at jeg mistet den i gulvet, så da ble alle mulgiheter for å få ny borte. Lel om en mobil telefon høyst sansynlig vil tåle å falle mange ganger i bakken, så er den desverre ikke beregnet for det. Så skulle dette skje, å den bli ødelagt, så er dette desverre ikke en garanti sak, å du må betale for en eventuelt reperasjon. (På lik linje som at den og anna fin elektronikk, heller ikke er beregnet på å tåle det, eller fukt, veske og anna fysisk skade..) Må nå kjøpe ny telefon, og pga økonomi er det ett vanskelig valg. Har fått 1000kr i støtte av sosialkontoret for mobilkjøp, og jeg er usikker på om jeg skal tørre å bruke penger på å kjøpe n95 8gb. Kjemperedd for å få en "ødelagt" telefon igjen, siden det er forferdelige rettigheter som forbruker i forhold til slike varer. Grunnen til skepsisen for 8gb er vel alt innholdet, og prisen. 1000,- i støtte, er nok en perfekt sum, da sosialkontoret bare skall dekke grunnlegende behov, å for den summen, så får du faktisk en helt grei mobil, med både Musikk spiller og kamera. Ser du skriver at det er forferdige rettigheter ved slike skader... Men Faktisk så er Norge et av de landene hvor du har dem BESTE retighetene i VERDEN, som forbruker. Når det gjelder mobiler som har skader ved kjøp, så blir disse for oftes omtalt som DOA telefoner, å blir for oftes byttet til nye over disk, hvis under 8 dager, å butikken trur at den er normalt brukt. ..Grunnen til skepsisen for 8gb er vel alt innholdet, og prisen. Vurderer jo også 6220, men jeg liker ikke tastene, og er veldig fornøyd med slidetelefoner. Fornuften tilsier 6220, men vil jeg bli skuffet? Er det verdt å legge i 500 mer (abn) og få 8gb? Er det større sjanse for feil på en så massiv innholdsliste som 8gb har? Telefonen vil bli brukt mye til video-opptak, filmtitting, epost, foto og hovedsaklig tekstmeldinger. Av det du skriver her, så er N95 og N6220 lik teknisk, men N95 har en mye større skjerm for filmtitting og anna skjerm vising.. (N95 har også GPS og 8GB innebygd minne, men minnet er ikke så viktig, da 6220 kan kjøpe minnekort, som faktisk med tid, vil overgå n95en sitt..) Nå er det litt pris forskjell på dem, så da får du vurdere om større skjerm, GPS og "slide", er verd d... Skulle du være redd for å ødelegge den, så kjøp den på en butikk, å legg på en såkalt idiot forsikring, så slipper du å bekymre deg for det. (Lel om prisen da vil øke noe.. :/ ) .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg ringte butikken dagen etter kjøpet, og da sa de tydelig fra at det var kun etter to (mislykkede) reperasjoner på samme feil som kunne gjøre at jeg fikk hevet kjøpet. (Expert) Har en leddsykdom som gjør at jeg ikke kan bruke telefoner med harde taster, så for meg var det ganske vanskelig å få en sånn telefon. Og lovverket sier faktisk (ifølge den personen jeg snakket med hos forbrukerrådet(?) ) at man skal få en lånetelefon tilsvarende de funksjonene man hadde. (Muligens var det en betingelse at rep tok mer enn to uker.) Forsikring har jeg ikke råd til. Jeg bruker jo som sagt video mye, var dårlig kvalitet på den på 6500s, så det er noe jeg kunne tenkt å fått bedre. Snakket med butikken som sa at den største forskjellen i innmaten på 8gb og 6220 var videokvaliteten, og den forskjellen var relativt stor. Veldig kjipt å kjøpe 6220 og finne ut at den ikke holder til mitt bruk, det er jo mye penger uansett (for meg). Samtidig veldig unødvendig å bruke 500 mer på en som har så og si samme funskjoner. Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 1000,- i støtte, er nok en perfekt sum, da sosialkontoret bare skall dekke grunnlegende behov, å for den summen, så får du faktisk en helt grei mobil, med både Musikk spiller og kamera. .:CyberMan:. Og ja, jeg ble positivt overrasket over det vedtaket. Trodde jeg skulle få bare halvparten, så applaus til de. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Jeg ringte butikken dagen etter kjøpet, og da sa de tydelig fra at det var kun etter to (mislykkede) reperasjoner på samme feil som kunne gjøre at jeg fikk hevet kjøpet. (Expert)Har en leddsykdom som gjør at jeg ikke kan bruke telefoner med harde taster, så for meg var det ganske vanskelig å få en sånn telefon. Og lovverket sier faktisk (ifølge den personen jeg snakket med hos forbrukerrådet(?) ) at man skal få en lånetelefon tilsvarende de funksjonene man hadde. (Muligens var det en betingelse at rep tok mer enn to uker.) Her er det nok en uerfarn butikk annsat du har snakket med.. Stemmer nok at du kan kreve heving av kjøp eller ny mobil, ved 3 gang samme feil.. Men videre, så er det noe som hater DOA, å da får butikken en ny salgspakke tilbakke, hvis telefonen blir registrert før det har gått 8 dager ette kjøp.. Så ved garanti feil på nytt produkt, som er under 8 dager gammel, så kan du ved de fleste produsenter, kreve pengene tilbakke. (Eller få ny telefon etter at telefonen har blitt sjekket, eller butikken trur at den er brukt normalt.) Når det gjelder forbrukerrådet, og det dem sa om utlåns telefon, så stemmer nok ikke det, da du bare har krav på en telefon som kan ringe og sende SMS. (Da en tilsvarende telefon, ville ha gitt forhandleren en urimelig ekstra kostnad, å derfor frafaller dette kravet..) Som du ser på linken under, så har nok både N95 og 6220 lik video kvalitet, da dem begge tar opp i VGA (0.3mpix) kvalitet, med optill 30 bilder i sekundet.. (Din gamle hadde en dårligere lagrings format, å bare 15 bilder i sekundet.. SÅ her vil du nok merke ein forskjell. ) http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPho...p;idPhone1=2256 Nb: N95 har mulighet for å ta opp i Mpeg format, som er et mye bedre format å lagre film i.. Er ikke 100% sikker, men trur at 6220 også har den samme muligheten.. N95 8GB koster 4300,- billigest på nett, og 6220 C koster nesten det halve, dvs. 2200,-.. .:CyberMan:. Endret 15. februar 2009 av .:CyberMan:. Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Kan ikke tro det er særlig stor forskjell på videoen på N95 og 6220c. De tar begge 30fps i VGA oppløsning, og begge tar veldig gode bilder med 5 mpix kamera. Men N95 8GB er omtrent dobbel pris av 6220c. 6210 navigator er også et godt alternativ hvis du liker slide. Hvis du ser mye på video ville jeg kanskje også vurdert N85. Den har en veldig god skjerm (OLED). Blir veldig god fargegjengivelse og kontrast. Den er også slide. Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Her er det nok en uerfarn butikk annsat du har snakket med..Stemmer nok at du kan kreve heving av kjøp eller ny mobil, ved 3 gang samme feil.. Men videre, så er det noe som hater DOA, å da får butikken en ny salgspakke tilbakke, hvis telefonen blir registrert før det har gått 8 dager ette kjøp.. Så ved garanti feil på nytt produkt, som er under 8 dager gammel, så kan du ved de fleste produsenter, kreve pengene tilbakke. (Eller få ny telefon etter at telefonen har blitt sjekket, eller butikken trur at den er brukt normalt.) Jeg ringte forbrukerrådet også etter samtalen med butikken, de bekreftet at reglene var sånn, måtte inn på reperasjon. Det spilte ingen rolle om det var feil på telefonen idet jeg åpnet den, hadde i følge de ingen rett til å få ny. Redigert: Takk forresten, sånne ting er utrolig greit å vite hvis det skulle skje igjen! Som du ser på linken under, så har nok både N95 og 6220 lik video kvalitet, da dem begge tar opp i VGA (0.3mpix) kvalitet, med optill 30 bilder i sekundet.. (Din gamle hadde en dårligere lagrings format, å bare 15 bilder i sekundet.. SÅ her vil du nok merke ein forskjell. ) http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPho...p;idPhone1=2256 Nb: N95 har mulighet for å ta opp i Mpeg format, som er et mye bedre format å lagre film i.. Er ikke 100% sikker, men trur at 6220 også har den samme muligheten.. N95 8GB koster 4300,- billigest på nett, og 6220 C koster nesten det halve, dvs. 2200,-.. .:CyberMan:. Takk for link! Er vel kanskje skjermen som vil gi størst forskjell på de to da. N95 8gb finner jeg med abn helt ned til 699, med abn som er aktuelt for meg får jeg telefonen til 1499. Dermed "kun" 500 mer enn det jeg har fått tildelt, altså som jeg må ta av matpenger. 6220 finner jeg jo helt ned i 1 kr, men med abn jeg skal ha blir det 899 for den. Kun 600 i prisforskjell med andre ord, så jeg må si jeg heller veldig mot n95 da, når det realtivt sett er så lite ekstra jeg må ut med. Hvilken ville du anbefalt ut i fra kriteriene vidoeopptak, videotitting, epost, sms og foto? Batteritid er faktisk irrelevant. Endret 15. februar 2009 av heisannhoppsann Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Kan ikke tro det er særlig stor forskjell på videoen på N95 og 6220c. De tar begge 30fps i VGA oppløsning, og begge tar veldig gode bilder med 5 mpix kamera. Men N95 8GB er omtrent dobbel pris av 6220c. 6210 navigator er også et godt alternativ hvis du liker slide. Hvis du ser mye på video ville jeg kanskje også vurdert N85. Den har en veldig god skjerm (OLED). Blir veldig god fargegjengivelse og kontrast. Den er også slide. 600 kr forskjell i pris på det abonnementet jeg skal ha. (Bindingstid) N85 blir for dyr.. Ang. 6210, kameraet virker å være det samme omtrent som den jeg har hatt, da ville jeg nesten kjøpt igjen 6500s igjen, siden jeg var så fornøyd der. (Med unntak fra video.) På nokias sider står det ingenting om antall fps om 6210. Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Litt OT kanskje.. Er det forresten ingen av telefonene som har innelagt smileys? Anirmerte altså? Kan man legge inn program til dette selv? Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Så vidt jeg forsto, så var du ikke helt fornøyd med tastene på 6220... å du syntes at n95 såg perfekt ut? N95 8GB er nok verd 600,- mere.. Men det avhenger så klart at det du får ekstra, har noen ekstra verdi for deg.. Hva du får ekstra med N95 8GB, er: *Wifi/trådløs nettverk med UPnP technology.. *Mye større skjerm, rotasjons føler og multi media modus.. *Multi media taster.. *3G Video kamera, for enklere bruk av Vidoe samtaler.. *3.5 mm audio output jack.. *Nesten dobelt så bra tale tid.. *8GB minne.. *Slide... *Lys under film innspilling.. Hva du får ekstra med 6220 , er: *Nyer Os, dvs. Symbian OS 9.3, S60 rel. 3.2 *Xenon flash, for bedre bilde. *Dual 3G nett.. *Minne kort.. *En mindre TLF.. (Kort sakt) .:CyberMan:. Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Håper du er klar over at å kjøpe en telefon med abonnement er nesten det samme som å kjøpe på avbetaling. Abonnementet er nesten alltid så dyrt at det vil lønne seg å kjøpe telefonen uten abonnement. Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Det stemmer Cyberman, og jeg har prøvetrykket på 8gb mange ganger, noe som kjennes veldig godt ut for fingrene mine. Tastene på 6220 virker vanskelige å treffe riktig (jeg har ikke berøringssans i fingrene, så det går kun på automtikk for riktig treff, noe som er vanskelig med flate taster hvor fingrene ikke stopper i noe.) Men tastene er absolutt ikke det viktigste, det er jo en vanesak på enhver telefon. Tusen takk for listen! Jeg er fortsatt veldig usikker.. Dette er vel det jeg antakelig vil få bruk for (eller vil benytte meg av) av de ekstra finessene på 8gb. *Mye større skjerm, rotasjons føler og multi media modus.. *Multi media taster.. *3.5 mm audio output jack.. *Nesten dobelt så bra tale tid.. *8GB minne.. *Slide... *Lys under film innspilling.. Plussene for 6220 som har verdi for meg er: *Xenon flash, for bedre bilde. *Minne kort.. *En mindre TLF.. (Litt usikker på om dette egentlig har noe å si for mitt bruk.) Håper du er klar over at å kjøpe en telefon med abonnement er nesten det samme som å kjøpe på avbetaling. Abonnementet er nesten alltid så dyrt at det vil lønne seg å kjøpe telefonen uten abonnement. Ja, jeg vet det, men abonnementet jeg skal ha hadde jeg valgt uansett. Kun telenor som får inn signaler her jeg bor, så valgmulighetene er ikke så mange. Dessuten har jeg ikke penger til å kjøpe en skikkelig mobil nå, da blir det bare en jeg har som mellomstasjon til pengene er spart opp, og da kan jeg likesågodt avbetale.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå